Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Til dels enig, men de fleste i denne arbeidsgruppen har så mange utforutsigbare og såpass mange "korte" oppdrag at det hadde blitt et svare kaos.. Av og til er det vanskelig å forutse hva slags utstyr og materiell du trenger.

Jeg får også en del uforutsigbare oppdrag tikkende inn på mobiltelefonen min. Som oftest er de av privat karakter og skal finne sted på vei hjem fra jobb. Handle ditt og handle datt. Svært lite av det lar seg kombinere med kollektivtransport. Jeg er neppe den eneste. Hvorfor er det mindre legitimt enn deres bilbruk? (igjen, jeg er for at alle skal ha mulighet til å komme seg rundt der de vil)

For meg er privatlivet viktigere enn jobben... dessverre er det privatlivet til folk flest de hårreisende bilavgiftene går utover.

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da får du planlegge privatlivet ditt litt bedre, så slipper du alle de uforutsigbare oppdragene. Og kan dermed ta buss innom butikken. ;)

Du skjønner sikkert hvor jeg vil

Skrevet

Petroleumsvirksomheten slipper ut 29% prosent av Norges CO2 mens biltrafikken står for 23%. Er vel ikke akkurat mye tvil om at mange avgifter og engasjement andre steder i verden kun er et spill for galleriet og et avlat for egne synder. Hadde de virkelig villet gjøre noe for miljøet hadde vi vel først og frem stoppet oljeutvinningen? Ihvertfall brukt mye mer ressurser på miljørettet forskning, hatt bilavgifter som favoriserte nye miljøvennlige biler, hatt et veinett som ikke var europas dårligste og innsett at kolektivtrafikk må tilrettelegges som et alternativ til privatbilismen, ikke noe som liksom skal ta over for den. Er sikker på at om kollektivtilbudet i Bergen hadde vært godt nok til at det hadde vært et seriøst alternativ 24 timer i døgnet, 7 dager i uken til at ingen trengte privat bil, hadde forurensningen og kostnadene blitt hinsides alt vi har i dag. Regnestykket blir ikke bedre om man tenker på hele Norge! Er selvfølgelig også mye annet staten kunne gjort hvis de ikke bare var interessert i å håve inn mest mulig penger.

Hele klimadiskusjonen er i tillegg unyansert, for det som er i ferd med å bli et problem er at klimaet holder på å bli mer ustabilt (varmere noen steder, mens det blir kaldere andre steder). Dette ser jeg på som ganske grundig bevist etter hvert, men hva som er årsaken (naturlige svingninger, solen, biler, fabrikker, kuer osv.) skal jeg ikke uttale meg så bastant om. Holder da en knapp på at det hovedsaklig er en naturlig svingning, men hjulpet av mennesklig påvirkning.

UANSETT:

Vi får det ihvertfall ikke verre ved å tenke litt mindre kortsiktig på oss selv, men i stedet bidra ihvertfall med det lille vi kan uten gi fullstendig opp det livet vi lever i dag. Husk også at CO2 i utgangspunktet er helt ufarlig (men veldig trendy), mens det finnes mange andre farlige gasser/utslipp som det absolutt burde fokuseres mer på.

Har også stor tro på at fremtidige teknologiske nyvinninger vil løse mange av dagens klimaproblemer, men det er en forutsetning at det fokuseres på mindre utslipp for at noen skal se verdien av å bruke ressurser på å gjøre ting mer miljøvennlig.

Skrevet

Har jeg forstått det rett, har de fleste håndverkerfirmaene rundt her jeg bor, som hadde verktøykontainere, sluttet ha dem ståendes på arbeidsplassene. I tilfelle kun til det utstyret som er for tungt/stort til å kunne fraktes rundtom i bil til/fra jobb. Og det pga tyveri.

Så da blir det nødvendig med biler til og fra jobb likevel, fordi risikoen for store tap blir mindre hvis det er 10 biler med verktøy for 20 000 i- spredt på en 5mils omkrets, kontra verdier for 200 000 i en kontainer.. Slike verdier er også ofte vanskelig å få igjen også, fordi forsikringsselskapene ofte argumenterer med at containerne ikke var/er sikret godt nok mot tyveri..

MEN! Ettersom diskusjonen tar seg opp litt her: Jeg vet ikke hvor stor tro jeg har på opplegget, men jeg leste en plass at det var en forsker som kunne fastslå at klimaproblemene våres skyltes påvirkningen av noe utenfor atmosfæren. Jeg husker ikke hva teorien het, eller hva som skulle være den angivenlige grunnen, da dette er det eneste jeg husker om saken, og at han hadde skrevet en bok..

Skrevet
Hvorfor er det mindre legitimt enn deres bilbruk?

Fordi andre mennesker (kundene) betaler for tiden deres. Hvis du blir forsinket når du handler melk gir jeg f, da det er din fritid. Istedetfor at en snekker kan kjøre hjemmefra-maxbo-jobb på 30min, bruker de istedet busstid, samt diverse roting på arbeidsplass og så 45 min med knoting på maxbo før retur til arbeisstedet.

Som håkon sa, bilene kan ikke stå forlatt på arbeidsplassene med verktøy og div i seg, dette blir stjålet av polakker rimelig kvikt. Alle disse ekstra kostnadene går utover kundene som må betale mer.

Hvis yrkessjåførene blir skattelagt hardere vil konsekvensene bli dyrere varer for oss. Vil du gladelig betale mer for melk/brød/bensin/ikea-møbler/biltema-verktøy/båt/alkohol og brus fordi bompenger/bensinavgift øker drastisk. Blir fort mange tusen kroner...

Det går ikke ann å ha det livet vi har i dag mtp kostnader og trivsel uten bilen.

Miljøet har blitt en ny religion full av fanatikere, som er like ille som diverse muslimer vi liker å skule stygt på. Folk lager problemer der det egentlig ikke er et problem - det er en forandring. Miljøsvadaet skaper dog arbeidsplasser og gode inntekter, det er vel der cluet er.

Skrevet
Hvorfor er det mindre legitimt enn deres bilbruk?

Fordi andre mennesker (kundene) betaler for tiden deres. Hvis du blir forsinket når du handler melk gir jeg f, da det er din fritid. Istedetfor at en snekker kan kjøre hjemmefra-maxbo-jobb på 30min, bruker de istedet busstid, samt diverse roting på arbeidsplass og så 45 min med knoting på maxbo før retur til arbeisstedet.

Alle ansattes tid blir betalt av noen. Det er egentlige ingen vesentlige forskjeller mellom en arbeidsgiver i form av en sjef i et kontorlandskap eller en arbeidsgiver i form av en som hyrer deg inn for å pusse opp badet. Begge er avhengige av den ansatte for å få varen sin. Derfor kan argumentet om "at kunden betaler for tiden deres" også overføres til alle som jobber i Norge. Mange av disse "må" likevel ta kollektivt til jobb uansett.

:wink:

Skrevet

Da bærer det snart ut på jobb, i intet mindre enn 2 firmabiler, og en robeltralle. Neppe sunt for miljøet...

JBV-30-36-5127;1.jpg:roll:

Skrevet

Kontoransatte vil ofte bli betalt av større konserner etc, mens håndtverkere går direkte i lommeboka på vedkommende som skal ha nytt bad. Så synes det er en viss forskjell der. Orkla betaler arbeidstiden min, men jeg er effektiv i arbeidstiden takket være bilen. Skulle jeg ha tatt bussen hadde det kostet Orkla mer enn kmgodtgjørelsen koster dem, og da hadde Orkla fått svakere årsresultater og aksjekursen hadde falt hehe. Tid er penger....

Skrevet
Kontoransatte vil ofte bli betalt av større konserner etc, mens håndtverkere går direkte i lommeboka på vedkommende som skal ha nytt bad. Så synes det er en viss forskjell der. Orkla betaler arbeidstiden min, men jeg er effektiv i arbeidstiden takket være bilen. Skulle jeg ha tatt bussen hadde det kostet Orkla mer enn kmgodtgjørelsen koster dem, og da hadde Orkla fått svakere årsresultater og aksjekursen hadde falt hehe. Tid er penger....

Nei, jeg vil likevel mene at det ikke er noen vesentlige forskjeller.

Det er fult mulig for å et stor selskap å leie rørleggere og andre hånverkere, f.eks. hvor mange bruker ikke f.eks. Obos når de skal bygge noe. På samme måte er det fult mulig at en bedrift med kontorannsatte har under ti av dem. Eller at du og sjefen din er de eneste ansatte, at du er din egen ansatt i enkeltmannsforetak os.v. Poenget er at ingen av de som betaler for jobben din nødvendigvis trenger å være store (eller små).

:)

Skrevet

Du skulle helst hatt blålys på taket også eller? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...