Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, må bare dele denne historien med dere, og høre hva dere tror kommer til å skje

I går den 30/11 skjedde det altså, jeg var på jobb (sikkerthetsselskapet G4S) og var ute på den vanlige låseruta som vi kjører hver natt.. Klokka nærmer seg 22, og jeg aner fred og ingen fare.. Ser langt foran meg att bommene går ned ved togovergangen, og jeg stopper 10 meter foran, ser da også att det kommer en bil bak som stopper anslagsvis 30 meter bak..

Toget passerer, bommene er på vei opp, jeg setter bilen i gir og kjører sakte bortover (bilen jeg kjører er en varebil som er 180 høy) som enhver person ville gjort, og kjører sakte og rolig over.. Etter rundt 5 sekunder så blinker bilen som ligger bak i lysene til meg, første jeg tenkte var att lysene blendet meg da han kjørte over overgangen pga att det er dumpete, men neida.. Fortsetter å blende meg og på kommer det blålys! jeg kjørte rutinemessig inn til siden, tenkte att det var noe han lurte på, er jo slettes ikke sjelden att vi snakker med politiet i den jobben jeg er i, men da jeg sveiver ned ruta får jeg mildt sagt ett sjokk..

Er du imponert over kjøringa di? spør han med en frekk tone.. Hva da? Vet ikke helt jeg sa jeg, tror da att dette har gått fint? Etter dette husker jeg ikke ordrett hva han sa, men det var i allefall mas om hva jeg hadde gjort galt, og han var veldig sur i tonen, snakket til meg som om jeg var en barnehageunge, ville heller ikke si hva jeg hadde gjort galt da jeg spurte om dette! Etter hvert kom det frem att jeg hadde altså kjørt på rødt lys over overgangen (mener de 2 i bilen da i allefall) noe jeg mener jeg ikke har gjort, ble mye diskusjoner med kameraten min som var med utover natta, og vi kom frem til att det nærmest var umulig att denne kunne ha skjedd med tanke på høyden på bilen, min plassering i kjørefeltet, og farten på bommen oppover..

jeg begynte å diskutere med han, att da bommen var oppe, så er det jo klart, samt att det var en veldig oversiktlig overgang (ikke att det har noe med saken å gjøre, jeg kjørte ikke på rødt) men han kverrulerte att det kunne komme løse vogner i full fart bak toget i værste fall, og da var det han som måtte skrape oss opp igjen.. jaja, sa jeg, har aldri sett noen løse vogner bak togene, heller ikke kollonnekjøring med tog.. Dette avviste han også blankt.

Var helt umulig å diskutere med han, sånn var det bare! Han som var med meg som er litt inn i lover og regler spurte han om han faktisk så att vi passerte overgangen på rødt lys, eller om han bare så att vi kjørte sakte mot overgangen mens bommen enda var på vei opp, for det er jo det å passere når det faktisk er rødt lys som er ulovelig, men dette ville han nok ikke svare på, eneste svaret var ett surt "jeg forholder meg kun til sjåføren". Jeg var jo igrunn rimelig sjokkert over oppførselen demmes, så kom jo selvsagt ikke på å grille dem litt mer med spm.

Valget mitt sa han var å godta ett forenklet forelegg på 5200kr eller møte i avhør samt rettsak.. Nei dette godtar jeg aldri i verden sa jeg, dette er jo bare alt for dumt! Så da blir det vel rettsak da? eller er det stor sjanse for att dette blir henlagt? har jo tross alt ett vitne med meg, det tror jeg ikke de i politibilen satte særlig pris på for å være ærlig da han følte seg tydelig overkjørt av spm han fikk

Har jeg en ok sak her selv om dem var 2 i bilen? Noen med erfaring hva som skjer da dem nekter ett forenklet forelegg, hvor lang tid det tar, sjanse for å bli henlagt osv.. Setter pris på innspill her, selv om jeg i utgangspunktet må le av hele greia

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Dette er by far det dummeste jeg har hørt! Du står nok sterkt her. Når han politikjekkasen har sovet av seg rusen innser han nok hvor utrolig dust han har vært og ikke minst innser at han ikke har en sak i det hele tatt. Ikke godta en dritt, og stå på ditt. Selv om de er lovens lange arm, kan de faen ikke herse rundt som de vil med folk!! Tillit svekket, igjen.

Skrevet

Nei, jeg kommer aldri til å godta dette! Når jeg faktisk har gjort noe galt er jeg alltid villig til å ta konsekvensen for det om jeg blir tatt, har aldri nektet for ett forenklet forelegg før fordi jeg rett og slett vet med meg selv att jeg har gjort noe galt og tar straffen for det..

Men denne gangen er helt annerledes, jeg betaler ikke 5200kr pga att de 2 paragrafrytterne mener att jeg har passert togovergangen 2 meter før jeg egentlig burde. Værste var att dem var i 40 åra begge 2, så lite trolig att det var helt blanke da det kommer til erfaring

Skrevet

Jeg mener da at politiet ikek vil gidde å bruke så mye ressurser på dette her. Fordi et forelegg på 5200kr er ingenting mot hva det koster å holde en rettsak og avhør.. Derfor tror jeg det vil bli henlagt. Det skjedde jo ikkeno skader heller.

Skrevet

Sto du ti meter fra bommen, og begynte å rulle sakte framover når bommen gjekk opp? Med andre ord i det du passerer det røde/grønne lyset er det grønt, har du jo teoretisk sett ikkje gjort ei straffbar handling ? Er jo det samme som om du står i eit lyskryss, du har rødt lys og ser de andre grønne lysa (motsatt kjøreretning) blir røde, og att ditt rødt lys straks blir grønt, du slipper da clutchen og siger framover mens du får grønt.. det gjer hvetfall eg, og det kalles FLYT I TRAFIKKEN.. en leser jo trafikken ganske lett om en har hatt sertifikat i noken år...

Skrevet

Hehe - trur nok ikkje du har noko å frykte. Men lite tips, ha altid hurtigtast til båndoptaker på mobilen, eventuelt ein billig class olshon båndoptaker i bilen. Kan redde deg ut fra mange overgrepssituasjoner fra homsepatrulien!

Skrevet

Stikkordet er, kan du under ED i at du så det var grønt lys? Og kan han under ED si at han SÅ det var rødt lys i det du passerte?

Dersom han kan si under ed at han så det var rødt lys da du passerte, så ligger du litt dårligere an kan du si.. Tror det er enklest å finne ut av dette først da dette står nevnt i anmeldelsen din..

Skrevet

i tilfelle så var jo bommen på vei opp, var den ikke? så blir jo i tilfelle å kjøre på "gult lys".. og det er jo ikke straffbart.

Skrevet
Hehe - trur nok ikkje du har noko å frykte. Men lite tips, ha altid hurtigtast til båndoptaker på mobilen, eventuelt ein billig class olshon båndoptaker i bilen. Kan redde deg ut fra mange overgrepssituasjoner fra homsepatrulien!

Regner med dette var ment som en spøk? Opptak uten samtykke fra samtlige parter blir avvist i en eventuell rettsak! :wink:

Skrevet
i tilfelle så var jo bommen på vei opp, var den ikke? så blir jo i tilfelle å kjøre på "gult lys".. og det er jo ikke straffbart.

Er det ikke å regne som rødt lys til bommen er helt oppe og lyset har skiftet fra blinkende rødt til blinkende hvitt? Mulig politiet har teoretisk rett, men synes det gjelder å kjenne litt besøkelsestida si også... Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Er det ikke å regne som rødt lys til bommen er helt oppe og lyset har skiftet fra blinkende rødt til blinkende hvitt? Mulig politiet har teoretisk rett, men synes det gjelder å kjenne litt besøkelsestida si også... Håper det ordner seg for deg!

Jeg ruller alltid rolig fremover, så fort bommen beveger seg, og det gjør alltid trafikken rundt meg òg! Trodde dette mer eller mindre var "rutine" jeg?

Til trådstarter: Tror nok denne saken blir avsluttet før den i det hele tatt får startet;) Du har ditt på det tørre, mener jeg. Samtidig er du heldig som hadde med et vitne, både med tanke på kjøringen din, inkludert spydig oppførsel fra offentlig tjenestemann!

Skrevet

Jeg må nok skuffe deg her. Jeg sitter med tegninger foran meg som viser releene på en planovergang. Det vil ikke bli hvitt lys i planovergangssignalene (signalene for deg) før bommen har kontroll hev (KH). Dette releet vil først trekke da bommen er helt oppe, og befinner seg som en brutt kontakt i kretsen for det hvite lyset inntil bommen er helt oppe. Dersom du har passert planovergangen FØR bommene er helt oppe, har du altså kjørt på rødt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...