Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

BMW tester bilene sine i ganske galdt vær når før de begynner å selge de.

Grunnen til at de ikke anbefalger å la bilen gå varm på tomgang er at oljetrykket er mye lavere når oljen er kald og litt seig pga at oljepumpen går senere..

Hvis BMW sier i instruksjonsboken at man bør begynne å kjøre med en gang man starter så bør dere gjøre det. BMW vet alt best og da skal dere følge det slik som dere slavisk tror at alt annet BMW sier å skriver er det beste for motoren..

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
BMW tester bilene sine i ganske galdt vær når før de begynner å selge de.

Grunnen til at de ikke anbefalger å la bilen gå varm på tomgang er at oljetrykket er mye lavere når oljen er kald og litt seig pga at oljepumpen går senere..

Hvis BMW sier i instruksjonsboken at man bør begynne å kjøre med en gang man starter så bør dere gjøre det. BMW vet alt best og da skal dere følge det slik som dere slavisk tror at alt annet BMW sier å skriver er det beste for motoren..

Kan infomere om at oljetrykket er betydlig høyere når olja er kald!

Skrevet
BMW tester bilene sine i ganske galdt vær når før de begynner å selge de.

Grunnen til at de ikke anbefalger å la bilen gå varm på tomgang er at oljetrykket er mye lavere når oljen er kald og litt seig pga at oljepumpen går senere..

Hvis BMW sier i instruksjonsboken at man bør begynne å kjøre med en gang man starter så bør dere gjøre det. BMW vet alt best og da skal dere følge det slik som dere slavisk tror at alt annet BMW sier å skriver er det beste for motoren..

Kan infomere om at oljetrykket er betydlig høyere når olja er kald!

Reagerte litt på den jeg og.. Har da vitterlig hatt div mb og yota med oljetrykkmåler. Der har alltid trykket vært høyere når olja har vært kald.

Skrevet

Han mente nok ikke trykk.

Men oljen fungerer nok ikke optimalt før den har driftstemp. Bare hør lyden til ventilløftere på en bil som er kald, kontra en som er varm. (om den har hydrauliske løftere såklart)

Skrevet

Ja der har dere rett.. Ble litt feil det...

Olja går senere rundt når den er kald pga den er seiger. Er derfor de anbefaler å begynne å kjøre med litt turtall slik at du får fart på pumpa og oljen. Olje blir fortere varm da og dermed tar det kortere tid før den gør jobben sin skikkelig.

Beklager at det ble litt feil første gangen..

Skrevet

Ser ikke helt problemet her, mer enn at det er kaldt for rompa å sette seg inn i en kald bil. Ved vanlig to-turer-om-dagen-bruk vil jo ikke motorblokka rekke å bli -24 selv om det er det på gradestokken :?

Står bilen i flere dager blir den ordentlig kald, men ellers vil det da alltids være litt restvarme i blokka (følgelig vil ikke oljen rekke å bli helt sirup heller...).

Skrevet

Uansett så stilles det utrolig høye krav til olja selv ved lave temperaturer, så ser ikke problemet der så lenge man har investert i en skikkelig olje.

En annen ting er at det går rimelig kjapt for olja å nå rundt i systemet, dette gjelder uansett om olja er kald eller varm....

Moralen er kjøp skikkelig olje og temperatur er et ikke-tema lengre.

Skrevet

Hmm,hvis det er så vannvittig bra å dra rett ut å få litt fart på motoren,så lurer jeg på om noen vet hvilket turtall man lettest hører rådebank på.

Er jo klart at motoren har mer belastning hvis den har høyere turtall.

Dessuten har ikke en motor godt av å bli for for oppvarmet mtp stress på div metaller i motoren,og ja for de som ikke viste det,så er motoren laget i flere forskjellige metaller,som alle har en forskjellig utvidelses effekt når det blir varmt.

Så da er spørsmålet om man tror at stål som ligger på feks -5 grader har god passform i aluminium som holder 80 grader,når de begge to til siste slutt skal holde feks 110 grader.

Skrevet

Gamle Toyotaer har høyere tomgang jo kaldere motor/utetemperaturen er. I -15 spratt motoren rett opp på 2600rpm fra start sånn at den nådde arbeidstemp mye fortere. Og dette er på driftsikre motorer som fort går 500 000km (på biltema-olje), de krever verken 10 minutters-tomgangrunking eller olje til 200kr literen.

Skrevet
Dessuten har ikke en motor godt av å bli for for oppvarmet mtp stress på div metaller i motoren,og ja for de som ikke viste det,så er motoren laget i flere forskjellige metaller,som alle har en forskjellig utvidelses effekt når det blir varmt.

Jeg kan forsikre deg om at utvidelseskoeffisienten til materialene er tatt høyde for når motoren ble laget. Motoren er laget for optimale pasninger ved driftstemperatur, ergo er det større klaringer der det trengst når motoren er kald, som igjen gir nok en grunn til å få temperatur i motoren raskt. Både smørning og pasninger er altså bedre ved varm motor.

Så da er spørsmålet om man tror at stål som ligger på feks -5 grader har god passform i aluminium som holder 80 grader,når de begge to til siste slutt skal holde feks 110 grader.

Når har du et tilfelle i en motor hvor disse to delene går sammen og den ene har -5 og den andre 80 grader? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...