Johnsen Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Her om dagen kjørte jeg forbi Statoil Gruben i Mo i Rana, da kostet bensin og diesel 8,88 kr\literen!!!! Så billig har ikke jeg sett bensinen på mange lange år! Men i dag så var den oppe til nesten 11 kr\literen igjen! Hva skjer egentlig, hva gjør at prisen hopper så vanvittig, og så fort? Vet jo dette med dollar og oljefat osv, men likevell! Hvordan er den i resten av landet?
Mexos Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 kjørte forbi 10.07 i dag for bensin. Jeg fylte på søndag for 8.99.
D.C.V Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 OPEC-landene har avgort at de skal kutte oljeproduksjonene slik at det blir mer etterspørsel og da blir prisen dyrere, jeg tror også at jeg ledte at US and A også skulle redusere produksjonen.. P.S Norge er ikke med i OPEC..
Werther Skrevet Desember 25, 2008 Skrevet Desember 25, 2008 Kjedelig for alle nissene som vinterlagrer bilene sine og kjører Golf og lignende fwdskit i vinter. Billig bensin og litt glatt vei er jo paradis - sladding til en billig penge! Fikk nesten 44 liter for 400kr i dag. Lev i nuet, hva betyr egentlig litt rust i forskjermen...
AuroraDriver Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 OPEC-landene har avgort at de skal kutte oljeproduksjonene slik at det blir mer etterspørsel og da blir prisen dyrere, jeg tror også at jeg ledte at US and A også skulle redusere produksjonen.. P.S Norge er ikke med i OPEC.. Feil. Opec senker produksjonen for å økt pris per fat. Altså tilbudet av olje minker, dermed øker prisen. OPEC mener 70 dollar per fat er ideelt p.g.a. produksjonskostnader. Etterspørselen etter olje har stortsett holdt seg konstant, men fremover kommer etterspørselen til å øke mer og mer p.g.a. u-land som får lettere tilgang til biler. Kina og India er spesielt land som har begynt å få økning i bilparken sin p.g.a. små og rimelige biler.
Azeton Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Er jo den har skrevet.. hah. du som tar feil!
D.C.V Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 OPEC-landene har avgort at de skal kutte oljeproduksjonene slik at det blir mer etterspørsel og da blir prisen dyrere, jeg tror også at jeg ledte at US and A også skulle redusere produksjonen.. P.S Norge er ikke med i OPEC.. Feil. Opec senker produksjonen for å økt pris per fat. Altså tilbudet av olje minker, dermed øker prisen. OPEC mener 70 dollar per fat er ideelt p.g.a. produksjonskostnader. Etterspørselen etter olje har stortsett holdt seg konstant, men fremover kommer etterspørselen til å øke mer og mer p.g.a. u-land som får lettere tilgang til biler. Kina og India er spesielt land som har begynt å få økning i bilparken sin p.g.a. små og rimelige biler. Det er vel nettopp dette jeg mente Bare med andre ord Og hvis tilbudet minker så øker etterspørselen.. Ergo dyrere olje..
hylle Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Kjedelig for alle nissene som vinterlagrer bilene sine og kjører Golf og lignende fwdskit i vinter. Billig bensin og litt glatt vei er jo paradis - sladding til en billig penge! Fikk nesten 44 liter for 400kr i dag.Lev i nuet, hva betyr egentlig litt rust i forskjermen... Hahah.. Litt rust i forskjemene? Er mye mer betydelige skader enn som så. All salt og graps som samler seg. tenk på innsiden av fangerene dine, i forstilling og bakstilling... mmen det finner du ut til sommeren Forresten så er Vw transporter t3´en min en morsommere bil på glattisen enn hva feks 740en min er. Da får jeg iallefall godt tak, ingen problem med styringen.. og det er ingen problem å ligge sidelengs. og det er bakhjjulsdrift! perfekt! Kjøp heller en vw transporter til 6-7000,- og bruke i vinter istedenfor og bruke opp bmw´en din bare fordi det er billig bensin nå i vinter.. =)
anders87 Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Kjedelig for alle nissene som vinterlagrer bilene sine og kjører Golf og lignende fwdskit i vinter. Billig bensin og litt glatt vei er jo paradis - sladding til en billig penge! Fikk nesten 44 liter for 400kr i dag.Lev i nuet, hva betyr egentlig litt rust i forskjermen... Men hva med de glupingene som vinterlagrer Bmw'ene sine og bruker opp en Sierra og lar rustproblemet gå utover den istedet da? Bensinprisen her er vel på godt over 11,- dyrt på landet vettu..
Johnsen Skrevet Desember 26, 2008 Forfatter Skrevet Desember 26, 2008 Greit dette med Opec og pris per oljefat, men hvorfor er forskjellene så store fra sted til sted i landet? er jo ikke bare forskjell fra de forskjellige selskapene, men en statoilbutikk her, kan jo ha en helt annet pris enn en statoil bare noen mil unna... Husker for en tid tilbake siden, da var det bensinpriskrig her på Mo... Husker at Rema 1000 solgte bensin da, og presset ned prisene slik at bensinstasjonene kom etter.... Hvordan er det mulig, kan stasjonene selv regulere prisen?
anders87 Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Stasjonene regulerer selv prisene i sitt område ja.. Kjører rundt og sjekker hva konkurrentene selger bensin/diesel for, og justerer da deretter prisene så dem alltid er konkurranse dyktige mot de andre selskapene i området..
Fredrik Skrevet Desember 26, 2008 Skrevet Desember 26, 2008 Greit dette med Opec og pris per oljefat, men hvorfor er forskjellene så store fra sted til sted i landet? er jo ikke bare forskjell fra de forskjellige selskapene, men en statoilbutikk her, kan jo ha en helt annet pris enn en statoil bare noen mil unna...Husker for en tid tilbake siden, da var det bensinpriskrig her på Mo... Husker at Rema 1000 solgte bensin da, og presset ned prisene slik at bensinstasjonene kom etter.... Hvordan er det mulig, kan stasjonene selv regulere prisen? Utsalgsprisene varierer med fraktkostnader/avtaler og lokal konkurranse. Ellers er den direkte årsaken til den relativt lave oljeprisen at produksjonen av varer og tjenester er kraftig redusert i USA pga. finanskrisen. Det gjør at etterspørselen etter olje faller markant og dermed øker tilbudet av olje på verdensmarkedet... noe som igjen reduserer prisen på olje. OPEC er et kartel... dvs. en gruppe av oljeproduserende land (primært arabiske)... hvis mål er å fastsette prisen på olje så høyt som mulig ved å redusere produksjonen av olje og dermed begrense konkurransen. Karteldannelse er normalt forbudt i de fleste land, men når det gjelder sammenslutninger av f.eks fagforbund... og åpenbart oljeproduserende land er det OK...
Johnsen Skrevet Desember 26, 2008 Forfatter Skrevet Desember 26, 2008 Greit dette med Opec og pris per oljefat, men hvorfor er forskjellene så store fra sted til sted i landet? er jo ikke bare forskjell fra de forskjellige selskapene, men en statoilbutikk her, kan jo ha en helt annet pris enn en statoil bare noen mil unna...Husker for en tid tilbake siden, da var det bensinpriskrig her på Mo... Husker at Rema 1000 solgte bensin da, og presset ned prisene slik at bensinstasjonene kom etter.... Hvordan er det mulig, kan stasjonene selv regulere prisen? Utsalgsprisene varierer med fraktkostnader/avtaler og lokal konkurranse. Ellers er den direkte årsaken til den relativt lave oljeprisen at produksjonen av varer og tjenester er kraftig redusert i USA pga. finanskrisen. Det gjør at etterspørselen etter olje faller markant og dermed øker tilbudet av olje på verdensmarkedet... noe som igjen reduserer prisen på olje. OPEC er et kartel... dvs. en gruppe av oljeproduserende land (primært arabiske)... hvis mål er å fastsette prisen på olje så høyt som mulig ved å redusere produksjonen av olje og dermed begrense konkurransen. Karteldannelse er normalt forbudt i de fleste land, men når det gjelder sammenslutninger av f.eks fagforbund... og åpenbart oljeproduserende land er det OK... Som dere vet! Men jeg stusser jo også litt mtp finanskrisen som er nå... og enda er\var nettopp bensinen billigere enn noen gang!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå