Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kloke ord fra Stian! Alle disse antiskrenssystemene er en stor fordel folk som ikke har nevneverdig kjøreinteresse utover A til B.

Men er man bevisst på dette er disse sytemene ren og skjær livsfare. Jeg skal ærlig erkjenne at jeg holdt på å dra av noe skikkelig med fatterns Passat 01 mod m/ESP og ABS i enden av en _rettstrekke_. Hvorfor? Jo, fordi jeg kjørte den som jeg kjører BMWn min, med samme ingangshastighet. Det som skjedde var at bilen gikk RETT fram, og jeg hadde turnet rattet TO runder rundt (framhjulene sto på tvers) Jeg fikk med nøøøøød og neppe banket av ESP knappen og revet i brekket slik at jeg fikk framprovosert en overstyring. Med BMWn har jeg fint 30-40km/t mer gjennom en slik sving og da legger hekken seg helt nydelig i sporene med null dramatikk. Erkjenner at i dette tilfelle var det min feil, som ikke tok høyde for det. Men at en 87 modell skulle være så mange millioner milår bedre på kjøreegenskaper hadde jeg aldri trodd.. :?

Jeg anbefaler alle som har muligheten til å delta på isbanetreff i vinter! Man lærer utrolig mye. Det som er skummelt er at da man kommer av banen og ut på veien igjen kjører man i samme tempo. Og slipper det i en sving så reagerer man knapt, og bare henter inn svingen automatisk i underbevisstheten. Mange vil kalle det livsfare, jeg kaller det riktig.

Skremmende å tenke på hvor stor forskjell det er på gammel RWD og ny RWD. FWD har jeg gitt opp.

Antiskrens kan være livsfarlig, siden det struper muligheten for at sjåføren kan påvirke utfallet. For meg er det alfa omega.

Skrevet

leking på øde parkeringsplasser har redda meg opptil flere ganger i hvertfall.

''STYR MOT: Mister du grepet i en sving, skal du alltid tråkke inn klutsj og brems, enten du kjører forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk. Hvis rumpa på bilen kommer ut, styr mot bakenden. Hvis bilen vil gå rett frem, forsøk å rett opp rattet til du kjenner at bilen tar styring. Slipp bremsen når du har fått kontroll over situasjonen. - Andre manøvrer som å gi gass for å dra seg ut av svingen er for avansert for de fleste vanlige bilister, sier Stian Sørlie. ''

føler dette blir feil, opplevde at bakenden sklei ut i en sving engang. jeg slapp speeden og ratta i mot og det gikk akkurat fint. er 100% sikker på at hadde jeg rørt bremsa der så hadde det smelt.

Skrevet

Det er helt sant. Bremsen er livsfarlig, hvis man ikke har ESP, og vet hva man driver med.

Pumpegasse ut av svingen er faktisk det mest effektive synes jeg. Evt pumpebremse så hjulene låser, slippe opp, låse, slippe opp, skifte gir og gi gass gjennom sving, med påfølgende kontrasladder. Det fungerer utmerket da man kommer inn til en sving litt fort. Er det på natterstid og man ser om det kommer bil eller ikke kan man alltids dumpe clutchen for å kaste bilen ut i mer vinkel, for å slippe og nødbremse og altså gå sidelengs gjennom svingen. Men da er det ingen vei tilbake om det kommer møtende bil.

Skrevet

ABS er hvertfall ALDRI livsfarlig og ALDRI en ulempe.

Jeg vil også si at Antispinn og esp hjelper deg i 95% av tilfellene, og det vil jeg tro er flere tilfeller enn hjernen og foten din klarer uten disse hjelpemidlene. Nå snakker vi om kjøring i vanlig trafikk i normale hastigheter.

Det med å legge benet på bremsen om det slipper enten bak eller forran, det er jeg derimot skeptisk til. Det er ikke noe jeg hadde vurdert engang, men det kan hende det fungerer? Har aldri prøvd. Kanskje noe jeg burde teste på en åpen plass engang.

Skrevet
":29n7wohm]Jeg hadde også 1 time teori og 1 time på banen.

Sammenlignet med hvor stor sjanse det er for at gjennomsnittsbilføreren kommer ut for snø- og isføre, burde vel ikke bare timene med glattkjøring vært flere, men glattkjøringsbanene også større, mer krevende og mer varierte. :-k

Skrevet
Jeg anbefaler alle som har muligheten til å delta på isbanetreff i vinter! Man lærer utrolig mye. Det som er skummelt er at da man kommer av banen og ut på veien igjen kjører man i samme tempo. Og slipper det i en sving så reagerer man knapt, og bare henter inn svingen automatisk i underbevisstheten. Mange vil kalle det livsfare, jeg kaller det riktig

Siden du nevner dette...

Jeg er veldig lysten på et BMW winter experience-kurs (selv om det er endel penger), men jeg finner ingen datoer i 2009, noen som vet noe mer om dette?

Skrevet

Trykker du bremsen da bilen har fått litt vinkel/sladd vil det bare være med å dytte bilen i enda større vinkel (bredere i veibanen). Holder du bremsen inne lenge nok snurrer du. Derfor - pumpebremsing. Føle på underlaget.

Får du skrens på en rett vei så anbefaler jeg iallefall ikke å røre bremsen overhodet når det slipper. Øving gjør mester, så prøv dere på store plasser. Prøv å balanser en sladd med gass og ratting, og ingenting annet.

awt: Jeg er ikke kjent med disse BMW kursene på Golsfjellet. Annet enn at det over nyttår en gang.

Selv kjører jeg bare på isbane i mitt nærområde, i regi av lokale motorklubber.

Nå aner jeg ikke hva du lærer på dette kurset dems, men det kan umulig være mer krevende enn å ratte på hvilken som helst annen isbane. Disse kursene er ofte for folk som vil lære å takle vinterføret bedre. Den informasjonen jeg har fått tilsier ikke at dette er et kurs for de som vil "pushe" grensene skikkelig.

Hvis sladding ikke er en selvfølge for deg er nok et slikt kurs midt i blinken! :D . Kommer mye ann på hvordan bil du har kjørt fra før også. Det er kultursjokk å gå fra f.eks en E90 til E30... Hadde det ikke vært for harde strafferepresalier skulle jeg lagt ut noen filmer på vinterføre som tydlig illustrerer min påstand. Er man redd da sladden kommer er man stort sett 'ute å kjøre'. Øv til du ikke er redd lenger.

Ser du bor på Kopervik, men anbefaler deg å finne ei lokal isbane (om det finnes). Eneste jeg vet om i nærheten er at de bruker å kjøre på Høydalsmo, som enda er et stykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...