Gå til innhold

Motoren min gikk penere med 98 blyfri!!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehehe, tror det er mange her inne som missforstår. For høyere oktan nivå gir hverken mer dreiemoment eller effekt. Høyere oktanniva er nødvendig når man øker kompresjonen i en motor for å unngå selvdetonasjon av drivstoffet. Altså jo høyere oktannivå i bensin jo høyere kompresjon kan du kjøre med før bensinen antenner av seg selv pga. den høye kompresjonen.

Shell sin 99 oktan er ett nummer høyere oktannivå enn 98 og er tilsatt olje som skal smøre ventilene i motoren. PS: Skal ikke brukes på 2-taktsmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe, tror det er mange her inne som missforstår. For høyere oktan nivå gir hverken mer dreiemoment eller effekt. Høyere oktanniva er nødvendig når man øker kompresjonen i en motor for å unngå selvdetonasjon av drivstoffet. Altså jo høyere oktannivå i bensin jo høyere kompresjon kan du kjøre med før bensinen antenner av seg selv pga. den høye kompresjonen.

Shell sin 99 oktan er ett nummer høyere oktannivå enn 98 og er tilsatt olje som skal smøre ventilene i motoren. PS: Skal ikke brukes på 2-taktsmotorer.

Ikke på grunn av kompressjonen at bensinen selvantenner, men på grunn av høy temperatur, noe som blant annet høyere kompressjon medvirker til. :)

Ellers er det du sier om at det ikke gir mer effekt og slikt riktig, for det gir ikke mer effekt. 98 oktan er bare mer bankefast enn 95 oktan, ingenting mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er oktantall en betegnelse som brukes om evnen bensin har til å tåle komprimering før den selvantenner. Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. Og jo mer bensinen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan der hentes ut av eksplosjonen. Det vil i teorien si at du får mer kraft ut av 98 enn 95, men da må den også komprimeres mer, dvs. at tenninga endres, noe som skjer automatisk på m50 og nyere.

Så hva er konklusjonen? Jo du får mer kraft (hk/Nm) ut av motoren om du kjører på 98.

Også som Fliid nevnte, m20 skal ha 98 når tenninga er juserter etter fabrikk.

Vil også avlive myten om at oktantallet sier hvor mange prosent av bensin som faktisk er oktan. Det sier bare at bensin har samme komprimerings evne som bensin med 98% oktan, ikke at det faktisk er det. Derfor kan du også ha bensin med over 100 i oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil jo også oppleves som om at man får mer hk og moment ut av en motor som fusker på 95okt men som går rent på 98okt. Men egentlig har man jo bare hentet fram full utnyttelse av de orginale hk siden en motor som fusker ikke yter fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo opp i instruksjonsboken får E46 2000 mod og sakset teksten om bensinkvalitet i denne.

mqnt6pod1svllou558i5.jpg

316i og 318i skal fortrinnsvis kjøres på blyfri 95, men kan også kjøres på blyholdig 98 for en anelse større ytelse og lavere bensinforbruk?

320i, 232i og 328i skal fortrinnsvis kjøres på Super Plus 98, men kan også kjøres på blyfri 95. Hva er Super Plus 98? Er dette blyholdig eller blyfri bensin?

Blir litt småforvirret av dette, for så vidt jeg vet er da vel alle E46 utstyrt med katalysator? Og de skal vel da som advarselen i instruksjonsboken sier, IKKE kjøres på blyholdig bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på råner`n vinter treff på våler i vinter som var,og stilte med 95 på tanken.Litt utpå dagen ble tanken tom,så jeg dro til nærmeste bensinstasjon og fylte(shell),vet ikke hvorfor,men jeg fylte da v-power 99,og merket ingen umiddelbar forskjell,før jeg skulle hjem på kvelden.

Har en ganske lang og seig bakke et lite stykke før jeg er hjemme,og oppover her la jeg merke til en litt penere gange på motor,men noe effekt var det nok ikke snakk om.

At det har noe for seg tror jeg nok,men underverker gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører vanligvis på 95 oktan, men prøvde å fylle 98 i går. Vanligvis hopper turtallet opp til 1500+ ved oppstart (for så ned til tomgang på 600), men med 98 på tanken gikk den bare opp til 1000. Og det er vel bra. Noen som har en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere.

I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt.

Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete.

325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på.

Nyere BMWer som feks M50 og nyere har bankesensor. Det vil si at ECU selv juster tenning hvis det blir tenningsbank. Du kan kjøre på 92 oktan eller 99 oktan. Du kan velge selv.. Personlig fyller jeg alltid den høyeste oktanen som jeg får..

Er helt ufarlig å blande feks 92 og 99 oktan.

Første gen av M50 har ikke bankesensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Tar opp igjen denne tråden da og da vil jeg meddele at jeg har nå kjørt E60en på Shell sin 98 ganske lenge og jo jeg merker faktisk forskjell!! etter nøye gjennomgang.

Det som merkes for min del var:

Jevnere og mer stillegående motor på tomgang og redusert bensinforbruk. Effekt og slikt har jeg ikke merket så veldig mye til og det var heller ikke forventet.

 

Den bensinen der sies også skal smøre og "vaske opp" inni der og det kan jeg faktisk bekrefte da de første gangene jeg fylte 98 at eksospottene ble mye mer svart skitten enn vanlig som igjen da må være grunnen til at denne bensinen faktisk gjør en "vaske smøre" jobb i motor.

Det var derfor jeg ville prøve dette siden jeg har lest om det både fra Shell selv og div. andre forumer og media. Det funker! :) kun 98 den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...