Der Barockengel Skrevet November 16, 2008 Skrevet November 16, 2008 I enkelte biler må du faktisk demontere hele plastikkskjoldet over motor for å i det hele tatt nærme deg parklyspæra, så jeg skjønner at folk kvir seg for å si det slik.. På en annen side krever mange biler at for å bytte tåkelyspære, må du jekke opp bilen, fjerne forhjulet, demontere innerskjerm samt plastdeksler under bilen, før du kan strekke ut en arm for å skru av pærehuset på tåkelykten. Det finnes også biler der du i tillegg må fjerne tanken for vindusspylervæske hvis hånden din ikke er lang, smal og sterk nok. Jeg mistenker at noe av motstanden mot bruk av tåkelys kommer fra mennesker som har slike biler der det knapt går an å skifte pærer i tåkelyktene.
Lars89 Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Tar vist 3 timer å skifte en frontlyspære på Renault Megane . Fins masse "artige" løsninger på det. Ta av lykt, batteri, luftfilter, fanger osv...
Deep Dish Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Tar vist 3 timer å skifte en frontlyspære på Renault Megane .Fins masse "artige" løsninger på det. Ta av lykt, batteri, luftfilter, fanger osv... Sett på Fifth Gear du....
bcrazy Skrevet November 17, 2008 Forfatter Skrevet November 17, 2008 jaja det måtte vel bli en del avsporinger og noen heller dustete kommentarer og dårlige argumenter, men slik blir det jo ofte i slike tråder. Faktum er at det er ulovlig å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Og det blender spesielt på denne årstiden. Selv om noen kanskje ikke synes det blender, så er det de som faktisk blir blendet og dette burde være grunn nok til å la være å bruke nær og tåkelys samtidig. At noen driter i loven vet jeg og gjør det selv også delvis når det kommer til fartsgrenser på landeveien, men å ligge 10-20km/t over i 80 sone på en øde landevei plager ingen andre og er heller ikke særlig farlig for andre. Å blende medtrafikanter innebærer en mye større fare. De som er for bruk av tåkelys+nærlys i diskusjonen her avspeiler vel bare trafikkbildet der det dessverre finnes de som ikke bryr seg om andre enn seg selv. Skulle bare ønske det var litt flere som var enig med meg...
Kai-P. Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 tråden har jo blitt helt tullete nå syntes jeg... ender jo som alle andre tråder her inne Tja, det er ikke så lett når man diskuterer mange emner på en gang: *tåkelys og parklys i dagslys *tåkelys og parklys i mørket *tåkelys og nærlys i dagslys *tåkelys og nærlys i mørket *tåkelys og nærlys i mørket når det regner *tåkelys og nærlys i mørket i gatebelysning *tåkelys og parklys i mørket i gatebelysning *tåkelys og nærlys i mørket når det regner, uten gatebelysning *tåkelys og nærlys i mørket når det regner, med folk som stirrer på møtende lys *tåkelys og nærlys i mørket når det regner, med gatebelysning i byen og folk som går på AA-møte i parken Nesten bare naturlig at BreitBau hiver inn noen tusenmetere og menn med sinte xenonlamper i nye biler, spør du meg. Kongeinnlegg!
Fredrik Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Faktum er at det er ulovlig å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Og det blender spesielt på denne årstiden. Selv om noen kanskje ikke synes det blender, så er det de som faktisk blir blendet og dette burde være grunn nok til å la være å bruke nær og tåkelys samtidig. At noen driter i loven vet jeg og gjør det selv også delvis når det kommer til fartsgrenser på landeveien, men å ligge 10-20km/t over i 80 sone på en øde landevei plager ingen andre og er heller ikke særlig farlig for andre. Å blende medtrafikanter innebærer en mye større fare. De som er for bruk av tåkelys+nærlys i diskusjonen her avspeiler vel bare trafikkbildet der det dessverre finnes de som ikke bryr seg om andre enn seg selv. Skulle bare ønske det var litt flere som var enig med meg... Sånn bortsett fra at jeg ikke kjører for fort i Norge av prinsipp (jeg kan ikke risikere en større bot/dom pga. jobben - og ikke har jeg lyst heller)... så er jeg helt enig med deg i denne uttalelsen.
