Yngvejos Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 Idag har jeg greid å få en til å slå av tåkelysene. Vi var ute å kjørte, og tok igjen en bil som lå med tåkelysene bak tent, som igjen gjorde at jeg ikke fikk god nok sikt til å kjøre forbi på en fornuftig måte. Etter en del blinking med langlys uten hell, sendte vi regnr til 2282, for så å sende tlf til 1881. Jeg ringte til eigeren av bilen, og fikk bekreftet at hun eide den aktuelle bilen. Det var ikke hun som kjørte den, men hun lurte på hva det gjalt. Jeg fortalte at den lå med tåkelysene bak tent, og hun svarte at hun skulle ringe til hun som kjørte den og be henne om å slå dem av. Det tok 30 sekund, så var tåkelysene slått av. Jeg tror ikke denne dama kjører med tåkelys igjen. Dette er jo rimelig farlig da personen som kjører leser tekst melding mens hun/han kjører bilen,så vil si at du utsatte flere mennesker i større fare,mange som desverre glemmer (som er menskelig,spesielt for eldre) du kunne vært en ansvarsom person å sluppet gassen å lakt deg lengre bak mange her som klager på alle andre men ser ikke på sine egne handliger å tror dem er så mye bedre Jeg hadde passasjer i bilen som tok seg av tekstmeldingene til Statens Vegvesen og Telefonkatalogen. Ringingen tok jeg meg av selv gjennom handsfree. Om mottager av samtale bruker handsfree eller ikke, er ikke mitt problem. Det var heller ikke fører av bilen som mottok mitt annrop. Om eier videreformidlet mitt budskap via telefon, tekstmelding, morse, eller radiosamband er ikke mitt problem. Å legge meg lenger bak var aldri et tema. Jeg holdt meg 3 sekunder bak bilen og prøvde forgjeves å få nok sikt til å ta en forsvarlig forbikjøring av denne bilen som lå i 60 i 80 sonen med tåkelysene tent. Jeg kan ikke se at jeg har gjort noe ulovlig, eller skapt noen farlige situasjoner med min handling.
babjorn Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 Vi vil aldri bli enig om noe her,men hvis du hadde dropa å sende melding å lakt deg lenger bak som ikke burde være vanskelig hvis det var så ille at sikten ble utrolig dårlig,så hadde ikke noen farlig situasjon kunne oppstått. Rimelig enkelt det,men skjønner at man kan bli irritert..alle blir det i trafiken nesten dagelig vil jeg tro
babjorn Skrevet Desember 13, 2008 Skrevet Desember 13, 2008 Er jo et stort problem hvis fører ikke har hansfree å tar telefonen (som ligger i veske i bak sete) som du har lakt opp til (for eier av bilen vil jo ringe fører av bilen med en gang),å ender opp med en ulykke... Har selv kjørt bak biler med tåkelyse på,som regel gammle folk som har trykket feil,å vil si jeg har sikt frem fordet. Men blir ikke enige fordet ville bare si min mening om håntering av situasjonen.
tigern1984 Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 Nå har jeg faktisk lest igjennom heeeeeeeele tråden, og har litt lyst å komme med noen synspunkter. Jeg bor et lite stykke sør for Bergen, og har mitt arbeid rundt 40 minutter unna hjemstedet. Dette gjør at jeg må kjøre på smale vestlandsveier samt godt opplyste hovedveier. Jeg har selv blitt stoppet for å bruke AE+grøfteløys etter mørkets frembrudd! Kjente betjenten, så jeg fikk en advarsel. Jeg kjører nå konsekvent med nærlys eller langlys etter mørkets frembrudd, og blinker på alle som kjører nær+grøft da dette for det første er ulovlig og for det andre er svært ubehagelig å treffe på veien når det er mørkt og vått. Jeg gjør derimot unntak hvis jeg føler det er behov for å se litt bedre langs grøftekanter og fjellsider på disse veiene med heller varierende standard. Da bruker jeg grøftelysene, men slår de av hvis det kommer møtende trafikk! Er det vedig smal vei, og jeg må stoppe på en møteplass for å slippe forbi trafikken, så dimmer jeg ned til enten bare AE, eller så ser jeg det an, og slår på AE + Grøftelys hvis jeg mener det kan være hjelp i at bilen som møter ser veien rundt meg litt bedre. Det som er det verste er folk som ikke dimmer ned på mørke og uoversiktelige veier, og folk som kjører med både nærlys og grøftelys etter mørkets frembrudd. Jeg har litt kunnskap om fysiologi, og vet at grunnen til at folk føler det ubehagelig å møte biler som har for sterke lys, være det seg nær+grøft, xenon, feil nivåjustering eller hva det måtte være, er fordi at når øyet får lys på seg, blir pupillen mindre, som resulterer i at endel av dybdesynet forsvinner. Er det mørkt ute er pupillen stor for å kompansere for lite lys, som gjør at det er "vondt" å få et lysorgel i trynet på mørk vei fordi pupillen må justere fort og blir mindre på grunn av lysmengden. Da trenger også øynene tid til å bli vant til mørket igjen når bilen har passert. Det er derfor verre å møte en dimling med feil lys på en mørk vei uten veilys, enn på en tilsvarende vei med gode lysforhold. Så klarer vel folk å resonnere seg frem til hva som skjer når det er tåke eller snø eller regn osv... For ikke å snakke om mulige konsekvenser hvis en dust ikke bruker refleks langs den mørke landeveien og sjåføren blir blendet.. (leste noe om dette tidligere i tråden). Det jeg mener det koker ned til er noe jeg mener nordmenn generelt er fryktelig dårlig til, og det er å ta hensyn til medtraffikanter og å være høflig hvis noen skulle stoppe for deg og slippe deg frem i trafikken. Jeg hilser ALLTID på de som stopper for å slippe meg frem. Enten med et nikk, et blink med blinklys eller et lite vink. Kommer jeg bak noen som har lavere hastighet som slipper meg frem, så gir jeg et blink eller to med f.eks. nødblink for å vise at jeg setter pris på at de følger med i trafikken! Jeg ønsker til slutt å oppfordre alle til å vise hensyn i trafikken, sånn at hverdagen blir lettere for medtraffikantene dine!
babjorn Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 Bra inlegg tigern1984 men dette kommer ikke til å skje i dagens samfunn,2009 vil bare blir verre..
E36Cab1 Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 ..........Er det vedig smal vei, og jeg må stoppe på en møteplass for å slippe forbi trafikken, så dimmer jeg ned til enten bare AE, eller så ser jeg det an, og slår på AE + Grøftelys hvis jeg mener det kan være hjelp i at bilen som møter ser veien rundt meg litt bedre. Virker oppegående du mht adferd i trafikken men husk at du ALDRI må bruke annet enn park lys når du stopper for å la møtende trafikk passere. Du tror kansje det hjelper å lyse opp veien for dei,men i virkelogheten virker det motsatt! Kun park lys er oppskrifta Hilsen en yrkessjåfør.
Der Barockengel Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 husk at du ALDRI må bruke annet enn park lys når du stopper for å la møtende trafikk passere. Du tror kansje det hjelper å lyse opp veien for dei,men i virkelogheten virker det motsatt! Kun park lys er oppskrifta Parkeringslys virker som funksjonen de fleste har glemt finnes - det ser ut som det bare er yrkessjåfører med store kjøretøy som bruker dem ( rutebusser har også automatisk parklys koblet mot åpen dør). Bruker folk flest parkeringslys i det hele tatt til det de er ment for? Alt for mange personbiler står i ro langs veien med nærlys/kjørelys - hadde føreren tatt bryderiet med å slå ned til parkeringslys, ville det ikke bare gitt bedre sikt for møtende, men motgående trafikk hadde sluppe å lure på om den parkerte bilen beveget seg mot dem eller ikke.
