Saltkjelen Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2010 Takk for oppklaring. Fikk av en eller annen merkelig grunn ikke åpnet skjemaene. Bytter du fra gammelt panel med løse brytere til nytt svitch sentre? Ja, jeg bytter fra single bryter (-> 08/98 ) til helt panel (09/98 ->) ettersom setene jeg har byttet til kommer fra en bil etter 09/98. Hadde jeg således valgt å bare bruke singelbryterene ville ikke varmesetene ha fungert ettersom setene er stillt inn for steg 1, 2 og 3, mens med single brytere er det vrihjul. Måtte derfor blandt annet ha omprogrammert setet og det var en omfattende jobb. Så nå blir alt bygget om til 99 mod spec. Også pga. jeg har aktive seter, noe som det ikke var før 99. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 11, 2010 Share Skrevet Januar 11, 2010 Bare for å si det fungerer nye varmeseter perfekt med gamle brytere uten omprogramering. Aktive seter er ett problem. Men nå har jeg satt opp en oversikt på koblingene til det nye panelet ditt. Pin nr. Beskrivelse. 1. Varme element førersete 2. Sikring asc 10A fra pinne 5 på gammel bryter 3. lysmodul fra pinne 2 på gammel asc bryter 4. Brukes ikke 5. -----"------- 6. -----"------- 7. Sikring til setevarme Nr f32 25A 8. PDC kontrollampe 9. PDC av/på 10. Aktivt sete Pass. 11. Aktivt sete Fører 12. Temp. sensor varme førersete 13. Varme element pass.sete 14. Rullgardin opp fra pinne 6 på gammel bryter 15. Rullgardin ned fra pinne 3 på gammel bryter 16. Signal ASC fra pinne 3 og 6 på gammel bryter 17. brukes ikke 18. Brukes ikke 19. Jord 20. fk. sign. rullgardin (ikke på gammel) 21. K. Bus. (kan hentes fra radio eller klimapanel, samme farger) 22. Temp. sensor varme pass.sete 23. Sikring Rullgardin 7,5A fra pungt 4. på gammel bryter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2010 Vedr. pin 2 og 16 (ASC). Jeg ser det går tre ledninger inn på bryteren jeg har. Skal da altså den ene ledningen som går fra sikringsboks kobles på pin 2 i det nye? Mens de to restrerende skal kobles inn på samme pin (16) på det nye? Er ledningsfargene på det nye panelet likt med ledningsfargene til den gamle bryteren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 11, 2010 Share Skrevet Januar 11, 2010 Du hadde vel fem ledninger på gammel bryter? De to som skal på pin 16 har samme farge på det nye (svart/gul) Sikringskabler kan ha andre farger siden nytt panel egentlig bruker andre sikringer, ellers stemmer fargene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2010 Måtte se i bilen nå og det er 4 ledninger som går til ASC enheten. (Gammel bryter, ASC -09/98 ) Hvit/rød (tykkeste) Brun/svart Grå/rød Svart/gul Har de samme fargene på den nye kontakten, men den hvite/røde på den nye kontakten er i samme tykkelse som de tre andre til den gamle kontakten og stemmer ikke overens med pin 2. Pin 2 på den nye kontakten er grønn/brun, ergo blir det vel den som er riktig mht. dimmensjon og at det er den som står i pin 2? (Ny kontakt 09/98- ) Pin 2: Grønn/brun (tykkeste) (kobles da til eksisterende hvit rød) Pin 3: Grå/rød (kobles da til eksisterende grå/rød) Pin 16: Svart/gul (kobles da til eksisterende svart/gul) Pin ??: ?? Eller er jeg helt på viddene? Brun/svart (som er til ASC fra før av) går her til pin 9 på den nye kontakten som da skal være PDC av/på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 12, 2010 Share Skrevet Januar 12, 2010 Pin 2,3 og 16 er riktig men brun/svart fra asc er jord, kan kobles på pin 19 men må IKKE kobles på pin 9 da kortslutter det. Du har pdc foran? hvilke farger var det på den gamle bryeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 12, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2010 Flott, da ender den altså i jord i pin 19. Takk skal du ha. Har hverken PDC foran eller bak, så dette er vel noe jeg kanskje legger opp senere. Per dags dato har jeg bare ASC bryteren i min bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 12, 2010 Share Skrevet Januar 12, 2010 Ja, da er du vel i mål. det eneste du bør koble i tillegg til aktive, setevarme og ASC er K.bus for diagnose pinne 21 (hvit/rød med gule prikker) Denne bør loddes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 12, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2010 Hvor skal K.bus (hva er forøvrig det?) kobles? Ser at pin 21 er opptatt med, nettopp hvit/rød med gule prikker.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 12, 2010 Share Skrevet Januar 12, 2010 K-bus er en av databusene mellom modulene. Du kan koble deg inn på lik farget ledning på klimapanelet. Carsoft og andre diagnoser bruker også denne. Mange funksjoner utføres av andre moduler enn den du betjener via busen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2010 Så dette har altså noe i forbindelse med hvis man skal ta en diagnose og liknende? Kobler jeg meg på lik farget ledning på klimapanelet (i dette tilfellet hvit/rød med gule prikker) så fungerer altså alt som det skal, også ved feilsøking? Eller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 13, 2010 Share Skrevet Januar 13, 2010 Det stemmer. Det er en seriell bus så du kan koble deg inn hvor som helst på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2010 Se der, takk for stor hjelp, kommer helt sikker med flere koblingsspørsmål til deg. Vet du hvordan skrur man ut klimapanelet? og hvordan sitter ramma rundt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 16, 2010 Share Skrevet Januar 16, 2010 Klimapanelet trekker du rett ut. Ramma er festet med skruer i siden av klimapanel hullet og bak dekslet til koppholderplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2010 Har prøvd å trekke ut klimapanelet, men skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal klare å trekke det ut da jeg ikke har noe å ta tak i. Å få ut ASC knappen og dekselet er igrunnen lett da jeg bruker en krok for å presse de ut av klipsene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå