Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
S38 motoren er langt ifra noen skuddsiker motor . Dvs den er avhengig av en del ting for at den skal være "skuddsiker"

husk dette er racingmotorer tilpasset en gatebil og de bør behandles deretter.

Nja... S38B38 er en videreutvikling av M30 motoren (via M88) som kom på markedet allerede i 1968 som M30B25. Så... det er nok mer korrekt å si at S38 motoren er en alminnelig motor som er tilpasset sportslige biler. Procar versjonene av M88 motoren er imidlertid en helt annen historie.

Skrevet
S38 motoren er langt ifra noen skuddsiker motor . Dvs den er avhengig av en del ting for at den skal være "skuddsiker"

husk dette er racingmotorer tilpasset en gatebil og de bør behandles deretter.

Nja... S38B38 er en videreutvikling av M30 motoren (via M88) som kom på markedet allerede i 1968 som M30B25. Så... det er nok mer korrekt å si at S38 motoren er en alminnelig motor som er tilpasset sportslige biler. Procar versjonene av M88 motoren er imidlertid en helt annen historie.

he he .. ser du slik på det så finnes der vel ikke race -motorer i det hele tatt. s38B36 og 38 kom som en utvikling av eksisterende motorserie som de hadde tilpasset til racing , og som de nå videre utviklet til en "gatebil" ;)

M88/1 (denne stod i M1gateversjon var vel basert på m49 som stod i 3.0csi )

m88/1 ble tilpasset procar tunet til tett oppunder 500hk , og som M88/2 for gruppe 5 med dobble turboaggregat.

M88/3 var en versjon tilpasset gatebiler som E28 M5 og M635csi. For M6 og e28 M5 kom det senere eenda en viderutvikling kalt S38b35 med katalysator. om jeg ikke husker feil så var dette bergenet i utgangspunktet på det amerikanske markedet. ?

S38 motoren var en viderutvikling av m88/3 og kom i tre versjoner B35, b36 og B38 .

Jeg har forøvrig ingen ingående kjennskap til dette annet en at jeg nettopp har pløyd igjennom noen bøker nettopp om emnet . :)

Skrevet

he he .. ser du slik på det så finnes der vel ikke race -motorer i det hele tatt. s38B36 og 38 kom som en utvikling av eksisterende motorserie som de hadde tilpasset til racing , og som de nå videre utviklet til en "gatebil" ;)

Slik er det ofte... M10 motoren dannet f.eks utgangspunktet for både M12/13 (Formel 1 motor med opp tom. 1500 HK) og S14 motoren. S38B38 blir f.eks ofte omtalt som den største M30 motoren iom. at det er den samme motorblokken som ble brukt. Denne blokken kunne altså bores opp fra 2494 cm3 tom. 3795 cm3 (86,00 mm x 71,60 mm til 94,60 mm x 90,00 mm)... ganske imponerende egentlig... 8)

Skrevet
Jeg hadde ikke synest en pris på 250 000kr for en slik bil i GOD stand var for drøy. Den kan fort bli mye billigere en den til 140 000kr. En 95 (B) modell med alle goddiser og relativt lav km og i god stand ligger nok rundt 300 000kr + for rette kjøperen. Og om noen stusser på prisene jeg oppgir , så kan jeg si at jeg vet godt hva det koster å få en 140 000kroners bil i GOD stand.

konklusjon: Vist du synest at 200 000kr er for høy prising for en slik bil i god stand så er det IKKE bilen for deg ;)

Du opererer med litt høye tall her da. Den 95-modell sedanen som har ligget på finn i et års tid lå ute til 160k uten å bli solgt.

Sakke sin alpineweiss 93-touring gikk for ca 180 i fjor, og den var velholdt. Tom-Erik sin individual 92 touring gikk for 150-60 et sted, og det er norges kanskje peneste touring. Selvom det koster mye å holde bilen i topp stand gjenspeiles ikke dette på bruktmarkedet, der er prisforskjellen mellom en dynge og en showbil 50k. Det er mer økonomisk å "slurve" med vedlikehold på en slik bil, for de pengene får man ikke tilbake.

Da det finnes få 95 touring i Norge er prissettingen litt vrien, men realistisk pris på en slik idag er 175-200k. For 300k kjøper folk heller en E39 M5. Kjøperene bestemmer verdien, ikke entusiastene.

Skrevet
Det er mer økonomisk å "slurve" med vedlikehold på en slik bil, for de pengene får man ikke tilbake.

Da det finnes få 95 touring i Norge er prissettingen litt vrien, men realistisk pris på en slik idag er 175-200k. For 300k kjøper folk heller en E39 M5. Kjøperene bestemmer verdien, ikke entusiastene.

Ja realistisk pris vil nok være i det området . Men hva noen er villige til å gi for en slik bil i meget god stand er en annen ting. Forøvrig var Sakke sin en meget pen orginal bil så vidt jeg husker. Peneste Touringen i Norge har jeg forsåvidt ikke sett enda , og det kommer litt an på personlige preferanser mtp farger og utstyr. Der går en fjordgrau metallic 95modell i bergen som nok er ganske høyt oppe på listen, prisen på den var vel også en god del høyere en det som reflekteres her.

Og der er jo ingen som kjøper en e39 m5 når man skal ha en E34 M5 vel ? E39 er beklageligvis en fæl bil og ikke kom de som M5touring heller .

Å tro at man kan kjøpe en slik bil billig og slippe unna med low cost vedlikehold er som å tro på julenissen , 100 000kr rekker ikke så veldig langt når en skal fikse et godt nedkjørt eksemplar av slike biler.

Forøvrig er det bortkastet å bruke penger på vedlikehold av de fleste biler , men det er jo slikt vi liker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...