Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Litt gøy at bimmerser trekker enkelte MB modeller frem som pen :-)

Mercedes-Benz har mange fine biler. Eneste som er så synd er den urgamle motorteknologien på 80-talls bilene. Hadde en W126 300SE en stund. Selv om det bare var en ussel 3liter med 188hk så greide den å slurpe ned noe så grasat med bensin, ikke noe jeg var vant til fra 528i'n.

Jeg vet at jeg ikke burde, men hadde det kommet en fin og billig W126 420SE så hadde jeg kjøpt den om jeg hadde hatt penger til den der og da.

Jeg savner W126, ikke forbruket og ikke feilene, men bilen hadde noe eget som ikke finnes i andre biler. Jeg tror jeg kan kjøpe en hvilken som helst annen gobil, men det blir aldri det samme som en W126.

Legger med et bilde av min. (Jeg ville ikke hatt blå igjen.. Og ikke oransje blinklys...

Bilde285.jpg

Den var råå!!..Selv liker eg mercedes veldig godt..

Og er litt enig i det du sier..at det er ofte noe med mercedes som ikke kan beskrives men som ikke fåes i noe annet.. Dette høres sikkert helt dumt ut for di som ikke har hatt mercedes eller kjørt mercedes.. Men eg har kjørt endel forsjellige..og det er noe med di.. Selv digger eg BMW..Og tror at det blir ikke andre biler kjøpt en disse to merkene! Det er disse bilene som er Bil!

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Selv er jeg veldig fan av MB. Skal være litt forsiktig siden dette tross alt er et BMW-forum, hehe, men har hatt et par BMW'er, og kjørt mange forskjellige av modellene dems, så har veldig sansen for BMW også. Både MB og BMW er noe for seg selv, hver på sin måte. :)

Skrevet
Henger meg på denne, noen som vet hva symbolet på denne bilen er. Har sett det på 2 biler, det andre var også en 190E...

lm30eses65z2rsyjrhzs.jpg

Jeg hadde dette merket på min 2001 mod 200 kompressor. Den var en Elegance. Sett merket på flere nyere benzer også.

Skrevet

Mener bestemt den blå vimpelen er den tidligere logoen til AutoStern (forhandler/importør av Mercedes). Den har ikke noe med verken modell eller utførelse å gjøre.

Skrevet
Mener bestemt den blå vimpelen er et merke montert av tidligere AutoStern (forhandler/importør av Mercedes). Den har ikke noe med verken modell eller utførelse å gjøre.

Jeg tror også at merket egentlig er knyttet til Autostern... jeg har dog kjøpt tre stk. Mercedes-Benz av Autostern (to nye) i perioden 1985-90 uten å få et slikt merke. W126 er forøvrig en flott modell som står seg den dag i dag... en 300SE holder i bøtter og spann for meg... man kunne nemlig få den med manuelt gear. Gamle pneumatiske MB automatgearkasser er komfortable, men noe så inn i granskauen trege i gearskiftet.

Skrevet
W126 er forøvrig en flott modell som står seg den dag i dag... en 300SE holder i bøtter og spann for meg... man kunne nemlig få den med manuelt gear. Gamle pneumatiske MB automatgearkasser er komfortable, men noe så inn i granskauen trege i gearskiftet.

Jeg kunne faktisk aldri tenkt meg en MB med manuell. Har kjørt diverse manueltgirte mercedeser, og det falt ikke i smak. Hadde holdt meg til automatkassen tror jeg, selv om den som du sier har treege girskift. De kunne lagt på et gir til på toppen, så hadde det gjort det hele endel bedre. Hadde rundt 3000rpm i 100km/t med min, det syntes jeg var litt vel grovt.

Skrevet

W126 handler om gammel teknologi idag... selvom de forskjellige modellene som sådan er fantastisk fine biler. Motorene er lite effektive i dag og rekkesekseren på 2962 cm3 i bl.a 300SE yter ikke mer enn 188 HK uten katalysator (180 HK med katalysator påbudt fom. 1989). Det som virkelig ikke er imponerende er dreiemomentet... kun maksimalt 260 Nm ved 4400 rpm. Dette setter sitt preg på akselerasjonen selvom modellen etter dagens standard ikke er spesielt tung med sine ca. 1550 Kg. 0-100 Km/t går løs på 9,3 sekunder og topphastigheten er 205 Km/t (automat). Det går ikke stort hurtigere med manuelt gear, men da kan man i det minste bestemme hvordan bilen skal geare selv. Kickdown er det eneste som hjelper for å få bilen til å flytte på seg med automatgear... og det koster i form av et alt for høyt bensinforbruk. Et gjennomsnitlig forbruk i området rundt 1,2 liter/mil ved blandet kjøring tror jeg man blir ganske lei av etter relativt kort tid.

Akselerasjonen er faktisk ikke stort bedre selvom man har den 4196 cm3 store V8 motoren i 420SE. 0-100 Km/t klarer den på ca. 8,5 sekunder, men topphastigheten er mer tidsriktig med ca. 220 Km/t. Bensinforbruket er imidlertid helt håpløst med et gjennomsnitlig forbruk i området rundt 1,4 liter/mil ved blandet kjøring. Motoren yter 218 HK uten katalysator (204 HK med katalysator fom. 1989) og dreiemomentet er 335 Nm ved 4000 rpm. Den nevnte firetrinns automatkassen var standard og eneste valg... og den er også årsaken til den relativt dårlige akselerasjonen.

Skrevet
Det var raske svar! Ok, da vet jeg det :) Teorien min om et eller annet hemmelig symbol for en eller annen sekt var altså feil...

Det nærmeste man kommer sektmerker bak på biler i Norge må være dette:

Christian-fish-symbol.jpg

Er det ikke en advarsel om at bilen kjøres av selvgode sinker? :roll:

Skrevet

At W126 i dag er gammel er det liten tvil om, men den var nyskapende i sin tid. Mange finesser vi ser som standard i dag ble utviklet av MB for mange mange år siden, og flere av dem så dagens lys på nettopp S-Klasse.

Skrevet

Er det ikke en advarsel om at bilen kjøres av selvgode sinker? :roll:

Gladkristne har jeg svært liten sans for selvom de generelt sikkert er gode mennesker (no offence).

Forøvrig... W124... spesielt med turbodiesel står høyt i kurs for tiden. Den er billig og svært driftsikker (i tillegg til å være en stilsikker modell som stasjonsvogn). Problemet er imidlertid den gamle motorteknologien. 300TD Turbo fra perioden 1989-93 er den det går flest av på veiene (altså med den første faceliften) og den har en rekkesekser på 2996 cm3 som yter 147 HK ved 4600 rpm og 273 Nm ved 2200 rpm. Greit nok, men dessverre ikke når det kommer til akselerasjon og drivstofforbruk. 0-100 Km/t på 10,9 sekunder er ikke stort bedre enn min E46 318d Touring (igjen er årsaken automatgearet) og topphastigheten er 195 Km/t (min E46 318d Touring med 115 HK klarer 200 Km/t). Så var det dieselforbruket... et gjennomsnitlig forbruk på ca. 0,8 liter/mil ved blandet kjøring er mye når det gjelder en dieselbil idag. Min E46 318d Touring klarer ditto 0,55 liter/mil og dagens E90/91 318d klarer vel disiplinen på rett under 0,50 liter/mil ved blandet kjøring. Noe går heldigvis fremover her i verden.

Skrevet

Mulig det er Sportline, men merkelig da det ikke fantes en eneste del på bilen som er relatert til Sportline. Vinge er en ettermontert 2,3 16v vinge.

Litt gøy at bimmerser trekker enkelte MB modeller frem som pen :-)

Kan det ikke være så enkelt som at den har Sportline fjærer/understell? Er i såfall litt stivere og ørlitt senk i forhold til originalt, i følge fatter'n.

Skrevet
Folk kan være så glade og kristne de bare vil for min del så lenge de ikke mener hele verden trenger å vite det!

2nd that... Som en på rommet i militæret... Satt å leste høyt fra bilen bla :evil: Homofilidiskusjonene var alltid like artige :D Kan mene hva de vil for min del, men trenger ikke plage meg med det...

Skrevet
Mener bestemt den blå vimpelen er den tidligere logoen til AutoStern (forhandler/importør av Mercedes). Den har ikke noe med verken modell eller utførelse å gjøre.

Henger meg på denne, det første jeg tenkte på når jeg så dette merket var AutoStern, husker godt den logoen fra slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet, mener butikken lå vis a vis Ullevål stadion i sin tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...