Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, sikkert helt latterlig, men....

Føler at jeg må dele min fortvilelse og forbannelse over veisaltet som Statens Vegvesen spyr ut alle stand!

Så fort gradestokken viser 5+ eller kaldere, ja da er saltbørsene ute å kjører. Enda det ikke er antydning til nedbør eller fuktighet. :roll:

Har vært en kuldeperiode her nå, med jevnt -10 grader. Halvannen uke med ren og pen bil, og ingen nestenulykker eller kollisjoner.

Men, nå som mildværet kom, ja da skal saltet ut på veien, ligge der å etse og lage møkk som spruter til værs! Hadde de latt være med det, så hadde veiene fortsatt vært tørre og trygge! Om det kommer en ny kuldeperiode nå, så fryser jo all denne suppa på veien, og da er det glatt som fy, samtidig som det er for kaldt å salte.... Nå er det mange

nesten- møteulykker, når man må ha ruta full av spylervæske og salt hele tiden.

Kjørte tur/retur Oslo - Kongsberg. På veien hjem i skumringen, var jeg sikker på at alle kjørelysene mine hadde gått. I tillegg tømte jeg en 5 liters spylevæske tank. Heldigvis hadde jeg en ekstra kanne baki. (det er sjeldent)

Kan dette være trafikksikkert? 0 lys,(ingen lyktespylere) som fører til dårlig sikt, og masse driiit på ruta som man aldri blir kvitt, som igjen fører til enda dårligere sikt. Jeg er så oppgitt!!

Legger ved bilder av bilen, slik den så ut etter 20 mil på fine hovedveier...

p25n9k1ngyyyu3n9hskr.jpg

1kqvjwqvl04yig35jr5i.jpg

ocgqejazqpyhgeuokyvg.jpg

9njnamr5youbolaqkxk3.jpg

q8kco5tv53j3z9n99bve.jpg

wubemx06id00g3fw6qck.jpg

Etter en hederlig innsats i vaskehallen ble bilen skinnende ren igjen. Så går det 1 dag, også er det like møkkete.

Har maskinpolert bilen grundig tidligere i vinter, med rens, polish og sealant, så møkka ikke får biti seg så veldig godt fast.

Ser frem til sommeren nå :wink:

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg hater det. Vasket nettopp bilen nå og kjørte halve ring 3... like jævlig saltlake over bilen. Nå må folk snart klare å kjøre på litt vinterføre!!

Skrevet
Det er noe JÆVLA møkk..

www.nei-til-salting.com

Bra side!

Bilene våre ruster opp, nye som gamle. I tillegg blir jo miljøet rundt oss ødelagt. Trodde miljø var et stort tema, og det er jo så mange miljøbevisste her i landet og, men ingen tenker på at saltet er noe av det værste.

Blåsyre? :shock: ble ikke det forbudt i gradestokkene for en tid tilbake?

Skrevet
Det er noe JÆVLA møkk..

www.nei-til-salting.com

Bra side!

Meget bra side. Bestilte akkurat 4 stk. "stopp veisalting" klistremerker.

Legg penga i snøbrøyting og skraping istedet for salting så er veiene fine å kjøre på selv om de ikke er frie for snø.

Skrevet

enig :twisted: saltet er noe forbannet dritt rett og slett,nå er det litt mindre salting her nord enn der sør for eks,østlandet.

men uannsett så må det jo gå ann og bruke noen annet enn dette rust stoffet :evil:

Skrevet

Salting på fine snøveier er totalt unødvendig og no dritt. Det at de skal strø salt oppå den fine kramme snøen som skaper godt veigrep og fine forhold, for å lage slaps er uforståelig.

Må derimot desverre bite i det sure eplet og innrømme at når det er nullføre ute og utrolig glatt er jeg avogtil glad for at det er saltet. Slik som i trondheim nå ligger det islag med vann oppå og det er livsfarlig å kjøre på. Da er det bedre at de salter litt og får bort isen slik at veien kan bli isfri og tørke. Jeg hater rust og dritt som kommer pga. saltet, men i enkelte situasjoner bedrer det trafikksikkerheten og da får man heller bare være flink til å spyle bilen. 50kr på selvvasken er bedre enn 4000kr i egenandel for å ha sklidd inni noen. Skulle ønske de var flinkere til å vurdere når salt er nødvendig, og når det ikke er det. Det saltes ihvertfall mye unødvendig!

Skrevet
Enig med alle her, salting er unødvendig!

Salt skal man ha på maten og ikke på bilen! :)

+1

Det er mye bedre å kjøre på ordentlige fine vinterveier enn noen fæle saltete veier med snø/isklumper litt overalt.

Skrevet

Salting er greit hvis det er IS! Men hvis det er snøføre så synes jeg at de skal holde seg milevis unna. Dette er norge, et land med snø og dritt. Folk burde lære seg å kjøre på de veiene vi har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...