Gå til innhold

Problemfri vinter med 17" piggfritt i Nordland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en fare for den norske befolkningen med min bil :D Etter en vinter med piggdekk og bar asfalt i fjor forsvant mye av livet i dekka.. Så jeg sklir fram og tilbake som en tulling nå.. Piggene er der, men tror det er noe slipt ned. Ellers er dekkene 1 år gamle.

Noen som kjører på piggfritt i Nordland, og kan anbefale noen gode dekk? Tenkte så store så mulig (i høyden) på min e34. Felgene blir vel 8.5 bred, så dekkene trenger ikke være mer enn 225 maks..

Skrevet

Jeg har lite problemer med mine Conti Winter 205/55-16 piggfri. Syns det er veldig gode dekk. Dårlige på isdekt asfalt da, men det er jo forståelig. På snødekte veier vil jeg påstå at de er like bra, om ikke bedre enn piggdekk.

Skrevet

Har kjørt flere vintere i nordland med piggfritt og har ingen problem med og komme meg dit jeg skal. Både continental og nokian har fungert helt utmerket. Men no skal det sies at jeg har kjørt på 205/65 15 som jeg anser som fornuftig valg på en nord norsk vinter veg. I den dimesjon du spør om der kan jeg kun annbefale kjetting.

Skrevet

Kjørte nylig 100 mil på 225 piggfrie Toyo dekk og funka fint det. Mye hardpakka vinterveier og slikt. Funka fint og så lenge du er på vinterveier går det nok like bra og om ikke bedre med piggfrie.

Bare ha litt sand i bagasjerommet eller et langt teppe for de gangene du evt. stopper opp. ( eller en kompis til å skubbe deg løs)

Nå kjører jeg en håpløs E34 520 automat og så lenge jeg hadde litt fart, så går det fremover. Stillstand og bakkestart er min fiende uansett dekk.

Skrevet

Kjører e39 med michelin piggfri, 225/45x17. Sitter utrolig godt på alt av føre som vintern har servert sålangt, ingen vegstøy. Men dette er i Finnmark da...kanskje litt mere stabilt kaldt her enn i Nordland...

Skrevet

Har satt 235/40-18 Nokian piggfrie på bilen min, de sitter faktisk bedre enn sommerdekken på våt asfalt (som vinterføret på østlandet stort sett består av). Gleder meg til det kommer litt ordentlige snøvær så jeg får feelingen med hvordan de oppfører seg på skikkelig vinterføre.

Skrevet

Det kommer helt ann på hvor i norland du skal kjøre. Varier ganske mye fra iskalt innland til fuktig kystklima.

Her i lofoten er mye bare veier, men også sørpe og is. Da ville jeg ikke hatt 225 .

Men har en kompis som er snekker som har en pimpa 2008 VW Transporter, han kjører 20" 225 :) Ingen problemer så langt.

Skrevet

Kjører 235/45-17 på brakka mi her på Tynset. Vil tro føret/klimaet her er ca det samme som oppe hos dere vinterstid.

Uansett, det fungerer bra.

Skrevet
Kjører 235/45-17 på brakka mi her på Tynset. Vil tro føret/klimaet her er ca det samme som oppe hos dere vinterstid.

Uansett, det fungerer bra.

Tynset er vel en av få plasser der det er skikkelig vinterføre. Har kjørt østerdalen en del ganger på vinteren og ofte var tempraturen i dine trakter under 30 minus. Heldig du.

Skrevet

Kjørte 225-40-18 vi på en bil da jeg var i millitæret på bardu.. å det var sommerdekk.. så fort det var -10 så gikk det helt fint.. men var det 0 ute eller bare is på veiene gikk det heller dårlig..

Men pigg eller piggfritt må du velge litt etter kjørestil.. kjører du bra tempo og ikke vil sitte og tenke på at det kan slippe lett så er jo pigg fint..

Selv kjører jeg 20" helårs dekk på en chevrolet jeg har.. har ingen problemer med det i svinger men sliter mest av alt med å få stoppet så blir og få på pigg dekka jeg har liggende.. men dette er da på møre og her bytter jo været på 3 timer.. På lastebilen min har jeg skodd opp med heil seipede piggfrie dekk og det er kjempegreier.. lite hjulstøy kontra da jeg kjørte pigger der å.. Men har litt lett for og slippe litt i ræva dersom snøen er bort slipt og kun isen på asfalten ligger igjen og man har for mye fart.. Så dekk må du igrunn kjøpe etter mage følelsen din.. Så du skrev at du skulle til trondheim igjen.. der er pigg dekk gebyr så du slipper jo gebyr med piggfritt da.. men etter min mening er pigg frie dekk fersk vare som ikke bør lagres.

Skrevet

Jeg har 225/40-18" på BMW'n og 205/50-17" på bruksbilen min (Mercedes 230TE) på vinterstid, begge Nokian Hakkapelita 5 piggdekk. Disse fungerer meget bra på alt slags føre!

Når det gjelder en eventuell overgang til piggfrie vinterdekk så beror dette mest på dine prioriteringer, vil nå jeg si. Hvor avhengig er du av å bruke bilen på alt slags føre? Hvor kostbare dekk vurderer du å investere i? Jeg har ingen erfaring med piggfrie vinterdekk, men vil jo anta at her som ellers koster kvalitetsdekkene deretter. Sånnsett kan det jo tenkes at et dyrt piggfritt dekk fra en kjent aktør er bedre enn et piggdekk fra en ukjent aktør.

Skrevet
Jeg har 225/40-18" på BMW'n og 205/50-17" på bruksbilen min (Mercedes 230TE) på vinterstid, begge Nokian Hakkapelita 5 piggdekk. Disse fungerer meget bra på alt slags føre!

Når det gjelder en eventuell overgang til piggfrie vinterdekk så beror dette mest på dine prioriteringer, vil nå jeg si. Hvor avhengig er du av å bruke bilen på alt slags føre? Hvor kostbare dekk vurderer du å investere i? Jeg har ingen erfaring med piggfrie vinterdekk, men vil jo anta at her som ellers koster kvalitetsdekkene deretter. Sånnsett kan det jo tenkes at et dyrt piggfritt dekk fra en kjent aktør er bedre enn et piggdekk fra en ukjent aktør.

Jeg orker ikke betale piggdekkavgift for noen få måneder i Trondheim som koster like mye som 4 halvgode dekk..

Jeg er veldig avhengig av bilen, bruker den hver dag og langkjører cirka tredje hver helg. Har du noen rimelig dekk å anbefale?

Sånn som det er nå føler jeg meg hvertfall ikke trygg! Pigg eller ikke pigg..

Men takk for råd. Blir vel noe sånn som 225/45-17

Skrevet

Hadde veldig gode erfaringer med Continental VikingContact piggfrie på cab'en i fjorvinter her i Trondheim. Da var det både slaps, is og sukkersnø og hadde ikke et eneste tilfelle hvor jeg ønsket meg pigg! Nå kjører jeg på Nokian Hakkapellitta RSI (piggfri) og de er jeg kjempefornøyd med så langt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...