Gå til innhold

BMW 525tds, kjente problem???


TorgeirS
 Share

Anbefalte innlegg

vurderer å gå til innkjøp av ein 525tds. 2,5liter diesel motor. (årsmodell 1998-2000) men saken er att eg har hørt litt diverse om toppane på disse bilane. er toppen svak?? har lite lyst å kjøpe bil også ryker toppen etterpå.. Ellers noen kjente problem med disse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å gå til innkjøp av ein 525dat. 2,5liter diesel motor. (årsmodell 1998-2000) men saken er att eg har hørt litt diverse om toppane på disse bilane. er toppen svak?? har lite lyst å kjøpe bil også ryker toppen etterpå.. Ellers noen kjente problem med disse???

E39 hadde to type diesel motorer som het 525.

Den første uten common rail, het TDSA, den siste var med commonrail og mener jeg, den kom i facelift utgaven (09.00 og nyere)

Den første vet jeg ikke effekten på, den nyeste av disse hadde 163 hk mener jeg å huske.

Så jeg vet ikke hvem av disse du er ute etter?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke 525d du ser på, det er 525tds. "Korrekt" benevnelse på touring med automat blir vel 525tdsat..

Gammeldags og seig konstruksjon uten common rail-teknologien. Kan ikke sammenlignes med de moderne motorene som kom rundt år 2000 men grei nok egentlig. Er vesentlig tregere og bruker mer suppe. Dieselpumpehavari var i allefall vanlig i E34 og kan koste noen tusinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger får vel styre det valget. Det er jo "en del" prisforskjell på en 97-98 tds og en 01-02 d.

Jeg ville kanskje også vurdert 530d som knuser begge 525-dieselene på ytelser. Samme forbruk som 525d men går mye bedre. Men igjen så snakker vi om en litt annen prisklasse enn 525tds. De nye motorene er ikke helt problemfrie de heller, men meget driftssikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 1998 mod 525 tdsa... ikke for så lenge sia måtte jeg overhale dieselpumpa... ble den nette sum av 13.500,-

har hatt bilen i snart 2 å halvt år... blir en del nødvendige, og mang unødvendige påkostninger ja!! :D Men så har nå bilen gått snart 270.000

Men disse motorene går veldig langt vist du passer på di... broren min hadde en 1997 mod 525 tds som hadde gått 460.000 da han solgte den... :o

Håper du får en god bil du kan ha lenge... uten mye påkost!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 325tds var gått 304.000km når jeg solgte den. Hadde aldri noen store problemer med den. Tror den gamle tds motoren er en meget solid konstruksjon som går langt, med lite feil om man behandler den rett. (det gjelder jo forsåvidt alt, det som blir misbrukt varer ikke)

Motoren har IKKE noe "gammel diesel" preg over seg. Kan høres sånn ut på noen her. Går pent, og bra! Synes min gamle tds gikk bedre enn 02 320d`en jeg har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har IKKE noe "gammel diesel" preg over seg. Kan høres sånn ut på noen her. Går pent, og bra! Synes min gamle tds gikk bedre enn 02 320d`en jeg har idag.

Her har vi delte meninger skjønner jeg. Bevares, motoren er bra den men etterkommerene er mye bedre slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst handler denne diskusjonen om to forskjellige dieselmotorer... M51D25 (143 HK) og M57D25 (163 HK). Den første er en eldre konstruksjon som kom allerede i 1991, mens den andre kom i 2000. M51D25 motoren er en solid konstruksjon som ble montert i en rekke forskjellige modeller E34, E36, E38 og E39 samt Opel Omega og Range Rover. M57D25 motoren er grunnleggende den samme motoren som f.eks finnes i dagens E60/61 530d. Begge motorene er kjent for å være meget solide, men man kan selvfølgelig være uheldig... eller klare å ødelegge motoren. M51D25 motoren er; i motsetning til M57D25 motoren, ikke konstruert for å kunne kjøres mer eller mindre som en bensinmotor. Høyt turtall på lavt gear eller høyt turtall over lengre tid på lavt gear ødelegger motoren... forøvrig i likhet med en tidlig M47D20 motor uten common-rail. Dette bør man være klar over når man kjøper en eldre dieselmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å legge til at 143hK i tillegg er fryktelig nervøs i giringen (girer svært ofte).

Har du anledning til å gå for en face-lift med 163hK så gjør det istedet.

Det er to helt forskjellige motorer, både i teknikk (som beskrevet ovenfor), komfort og kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 325 tds, en 325 tdsa, en 525dat og en 530d touring og bare for å ha sagt det så hadde jeg ikke grudd meg i det hele tatt, for å kjøpe en bil til med noen av motorene.

Men førstevalget er selvsagt en commonrail motor som M57D25 eller M57D30, men da på bekostning av høyere pris :wink:

Til info så er min 530 D med manuellgir vesentlig rimeligere i drift enn både 525 D med automat, 325 tds med manuell og med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...