Yngvejos Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 husk at du ALDRI må bruke annet enn park lys når du stopper for å la møtende trafikk passere. Du tror kansje det hjelper å lyse opp veien for dei,men i virkelogheten virker det motsatt! Kun park lys er oppskrifta Parkeringslys virker som funksjonen de fleste har glemt finnes - det ser ut som det bare er yrkessjåfører med store kjøretøy som bruker dem ( rutebusser har også automatisk parklys koblet mot åpen dør). Bruker folk flest parkeringslys i det hele tatt til det de er ment for? Alt for mange personbiler står i ro langs veien med nærlys/kjørelys - hadde føreren tatt bryderiet med å slå ned til parkeringslys, ville det ikke bare gitt bedre sikt for møtende, men motgående trafikk hadde sluppe å lure på om den parkerte bilen beveget seg mot dem eller ikke. Jeg bruker alltid parkeringslys ved parkering på mørk vei. Tidligere i høst, hadde jeg en episode som overrasket meg litt. Jeg kom kjørende, og innpå et busstopp sto det en bil med full belysning (inkludert 1000 metere). Jeg blinket som en helt med langlysene for å få han til å så av lysene, men det virket ikke. Når jeg passerte den, viste det seg at det sto "Politi" over hele siden. De sto å kikka stygt på meg (gjerne pga litt høy fart kombinert med "kjefting" på politiet), så satte de seg i bilen å kjørte. Jeg trodde ivertfall at Politiet kunne reglene.
Olelink Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 ikke noe nytt dette, er ofte nesten like slurvete som oss de også
Bimmerchris Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 tigern1984: Meget bra innlegg. Hadde alle traffikanter bare vist 10% mer hensyn til andre traffikanter så hadde verden vært ett bedre sted
BreitBau Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 Tigern84: For ett latterlig innlegg! Det fyrer jo ikke opp under den tåpelige diskusjonen her i tråden på noen som helst måte.. (For de som ikke tok den, så var innlegget meget konstruktivt og punktlig)
Der Barockengel Skrevet Desember 14, 2008 Skrevet Desember 14, 2008 (For de som ikke tok den, så var innlegget meget konstruktivt og punktlig) Poengtert.
bernhell Skrevet Desember 15, 2008 Skrevet Desember 15, 2008 Her er jo grunnen til at endel folk med bmw kjører med tåkelys på... Unektelig tøft! Hvorfor folk med andre kjøretøy bruker tåkelysene må jo gudene vite...
kilronan Skrevet Desember 16, 2008 Skrevet Desember 16, 2008 Denne tråden dukker opp hver eneste høst og beviser gang på gang hvor mange kreative og egoistiske idioter som hoster opp den ene mer tullete forklaringen etter den andre for hvorfor de insisterer på å bruke nær + tåkelys. Og hvis innimellom alle disse innleggene oppstår tvil om hva tråden faktisk handler om så les tittelen en gang til. Det handler ikke om folk som kjører for fort, folk som snakker i telefonen, folk som kjører med feiljusterte xenonlys eller folk som ikke skrur av nærlyset når de parkerer langs veien. Alt det kan sikkert diskuteres i helt separate tråder. Og nei, å kjøre med nær + tåkelys er ikke verdens største lovbrudd, men det er likefullt ulovlig fordi det reduserer sikt til møtende bilister. Det burde faktisk være nok til å få folk til å tenke seg om, men er det opplagt ikke. Det er mulig tåkelysrånerne liker å tøffe seg for hverandre men alle vi andre oppfatter dere kun som uvitende/egoistiske idioter. Det er da et hav av andre mer vesentlige ting i trafikken å irritere seg over. Kan ikke du sette opp en huskeliste for alle oss andre over hva som er vensentlig nok til å irritere seg over? Jeg kan for eksempel be deg slutte å irritere deg over hver gang jeg ligger foran deg i køen med doble tåkelys styrke fyrtårn, men det betyr ikke at du lar være utelukkende av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå