Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi i 9 år hørt hvor elendig X5 er på fremkommelighet, riktig nok fikk de litt mer skryt etter X-drive kom, men har alltid lurt på hva det egentlig er som er problemet - og om det i det hele tatt er noe problem.

Jeg mener, så lenge den driver foran og bak, og har antispinn, så skulle den klare å fordele kraften nok til å ha meget bra fremkommelighet, og være helt på høyde med andre firehjulstrekkere med god bakkeklaring. Hvorfor har den rykte på seg for å ikke være det? Har den problem tilsvarende Volvo sine "AWDer" som ender opp med å stå og spinne på et fremhjul?

Her er et lite klipp fra TopGear:

http://www.youtube.com/watch?v=NyXQfMSj5xA

Her syns jeg det ser ut som drivverket gjør hva det skal, og det er åpenbart at dekkene er hovedproblemet. Det eneste jeg ser på X5en er at det virker som det er litt brå bevegelser fra hjulene når de settes i gang. Kreftene forflyttes litt kjapt fra side til side...

Land Rover har jo alltid hatt godt rykte på fremkommelighet, men her er en tilsvarende for de:

Her er det også dekkene som er problemet.

X5 frister, men vi er nødt til å ha en firehjulstrekker som faktisk funker. Har aldri klart å sette oss fast med LRen. Er det noen her som har erfaring med X5 på dårlig føre? Gjerne med last bak.

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg har dratt løs en X5 med min hilux og jeg må si at jeg ble sjokkert over hvor elendig den var.. Dekkene den hadde er jo sole klart ikke egnet til å kjøre i særlig gjørme og lignende, men den X5´en stod fast på akkurat samme plassen hvor jeg kjørte etterpå med nedslitte sommerdekk..

MEN en kompis av meg prøvde seg med å slenge på mer offroadlignende dekk på en X3(tror det var BF MUD) og den endret mitt syn på fremkommeligheten på X-serien til bmw! Begge bilene hadde forresten X-drive så vidt meg bekjent(dette er vel standard på 2006 og 2007 modeller?)

Så om du setter på noen passende dekk tror jeg ikke dus kal få noen problemer med fremkommelighet:)

Skrevet

Hovedkritikken vedr. X5 og off-roadkjøring er mangelen på en skikkelig bakkeklaring (med ditto tilhørende skikkelig fjærvandring) og ikke minst mangelen på en lavgearserie. Poenget her er vel hva man mener med off-road... den siste kneiken opp til hytta klarer X5 helt sikkert uten problemer. En ting man imidlertid skal være oppmerksom på vedr. alle "soft-roadere" med en relativt høy topphastighet er at de ikke er godkjent med fornuftige off-roaddekk. Det handler derfor om et kompromis når det gjelder kjøring utenfor skikkelige veier... og det er her problemet ligger... en X5 er hverken fugl eller fisk, men et mer eller mindre godt kompromis. For de aller fleste er dette kompromisset utmerket, men en 5-Serie med xDrive kjører bedre på alminnelige veier og en LR Discovery 3 kjører bedre off-road.

Skrevet

Muttern og Fattern har en 2001 X5 3.0i. Jeg syntes denne bilen er helt rå på vinterføre. Du kan gi bånn gass på ordentlig vinterføre uten at den spinner. Nesten umulig å få den til å slippe. Helt sinnsyk på vinterføre!

Har opplevd at den kan slippe litt hvis du kjører veldig fort inn i svinger på vinterføre, men da kommer anti skrensen inn med en gang og bare kaster bilen inn igjen. Utrolig effektiv antiskrens og antispinn på denne bilen.

Har ikke prøvd den offroad enda, men sier seg jo selv at med 19" sommerhjul med 285 brede dekk bak ikke egner seg for offroad. Og de fleste bruker ikke disse bilene til det heller. Eneste grunn til at familien min kjøpte en sånn, var fordi de ville ha en høy og sikker bil med firehjulsdrift som kommer seg fram bra på vinteren (bor på gård med privat vei som de må frese selv, og da er det kjekt med bil du kommer deg opp med før du freser).

Bilen er også utrolig god å kjøre. Veldig stille med en vanvittig fin låt fra motoren.

Skrevet

Vi er i samme situasjon som foreldrene dine, Anders. Bor langt inn skauen og må brøyte vei selv. Madammen jobber skift, så hun drar og kommer midt på natta. Da har ikke jeg lyst til å stå opp for å brøyte - og ikke kan jeg heller med en liten liggende her hjemme.

At X5 mangler lavgir ser jeg ikke på som noe stort problem så lenge den har automat. Det veier på mange måter opp for lavgir. Det hender jeg savner det på LRen med manuell gir, men det er ikke et stort problem. Førstegiret på den er som 3. lavgir på en Disco.

Nå har jeg ingen planer om å kjøre med BF Mud på en X5, så en må kunne ha bortimot normale SUV-dekk og den må allikevel klare å ta seg frem. Vi har General Grabber UHP, som er et SUV-gatedekk, på LRen om sommeren:

s93koqlz1l99cjphfajw.jpg

.. og har aldri klart å sette oss fast med den (bank i bordet). Kunne tenkt meg at neste bil klarte seg tilsvarende...

Skrevet

Jeg har forsåvidt NULL erfaring med X5... satt på med en x5 til hytten til en kompis av meg på geilo.. da snakker vi bratt bakke. Kom seg opp uten problem. Så fremkommelighet om vinteren virket ikke så noe problem.

Skrevet

Syns X Drive på X5 en gir en meget god fremkommelighet, har ikke testet så mange SUV o.l, så jeg har ikke den store erfaringen på det området, har kjørt Mitsubishi Pajero i noen mnd, å den tok seg nok atskillig bedre frem, men for meg så stiller den i en egen klasse "traktorbil", har kjørt ML, X5, Rav4, så jeg skal ikke si jeg har prøvd så meget.

Kjørte X5 i ca 2 mnd på vinteren, å den fungerte flott, kjørte med campingvogn, henger m/scooter, +++

Hadde aldri noe problem uansett føre, kjørte mest på relativt stabilt vinterføre med PIGGDEKK!

Skrevet

X5 er en fantastisk bil. Kjørte opp og ned Gjøkbakken i oslo i går med en E70, og den tok seg opp helt uten problemer. På vei ned brukte jeg Hill Descent Control (HDC) og dette er faktisk et meget nyttig verktøy når det er ekstremt glatt. Faktisk opplevde jeg at bilen skle hurtigere om jeg tråkket bremsen helt inn. Kan ikke si annet enn at jeg er mektig imponert over xDrive (til E70 i alle fall)

(De som kjenner Gjøkbakken i Oslo vet at dette er en bragd når det er ny-snø med is under)

Har også erfarig med E53 X5 fra vinterføre, og denne virker ikke mindre kompetent enn E70, selv om jeg ikke fikk testet E53 riktig så inngående.

Vurderer du en X5 bør du også teste en Range Rover Sport. Selv om dette ikke er den raskeste bilen i verden føles den veldig solid. Verdt en kikk i alle fall.

Skrevet
en X5 er hverken fugl eller fisk, men et mer eller mindre godt kompromis. For de aller fleste er dette kompromisset utmerket, men en 5-Serie med xDrive kjører bedre på alminnelige veier og en LR Discovery 3 kjører bedre off-road.

Virker på meg som du ikke har testet E70 på krevende føre. Det er vel ingen veier hvor en RL Disco 3 kan kjøre, som en E70 ikke kan kjøre.

Skrevet

Virker på meg som du ikke har testet E70 på krevende føre. Det er vel ingen veier hvor en RL Disco 3 kan kjøre, som en E70 ikke kan kjøre.

Så lenge vi snakker om veier er jeg enig med deg... og det er helt korrekt at jeg ikke har kjørt E70... kun E53.

Skrevet

Så lenge vi snakker om veier er jeg enig med deg... og det er helt korrekt at jeg ikke har kjørt E70... kun E53.

Vel. Du har ikke gått glipp av noe stort. Tung bil med gode egenskaper i snø. En E61 xDrive gir mer mening såfremt man ikke trenger mye bakkeklaring

Skrevet

Er i vurderingsfasen for en X5 selv nå, ser jo at prisene på modellene som er aktuell for meg har sunket betraktelig.

Bekymrer meg ikke om frekommeligheten, den blir ikke brukt utenom vanlige norske kjerreveier uansett men hva med...

BAGASJEROMSPLASS ?

Får du 4 kofferter i normal størrelse inn der bak slik at 4 kan dra på tur?

Hva med barnevogn?

Personlig er jeg mer bekymret for dette, har jo måtte dra opp både X-Trail og diverse biler med min gamle 4x4 Mondeo så er ikke veldig imponert over det meste av SUV som ruller rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...