tomerikk Skrevet Januar 16, 2010 Share Skrevet Januar 16, 2010 Sett inn en flat skrutrekker på venstre og høyre side av panelet og vipp det ut, det er bare festet med klips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 16, 2010 Share Skrevet Januar 16, 2010 Når du har klimapanelet ute er det en god ide å ta en service på vifta i den. Her er en diy, den er fra E38 men det er likt. http://www.bimmerboard.com/forums/posts/428942/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2010 Pin 10 og Pin 11 som er til de aktive setene, der har jeg ingen ledninger fra før av. Antar at det bare er å avisolere de ledningene og stikke inn i de åpne pin`ene? Vet du dim på disse ledningene? Takk for tips, skal se på linkene og lese meg litt mere fram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Januar 16, 2010 Share Skrevet Januar 16, 2010 Har komplett svart skinn interiør til E38, meget pent.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 16, 2010 Share Skrevet Januar 16, 2010 Pin 10 og Pin 11 som er til de aktive setene, der har jeg ingen ledninger fra før av. Antar at det bare er å avisolere de ledningene og stikke inn i de åpne pin`ene? Vet du dim på disse ledningene?Takk for tips, skal se på linkene og lese meg litt mere fram Om jeg forstår deg riktig mangler de sitkkene i kontakta? Du kan kjøpe løse stikk med ca. 30 cm. ledning påpresset. Delenr. 61130006663 med 0,75#, Åpne kontakta og sett inn de og skjøt kablene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2010 Ja, riktig. Bilen denne kontakta har sittet i har ikke hatt aktive seter og jeg må derfor legge opp ledninger i kontakta til aktive seter. Fant opp noe helt sinnsykt med artikler via RealOEM (ETK) og ble ikke klok på hvilken det var til tros for samme artikkelnummer. Vet du hvilke farger som benyttes til Aktive? Jeg ødelegger ingenting ved å åpne kontakten? Ser at det er ett klips på den, men virker ellers ikke som om den er til å åpne. For meg virker det kanskje som om at ledningen med kabelsko (den du får kjøpt) stikkes inn i de aktuelle pin'ene? Slik som på f.eks ledningene til temperatur sensoren i innerskjermen på h. side foran? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2010 Du vet ikke tilfeldighvis hvilken/hvilke farger som er beregnet for aktive seter tomerikk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Februar 8, 2010 Share Skrevet Februar 8, 2010 Du tenker på kabel mellom brytermodul og setekontakt? Førersete: GUL/grønn 0,35# melllom pin 11 på brytermod. og pin 16 i setekontakt. Pas.sete: GUL/blå 0,35# mellom pin 10 på bryter mod. og pin 16 i setekontakt I tillegg må du ha P.bus BLÅ/rød til pin 15 i begge setekontakter. Mulig du må aktivere grunnmodul for aktive seter etter montering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2010 Men vedr. P.bus, til begge setekontakter; Var det ikke slik at hvit/rød med gule prikker var p.bus og kunne koble seg på klimapanelet? eller har jeg sovet i timen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Februar 9, 2010 Share Skrevet Februar 9, 2010 Det var K-bus. Det er tre bus systemer i E39, K, P og I bus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2010 Stemmer det. Hva er forskjellen på alle Bus'ene og hvor er de? foruten K-busen som kan kobles på på klimapanelet eller stereoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Februar 9, 2010 Share Skrevet Februar 9, 2010 Ett enkelt lite spørsmål, men om jeg skulle gi en skikkelig innføring i bus-systemene ville det ta en dag å skrive. Men for å svare på det enkle først: Hoved koblingspungtt til alle busene er ved siden av grunnmodul bakom hanskerom, både K og P bus finner du og i stereo pluggen. Bus- systemene brukes til komunikasjon mellom bilens ulike moduler. Det er delt opp i flere systemer da det er en gammeldags treg datakomunikasjon. I nye modeller vil det erstattes gradvis med høyhastighets fibernett. For å illustrere hva som skjer kan vi ta noe så enkelt som å slå på klima. Når du trykker på knappen sender klimamodulen en forespørsel til grunnmodul att du ønsker å koble inn klimakompressor. Grunnmod. kviterer meldingen og sender en ordre til motorstyring om å øke tomgangs hastighet, denne kviterer og melder tilbake når ordren er utført. grunnmodul sender så melding til klima att det er klart til å koble inn klimakompressor. først nå kobles den inn. Den samme runden skjer hver gang den kobler ut og inn og alle meldinger kvitteres. Du ser omfanget av spørsmålet om hele systemene skulle gjennomgås. Grunnmodul er "server" og alle andre moduler "noder". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2010 Det er så omfattende ja, men igrunnen ganske logisk. Så K busen (blå/rød pin 15 fra seter) kan kobles på lik farget ledning ved stereoen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Februar 10, 2010 Share Skrevet Februar 10, 2010 Det stemmer, der eller i koblings sentral bak hanskerom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2010 Nå har jeg blandet Busene. K-bus kobles fra pin 21 i bryterpanel (rød/hvit med gule prikker) til lik farget ledning til klimapanel. P-bus kobles fra pin 15 i setekontakten til sjåfør/passasjersete (blå/rød) til lik farget ledning i radioen? eller kan denne også kobles til klimapanelet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå