Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste ukene kjørt svigerfars Mercedes E200 CDi, en sprelsk sak som har sørget for at jeg har savner BMW'en mer og mer for hver dag!

Kan ikke forstå hvorfor folk har kjøpt de bilene da de var ny! En ting er at den er stygg og interiøret utrolig gammeldags, men i tillegg må man sveive seg ihjel i omtrent alle svinger og styrigen er så ufølsom at det er på kanten til ubehagelig med møtende trafikk på smale veier, automatkassen minner meg om hvorfor jeg ikke liker automat for den er aldri enig med meg, den ene vindusviskeren som er der går på speed, men klarer likevel ikke å gjøre en skikkelig jobb (selv ikke etter at jeg skiftet den), setene er dårlige (føles som de fleste andre Mercedes-seter jeg har sittet i) og hvorfor er det så vanskelig å putte noen knapper merket med tall på anlegget slik at jeg lett kan skifte mellom radiokanaler?

Temaet er uansett at panservognen nå skal leveres tilbake og pga. dette måtte jeg ut på tunet og stokke litt om på bilene i går kveld, da følgende skjer med vår kjære BMW:

Åpner høyre fordør for å stikke en arm med nøkkel inn og starte den for å få vekk isen på bakruten og da vil ikke den lukke seg igjen pga. frosten, men får lukket den igjen etter et par forskøk. Så skraper jeg frontruten for is og skal sette meg inn for å flytte den, og da vil selvfølgelig ikke den døren lukke seg heller, og nekter å gjøre dette før den er varm. Bestemmer meg for likevel å flytte den mens jeg holder døren, og skal bare viske bort til løse isrester på fronturen med vindusviskerne da venstre visker bestemmer seg for at nå er det tid for å hoppe av staget, noe som selvfølgelig irriterer høyre visker såpass at den gjentatte ganger denger venstre visker før jeg rekker å stoppe bilen. Har heldigvis en lur patent på nødfiks av dette fordi det skjedde med min mor sin også nylig.

Men jeg gir fortsatt ikke opp, flytter venstre visker ut av høyre viskers aksjonsradius, og skal bare sjekke at høyre fordør fortsatt holder seg lukket før jeg igjen prøver å flytte bilen, og da jeg tar i håndtaket på helt vanlig måte, uten makt av noe slag, sier det bare knekk, og der sitter jeg og ser lur ut med håndtaket i hånden..

Då burde vel dagens uhellkvote være brukt opp??

Var heldgvis nesten det og, men da førerdøren endelig lot seg lukke fant den ut at det likte den veldig godt, og forble slik i 5 min. mens jeg prøvde å åpne den igjen. Må ha vært en eller annen form for vranglås, men gikk opp igjen etter litt aktiv bruk av låseknappen inni bilen.

Derfor:

Er bilen furten fordi jeg har kjørt en Mercedes siste to ukene? Har ellers vært veldig lite tull med den. :roll:

Og har noen gode tips til hvordan jeg kan løse problemet med dørene som ikke lar seg lukke i minusgrader?

Skrevet

Har samme problem med førerdøra på min e39. Det virker som at oljen/smøringa i det som skal låse seg fast til pinnen i karroseriet, fryser/blir treig. Jeg tenkte vertfall å gjøre rein min å ha på ny smøring der.

Knotete fortalt :P

Jeg knakk også dørhandtaket på min i sommer. Betalte 150 kr for et brukt ett hos koed, og lakka opp med lakk-kit jeg kjøpte der også :)

Skrevet

Som jeg kjenner meg igjen her...

Jeg har kjørt Combo de siste ukene.. I går når Comboen nekta å fyre (-25) og jeg skulle fyre Bmw ser jeg.. Joda, en rød dam under bilen. Greit nok, det lekker.. Sjekka nivå og det så enda greit ut og tok en tur på verksted. Fikk time kl 13 og det virka ikke akkurat akutt med den lekkasjen jeg hadde. Tok meg en tur til nærmeste huggeri for å finne batteri til Combo, kom ca halvveis før tempen bare fløy mot rødt i rekordfart. Fikk stoppa før den rakk komme på rødt, hva var galt montro? Ringte Naf som forøvrig presterte å bruke 1.5 time før dem kom. DA VAR JEG KALD! Seff hadde jeg også tappa batteriet for strøm for å få litt setevarme på slutten. Hva skjer når Naf endelig kommer? Jooda, typen blir fly forbanna når jeg krever at han skal ta bilen min på planet sitt. Neineinei, jeg måtte faktisk kjøre foran kisen 2mil til nærmeste verksted. Hyggelig å vite at Naf medlemskapet mitt egentlig bare er bortkastede penger. Kunne liksågodt bare droppa å nesten fryse ihjel i 1.5time og bare kjørt til verkstedet in first place.

Jaja, kom til verkstedet og der fant dem igrunn ingenting som kunne være galt. Forståelig nok, jeg forstod lite selv. De fant ei slangeklemme som var dårlig, håper den var synderen og at det ble luft i systemet pga lekkasje derfra. Uansett, bilen fungerte helt fint etter det.

Dette ble mye vissvass, men JA. Bilen ble nok sur på deg! Og meg! :D

Skrevet

Dører som ikke lar seg lukke betyr at det er noe som går tregt i dørlåsen. Dette kan jo fryse grunnet fukt...

Ellers så kan det nok virke som bilen er furten ja. Du får skjemme den bort litt med en vask og polering i en varm hall eller no så blir den glad igjen :)

Skrevet

Vil tro at vi med E36 cupè har et større problem her om vinteren, er

faktisk slik at eg ikke TØR å prøve å åpne døren...

Det er jo slik at vinduet skal gå ned når man åpner døren o motsatt nå man lukker den(2-3cm for å komme seg oppunder listen)

En kald vinterdag for noen uker siden skulle jeg ut å kjøre, bilen så ut som et isslott, men jeg klarte å få låst den opp, men å åpne døren var værre, vinduet hang fast oppunder listen å jeg kunne godt høre el motoren stresse som fan med å det ned, når det endelig gikk så satt døren fast å jeg måtte jukke litt fremm å tilbake med døren, da gikk jo vinduet opp og ned som en gal, å noen heller hjerteskjærende knekke lyder hørtes.. Jeg tenker "ooookey, då røører vi ikke vinduet mer i dag"

Men etter ca 5min kjøring med god stemning (nysnø på veiene :D ) datt vinduet ned av seg selv, helt i bånn ja, kjekt!!

Noen andre som har opplevd dette?

Skrevet
Derfor:

Er bilen furten fordi jeg har kjørt en Mercedes siste to ukene? Har ellers vært veldig lite tull med den. :roll:

Biler som ikke er helt nye lengre, blir gjerne litt lunefulle hvis de opplever endringer i bruksmønsteret - jeg tror de opparbeider seg følelser overfor bilføreren sin.:)

Det hører kanskje også med til historien at den delen av landet hvor denne bilen har stått parkert, har opplevd en værtype med temperaturer som har jaget rundt frysepunktet, med tilhørende kondensering og innfrysing av oppstått fuktighet? Innerst inne gleder sikkert bilen seg over å bli tatt i bruk igjen.:)

Skrevet

Hvis dere har problemer med dørlåsen, så er det bare til å ta nøkkelen - eller noen annet på selve låsen og trykke den frem og tilbake noen ganger mens man åpner med dørhåndtaket, da pleier det å ordne seg. Men dette er kun en nødløsning, alle låser MÅ smørest om vinteren.

Håper dere forsto noe av det, jeg er så forferdelig dårlig til å forklare meg gjennom tekst. Hehe

Skrevet

Jeg har aldri smurt hverken låser eller lister om vinteren på de bilene jeg har hatt. Aldri hatt noe problem heller. En regel jeg derimot har, er å aldri røre elektriske vinduer og takluke vinterstid. Vasker heller aldri bilen i minusgrader, og når den blir vasket, så tørker jeg nøye rundt og innenfor dørene.

Skrevet

Brukt dørhåndtak (kr. 150) og nytt stag til vundusviskeren ble bestilt fortest mulig fra GS og hentet i dag, selv om de regnet med det først ville dukke opp fredag. - Men takk for tilbudet Gunnar!

Tror ellers jeg har klart å få ordren på førerdøren ved å dytte låsolje i alle kriker og kroker jeg kom til på låsekasetten.

Der Barockengel:

Vi har vel hatt et ganske lite ideelt vær å la bilen stå et par uker i for så plutselig en natt å starte den opp igjen ja...

På Carinaen er det verste som skjer at låsesylinderen fryser og da er det bare å varme nøkkelen litt med en lighter..

Men nå er uansett bilen i daglig drift igjen og fungerer som bare det, og i dag ble den ihvertfall skjemt litt bort med ny frontrute for å få den godkjent.

Har dog ikke tatt sjansen på å nevne for den at vi har planer om å bytte Carinaen i en BMW til, som sikkert vil bli brukt mer.. :roll:

Er vel dette som er baksiden av å ha en bil med sjel?

Skrevet

Årsaken til at dørene på E39 ikke lukker seg er oftere enn låseproblemer at det kondenserer i wire-strømpen til håndtaket.

Det har altså lite med selve låsen å gjøre, men mer at en bittelliten kondensdråpe på wiren fra hendelen og ned i strømpen fryser.

Av samme grunn forsvinner problemet når man får noen varmegrader inne i bilen.

Dette kan du forsåvidt også kjenne på dørhåndtaket når skjer da den mister en del av retur-kraften. Når denne "kondens-sørpa" løsner og gir etter vil håndtaket sakte få igjen motstanden du vanligvis skal oppleve når du åpner døren.

Enkleste måten å bli kvitt dette på er selvfølgelig å bruke bilen, dernest å ha den stående med full varme innvendig en god stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...