Dr_S Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Men i utlandet gir du gass eller? Får jo konsekvenser for jobben din hvis du mister lappen i Danmark og..
Bmwfanatic Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Jeg er faktisk så dust så jeg har xenon i sprederene også jeg for att det skal matche nærlysene, for ja, jeg kjører med dem samtidig.. hehe.. bilen min fikk justert lysene hos statens vegvesen (grunninnstilling etter senking, original xenon) så jeg blender ingen.. blender heller ingen med mine spredere da dem er også korrekt innstilt, så hva er det dere syter etter? Hvis man faktisk har perfekt innstilte lys så man ikke blender noen, så spiller det vel ingen rolle for dere åssen lys den dere møter har.. Er nok noe de fleste har hengt seg opp i for dere vet det er ulovelig, og dermed reagerer, men om dere møter en som kjører i 110kmt i 90 sona, blir det laget en tråd om det også? NEI, jeg tror ikke det, men det er enda mer ulovelig, får faktisk høyere bot også De som derimot har montert xenon på sin nyinnkjøpte volvo 240, dem har jeg ikkeno til overs for
Hyggmaister Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Men tåkelysa dine reflekteres i våt typisk våt asfalt og blender meg, det gjør ikke ham som møter meg 20 km/t over fartsgrensen med riktig lys. Tulling.
Bimmerchris Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Hyggmaister: Venldig enig med deg her. Selv om lysa er perfekt innstilt,så kan dem seff blende under andre forhold enn tørr og bar vei. Det er også andre faktorer som spiller inn,som høydeforskjell mellom møtende biler,høydeforskjell på veien som bilene kjører på (bakketopp osv) Det vil vel alltid være sånn at enkelte gir helt faen i andre i trafikken. Det er jo derfor vi har mange av de unødvendige ulykkene.
Fredrik Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Men i utlandet gir du gass eller? Får jo konsekvenser for jobben din hvis du mister lappen i Danmark og.. Nå er ikke straffen for å kjøre for fort i Danmark på langt nær så streng som i Norge, men jeg tyner ikke grensene spesielt i Danmark heller. Typisk strekker jeg meg til 125 Km/t i 110-soner og 145 Km/t i 130-soner... og jeg kjører aldri for fort på landeveiene (maks. 80 Km/t) Dette medfører evt. en mindre bot på under 1000 Kr (altså et forenklet forelegg) og det har ingen betydning i jobbsammenheng. Jeg mister heller ikke jobben selvom jeg f.eks skulle havne bak murene, men fryktelig pinlig ville det evt. være...
Bmwfanatic Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Men tåkelysa dine reflekteres i våt typisk våt asfalt og blender meg, det gjør ikke ham som møter meg 20 km/t over fartsgrensen med riktig lys. Tulling. Hvorfor har ikke jeg, etter 6 år på veien, opplevd noe spesiellt ubehag da jeg møter andre trafikkanter med disse lysene? Greit, noen har selvsagt blendet meg, men det er etter klart feil innstilt lys, uten om det kan jeg ikke si att noen har blendet meg pga att det har reflektert opp fra våt asfalt..! Tulling kan du selv være, sier bare hva jeg har erfart, det må du tåle. Om det er lov er en helt annen ting
Bmwfanatic Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Det vil vel alltid være sånn at enkelte gir helt faen i andre i trafikken. Det er jo derfor vi har mange av de unødvendige ulykkene. Så du sier att folk som meg gir totalt faen i trafikken?
fish Skrevet November 17, 2008 Skrevet November 17, 2008 Er det ikke bare å rette opp seteryggen da? Hvis en skal unngå å bli blendet er det jo bare å ha haka over rattet. "Ligger" man å kjører, er jo øynene i høyde med lysene på motgående trafikk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå