Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, her sitter jeg i -24 grader og føler jeg trenger en tur ut i grombilen!

Men neeeida.. Jeg har selvfølgelig klart å kjøpe meg en bil uten motorvarmer og selvom jeg har fersk olje på motoren klarer jeg rettogslett ikke å mishandle bilen kun for å stille mitt kjørebehov :roll::lol:

Sååå... Jeg funderer hardt her.. Hva med en coupèvarmer strategisk plassert i motorrommet? Sikkert ikke akkurat veldig lurt, men det bør da hjelpe litt såfremt det ikke tar fyr først? :lol:

Husker jeg så en eller annen dokumentar fra Sibir. Der tente truckerfolka bål under motorene på lastebilene sine.. TØFT! (Hvis en har 1m bakkeklaring og et generelt clouded mind pga overinntak av vodka)

Jaja, jeg måtte bare ventilere litt. Ikke at jeg tror det, men om noen har noe fornuftig å komme med, BRING IT ON! Alle tips tas imot med takk. Og jaa, motorvarmer er på vei :oops:

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

kupe varmer hjelper nok ikke.. Du må ha varme som sirkulerer vannet, slik at hele motoren for varmet seg opp innvendig.

Men det er vel ikke værre enn å la den stå på tomgang 10 min før du kjører.. og kjøre pent til olja blir varm.

Skrevet

Ugh, kjipern. Joa, men bare det å i det hele tatt pine motoren i gang nå. Jeg vet hvor tjukk olja er ved så lave temperaturer. Kan umulig være sunt!

Skrevet

Drivverket ellers får jo gjennom enten du har motorvarmer eller ei. Da snakker vi både girkasse, diff, drivledd og hele pakka. Alt er tette pasninger som er følsomme for kulde og smørning.

Skrevet

Ja dæven ass..

En bil er en bil, og noen tar det der veldig langt..

Må jo kunne gå an å bruke den :lol:

Dersom man tar visse forholdsregler så er det jo jaggu meg ingen fare..

Derimot, er man livredd for olje unde negla, og knapt nok vet hva en skralle er, så kan man kanskje være litt forsiktig.. Nå er jeg litt usikker på hva trådtarter mener med å kjøre, men dersom det er vanlig kjøring så må man også være ekstremt forsiktig.. man kan jo punktere, eller kjøre på ett dyr.. Eller til og med miste en pigg i piggdekket :shock:

:lol:

Skrevet

BTW, det er litt anderledes i sibir da.. Er helt utrolig at de i det hele tatt får motoren til å gå.. Diesel er jo MEGET tykt når det kryper under minus 30, og her oppi har det hendt at dieselbiler faktisk har stoppet fordi det blir for kaldt :shock:

Dersom de skulle glødet de store motorene på lastebilene i sibir en to tre ganger, hadde jo batteriet vært tomt med den batterieffekten de har i de kuldegradene :lol:

Skrevet

Du mener la den gå på tomgang i lang tid? Det forverrer bare alt sammen da det tar mye lengre tid å få opp temperaturen. Det beste er faktisk å begynne å kjøre med en gang, lett og normal kjøring på normale turtall.

Skrevet
BTW, det er litt anderledes i sibir da.. Er helt utrolig at de i det hele tatt får motoren til å gå.. Diesel er jo MEGET tykt når det kryper under minus 30, og her oppi har det hendt at dieselbiler faktisk har stoppet fordi det blir for kaldt :shock:

Dersom de skulle glødet de store motorene på lastebilene i sibir en to tre ganger, hadde jo batteriet vært tomt med den batterieffekten de har i de kuldegradene :lol:

er derfor vi har noe som heter vinterdiesel og noe som heter sommerdiesel.

var et problem i fjor, at folk tanket på østlandet hvor det var mildvær, da fikk de sommerdiesel, men de kjørte oppover på ferie (tror dette var i påska) så stoppet bilene (noen av de ivaffall) pga kulda der oppe.

tror det er parafin de heller nedi på vinteren,

Skrevet

start bilen og la den gå noen minutter, skal lite til før olja blir tynnere, men 20 blå er ikke så sykt kaldt, har vokst opp i et lite høl langt oppe i Telemark, er ofte hjemme i helger og slikt der oppe kryper det ofte ned mot 25 til 30- i januar februar, starter opp og lar den gå litt før jeg kjører, men alt er stivt og går tregt til den blir varm

hender jeg bruker kupevarmern, da slipper man fuktighet og rim og dritt på brytere og instrumter osv, dugger fort ned når man setter seg inn og puster og peser, men det slipper du om du bruker kupevarmer, men jeg personlig bruker ikke motorvarmern, 1ste bilen min brukte jeg motorvarmer på, til slutt startet den ikke i kulda uten motorvarmer, så det der har jeg fått skrekken for, dette var i 1993 da hadde jeg en 1986 opel rekord, men som mange sier det var jo en opel :uh:

Skrevet

æsj,så nøye er det vel ikke med en m52(?).

Hvis det er 24 blå som skulle ta kål på den motoren,så er den ikke så mye å ha i utgangspunktet.

Men som flere har skrevet,start opp og gi den 10-15 min på tomgang,og kjør pent til du har oppnådd driftstemp(gjerne kjør litt på driftstemp også)før du begynner å tå på noe særlig.

Ved pen kjøring menes maks 2500rpm.

Skrevet

Er ikke nødvendigvis noe lurere å la bilen stå på tomgang før du kjører, som Odd-M sier, så kan dette bare forverre ting.

Når den står på tomgang vil dette gi samme effekt for en kald motor, som bestemor over flere år gir bilen sin ved å daukjøre den..Ufullstendig forbrenning og sot blir fort resultatet.

Ut og ligg på +/- 2000 rpm, dvs lette turtall, så blir motoren fort varm, uten at den soter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...