Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kjøpte meg en e46 330ci i mai i år. Dette har jo liksom vært "drømmebilen" siden økonomien ikke strekker til en m3.

Nå har min girkasse begynt å tulle seg. Den lager skrapelyd når jeg girer litt raskt til 3.. enten det er opp eller ned. Og så er det at den bare glir inn i 5 gir. Jeg har den i 4 og skal i 3 så glir den rett i 5... og slipper jeg spaken i fri så lener den seg mot høyre. Men nok om disse probleme... er ikke hva som er gale jeg er ute etter nå. Jeg har forøvrig bestilt time for oljeskift osv. Laget også en tråd om problemene mine med girkassen.

Det som er tingen nå er. Jeg har nå lest igjennom en god del tråder fra e46.com og googlet litt om girkasse problemer på bmw. Der fant jeg en god del informasjon spesielt angånde dette med at den glir inn i 5 når den er kald. Og for å fikse dette ble de alle fortalt at bytting av hele kassen var det mest lønnsomme.

Jeg begynner å bli ganske irritert egentlig. Bilen har gått 93000km og fulgt service på merkeversted i tyskland som var eid av en mann i 40 årene. Tviler på at den har blitt grisekjørt da... og at jeg fant en god del andre med samme problem minsker ikke akkurat tvilen. Bilen min bruker forøvrig olje også... selfølgelig! Som jeg også har lest en goood del om på e46.com der alle har samme motor m54b30 og samme oljeforbruk! Heldig med denne bilen skjønner jeg.

Så da er jo det store spørsmålet... Er det noen som helst mulighet for at bmw kan ta dette på en goodwill sak? Er det noen andre som har kommet igjennom hos bmw norge? Var endel andre som hadde fått dette byttet. Om det var på garanti eller goodwill sto det ingenting om. Var også en som fikk ny kasse betalt av bmw, men måtte betale for arbeidet selv.

Vet at ingen av dere kan bekrefte / avbekrefte at dette kan bli en goodwill sak fra bmw sin side. Men hadde vært kjekt å høre om andre sine erfaringer ang andre problemer.. eller lignende. Og kanskje noen tips til fremgangsmåten. Nå skal jeg møte en fra jæger på mandag som skal prøvekjøre bilen min.. og oljeskift neste torsdag. Er vel kanskje en idè å vente til dette er blitt gjort. Da jeg tviler sterkt på at et oljeskift vil gjøre underverker her.

Håper bmw vil opptre positivt i denne saken. Føler jeg får lite lyst å kjøpe bmw neste gang når slike ting skjer.

Skrevet

Om det blir en goodwill sak veit jeg ikke noe om. Men jeg har mine tviler på en bil som har gått nesten 100.000km med flere eiere.

Det jeg vet helt sikkert er at bmw norge ikke gir noe goodwill på import biler. Så du må i tilfellet ta det med bmw der den ble kjøpt ny.

Kan strø litt salt i såret at på min 01 e46 så har jeg ikke hatt noen av problemene du beskriver. Det eneste er sync i kasse som har blitt litt vanskelig til tider. Men det har mer med hvordan jeg kjører. Den bruker heller ikke olje.

Skrevet

Det at BMW ikke yter goodwill på importbiler er tull!

Min tidligere E46 328ci ble omfattet av den feilen der metallet rundt innfestningen til travers sprakk. Dette på en importbil med 230 000km på telleren. Det gikk greit, fikk ikke dekt leiebil. men de ordnet skaden.

Skrevet
Det at BMW ikke yter goodwill på importbiler er tull!

Min tidligere E46 328ci ble omfattet av den feilen der metallet rundt innfestningen til travers sprakk. Dette på en importbil med 230 000km på telleren. Det gikk greit, fikk ikke dekt leiebil. men de ordnet skaden.

Min mor fikk et annet svar på garantisak på hennes bmw. Kansje de har endret rutiner. Eller kansje man har flaks med hvilke personer saken ender hos.

Skrevet

Skal snakke med jæger på mandag. Der en skal prøve bilen min.

Men hvem er det egentlig som betaler viss det blir en garanti sak? La oss jæger sier "dette her er for gale at girkassen skal være gåen etter kun 90k. Så dette skal vi få dekket for deg."

Er det da jæger som dekker det? Eller Bmw som fabrikant? For tviler jo sterkt på at jæger vil fikse noe sånt for meg uansett da bilen er importert og ikke vært solgt hos de verken ny eller brukt.

Skrevet

Hvem som skal betale burde du jo bare drite i,

Jeg hadde iallefall ikke nevnt noen ting om hvem som skal betale om jeg hadde vært i ditt tilfelle.

Skrevet

Det er ikke uvanlig med deling av regningen mellom di ulike parter i saker når det gjeller goodwill på Norsk solgte biler.På import er det sjeldent ønskelig for en bedrift å gå med på en deling overfor en kunde som har kjøpt bilen utenfor norge,men dette gjøres ulikt hos forhandlerne rundt om i norge, men det kommer vel ann på hvilket forhold du har til dit BMW merkeverksted.

Skrevet

Siden det er problemer med både girkasse og motor, kan det kanskje være lett for forhandler å slutte at bilen må være hardt brukt av en tidligere eier.

Men hvis dette er gjengangerfeil på denne modellen, kan det være lurt å undersøke hvilken goodwill som andre i lignende situasjon har blitt vist - og her er utenlandske E46 fora gjerne kilde for nyttig informasjon.:)

Skrevet
gjeder ikke goodwill bare mellom 3 års garanti,og fram til 5 år da?

Goodwill ligger vel litt i navnet at man får erstattet ting etter garanti tiden pga. det tydelig er fabrikasjonsveil, så goodwill må vel virke etter garantitiden? Hvis ikke er det jo ikke goodwill, men ren garantisak?

Skrevet
Siden det er problemer med både girkasse og motor, kan det kanskje være lett for forhandler å slutte at bilen må være hardt brukt av en tidligere eier.

Men hvis dette er gjengangerfeil på denne modellen, kan det være lurt å undersøke hvilken goodwill som andre i lignende situasjon har blitt vist - og her er utenlandske E46 fora gjerne kilde for nyttig informasjon.:)

Den tanken har slått meg også. Bilen bruker litt olje og girkassen begynner å gi dårlige symptomer. Da ville jeg også tenkte med engang "Denne bilen har nok vært godt brukt osv"

Men nå har jeg lest igjennom en good del tråder på e46.com om både olje og girkasseprobler. Oljeforbuket var jeg ikke aleine om. Var en god del av akkurat samme bil. 330 med m54b30 motoren. Med samme oljeforbruk. Nå fikk jeg bare bekreftet av en der hva som måtte til.. Og han byttet ventiltettningene ved 120k som var godt slitt og oljeforbruket ble forbedret. En annen fikk byttet hele motoren av bmw pga mange deler skiftet osv uten hell. Så da kan jo det tyde på en svakhet på et veldig mindre tall av denne typen. Tviler på dette er et utbredt problem på disse motorene.

Nå som girkassen har begynt å virke dårlig søkte jeg igjen på nettet og fant en tråd med over 30 sider ang. et symptom som jeg har på girkassen. Dog fant jeg ingen 330. Men var visst en drøss med e36 m3 98 mod. Også noen få e46.

For all del. Bilen kan ha vært grisekjørt i tyskland i alle år. Hva forrige eier har fortalt meg kan jo være bullshit. Men det hadde vært 1 eier i tyskland av en mann i 40 årene. Der servicer hadde blitt tatt hos bmw... noen som står i servicehefte. Og siden disse problemene jeg har fått har vært en gjenganger hos flere. Som jeg har lest meg til på nettet. Så ønsker jeg å tro at bilen kan ha blitt sånn uten at den har blitt herpet. Biler er forøvrig veldig pen og god å kjøre.

Jeg har mine sterke tvil om at dette er noe bmw ønsker å gjøre noe med. Men er iallefall verdt et forsøk. Hjelper ikke oljeskift på girkassen blir jeg nødt å kjøpe ny og så fikse oljeproblemet. Og da er iallefall bilen helt strøken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...