Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nm er motorens muskler. Når luftmotstanden eller vekten øker vil ikke motoren uten Nm "orke" å flytte kjøretøyet like hurtig da hestekreftene trenger muskler fra Newtonmeterne for å virke. Dette er årsaken til at Nm og hk trenger hverandre for å fungere.

En motor med mye Nm, gjerne tidlig i registeret vil være raskere enn en motor med masse hester men lite Nm. Bare se på dragracing. V8 bilene stikker av mye fortere enn turbofirere f. eks

Når turtallet øker kommer turbobilene også, men en stor motor med mye Nm (selvsagt tidlig i registeret i dette tilefellet) gir hestekreftene muskler og bilen akser fortere.

Masse Nm gir ikke aks, men kraft, har man masse Nm vil motoren være like sterk (tilnærmet) om man henger en henger på. Det gjør ikke bilen uten Nm. Pga. friksjon og luftmotstand må motoren ha Newtonmeter for å greie å akse. Newtonmeter er derfor ikke ubetydelig.

Det er ihvertfall min mening.

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

jeg har en m5 3,6 og en vw touran 2,0 tdi. touranen er litt modifisert, og har 190 hk og 425nm. m5 skal etter det jeg har lest på nett ha 315 hk og 380 nm. effekt området på touranen er fra 1500-4000rpm, og m5 ca fra 4000-8-9000. m5 går jo selvfølgelig fortere, men det sparket som er i touranen fra 1700 til 4000 rpm, kjenner man aldri i m5 en. så ikke vet eg hva man mener om utregninger og slikt, men touranen trykker deg mye heftigere i setet enn m5 en. den gjør og 0-100 på 6,6 sek....

Skrevet

Trenger hverandre? NM + turtall og HK er to måter å si det samme på. NM uten turtall gjør seg best på ski eller noe.

Min bil har f.eks på 3950rpm 280nm eller ca 157hk. På 5500 rpm kommer toppeffekten på 193hk, eller ca 246nm.

Skrevet
jeg har en m5 3,6 og en vw touran 2,0 tdi. touranen er litt modifisert, og har 190 hk og 425nm. m5 skal etter det jeg har lest på nett ha 315 hk og 380 nm. effekt området på touranen er fra 1500-4000rpm, og m5 ca fra 4000-8-9000. m5 går jo selvfølgelig fortere, men det sparket som er i touranen fra 1700 til 4000 rpm, kjenner man aldri i m5 en. så ikke vet eg hva man mener om utregninger og slikt, men touranen trykker deg mye heftigere i setet enn m5 en. den gjør og 0-100 på 6,6 sek....

Årsaken til at Touranen føles hurtigere en M5´en på et lavt turtall er at S38B36 motoren først utvikler 360 Nm ved 4250 rpm... under dette turtallet faller antall Newtonmetere relativt hurtig. For å løse dette "problemet" må du huske å bruke gearkassen... :roll:

Skrevet
tror ikke det, bortsett fra at den er gammel, har mindre moment, og en antakeligvis et større kraftsvinn til drivhjula.

Nei... det har intet med kraftsvinn å gjøre, men derimot med utveksling å gjøre. M5 motoren har rett og slett ikke nok effekt under 4000 rpm. Motoren trenger turtall for å yte sitt beste... prøv så skal du se. Moderne S-motorer løser denne utfordringen med bl.a Vanos og resultatet er mer enn tydelig.... E46 M3 er hurtigere mellom 80 og 120 km/t ved både 4. og 5. gear enn E46 320d som har like mange Nm ved et mye lavere turtall.

Skrevet
Har kjørt 2 stykk diesel volvoer, den ene en 07 v70 2,4 og en 08 S80 2.0

skjønner ikke helt det "store" med diesel momentet når 520'n virker sterkere enn begge de to

Ja hvis 520'n din virker sterkere enn begge de 2 så kan det ikke være rare dieselmotorene i de Volvoene der du!

v70'n har en 2,4 R5 turbodiesel på en 320nm.

Skrevet
Dra på dragstripa så ser dere at Newtonmeter er nødvendig. Ikke noe vits her å synse. Dra å se det selv. Bila med masse hester som ikke har noe newton å backe opp med taper

Jaha... er du klar over at en F1 bil kun har ca. 300 Nm til disposisjon og den akselererer 0-100 Km/t på under 2,5 sekunder.

Skrevet

helt sant bimmerlars. det som ikke har kommet klart frem i denne tråden her som i utgangspunktet dreier seg om forskjelle på td og non turbo bensin er nemlig det som utgjør den store merkbare forskjellen når en kjører disse bilene. Og de er: MOMENTKURVEN!!!!! på en td ser momentkurven ut som trollveggen de første 300rpm, så jevner den seg ut, og etter ca 2000 rpm til detter den. på en bensinbil uten turbo kan den sammen lignes med en c-cup...... derfor godt merkbart setetrykk på td, men ikke på bensin uten turbo.

Skrevet

Jeg burde kanskje ikke si det, men underholdende lesing er det jo. :oops:

Akkurat det er jeg helt enig i, men det er mange misforståelser vedr. Nm og HK.

Skrevet
helt sant bimmerlars. det som ikke har kommet klart frem i denne tråden her som i utgangspunktet dreier seg om forskjelle på td og non turbo bensin er nemlig det som utgjør den store merkbare forskjellen når en kjører disse bilene. Og de er: MOMENTKURVEN!!!!! på en td ser momentkurven ut som trollveggen de første 300rpm, så jevner den seg ut, og etter ca 2000 rpm til detter den. på en bensinbil uten turbo kan den sammen lignes med en c-cup...... derfor godt merkbart setetrykk på td, men ikke på bensin uten turbo.

Jaha... E90 325i utvikler 270 Nm mellom 2400 og 4200 rpm... om ikke det minner om momentkurven på en dieselmotor så vet ikke jeg... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...