bcrazy Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Begynner å bli vannvittig lei av å lese biltester hvor man sammenligner dieselbiler med turbo mot bensin biler uten turbo... Det skrytes uhemmet av det voldsomme dreiemomentet som en turbodieselmotor gir. Jeg har dessverre enda ikke kommet over en biltest hvor det nevnes noe om at det er moment på drivhjula som teller... Virker som den gjengse motorjournalist ikke vet hvordan en girkasse fungerer Man kan ikke gjøre en direkte sammenligning. Dersom en turbodiesel motor har 320 nm og bensinmotoren kun har 200 nm, er ikke forskjellen likevel så stor som tallene skulle tilsi. Begynner man å regne litt på det finner man fort ut at selv om en turbodiesel motor gjerne har 50-60% mere dreiemoment enn en tilsvarende bensinmotor UTEN turbo, er moment på hjula gjerne kun 20-30% bedre. Sammenligner man moment på hjula turbodiesel vs turbobensin er turbodiesel motoren sjangseløs. Når man i tillegg må klare seg med et moment område (før kurven begynner å stupe nedover) på maksimalt 1500 o/m på de beste turbodiesel motorene, vil jeg faktisk heller valgt en bensinmotor UTEN turbo av samme slagvolum fremfor en turbodiesel motor med samme volum. Man mister selvsagt noe bunndrag, men får også bedre fleksibilitet, bedre lyd, penere gange og man trenger ikke gire HELE tida. Det korte registeret til en turbodiesel gjør at man konstant sitter med hånda på girspaken. Unntaket må være langkjøring i konstant hastighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hetland Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 halleluja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Kos deg med 520 du... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2009 Kos deg med 520 du... Gjør det ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 hmmm... vet ikke helt hva du prøver å si. Utveksling og gir har såklart mye å si, men turbo diesel motorene taper ikke noe mer effekt i drivverket enn hva bensin biler gjør... Begynner man å regne litt på det finner man fort ut at selv om en turbodiesel motor gjerne har 50-60% mere dreiemoment enn en tilsvarende bensinmotor UTEN turbo, er moment på hjula gjerne kun 20-30% bedre. Sammenligner man moment på hjula turbodiesel vs turbobensin er turbodiesel motoren sjangseløs. Tror nok ingen er enige med deg i det men... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2009 hmmm... vet ikke helt hva du prøver å si. Utveksling og gir har såklart mye å si, men turbo diesel motorene taper ikke noe mer effekt i drivverket enn hva bensin biler gjør... ehhh, nei selve effektapet til friksjon mellom lager drev også videre er det samme, men den lavere utvekslingen (numerisk) på en turbodiesel motor gjør at den "taper" mere moment på vei til hjul enn en bensinbil. Grunnet dieselmotorens lave turtall i forhold til en bensinmotor, gires ikke momentet opp like mye i girkasse og differensial som på en bensinbil. Edit: Jeg påstår ikke at en turbodiesel motor med 60% mere moment enn en bensinmotor IKKE har MER moment på drivhjula, men det jeg påstår er at den ikke har 60% mer moment på drivhjula, men heller rundt 20-30% avhengig av hvilket gir man er i. Et lite eksempel. BMW 320 2008 diesel: Utveksling differensial: 2,56:1 Utveksling 5te gir: 1:1 dreiemoment: 340 nm 340x2,56x1=870,4NM på drivhjul BMW 320 2008 Bensin: Utveksling differensial: 3,46:1 Utveksling 5te gir: 1:1 dreiemoment: 210 210x3,46x1=726,6nm på drivhjul Med andre ord differansen i nm på drivhjul er vesentlig mindre enn moment på svinghjulet. Forskjellen blir selvsagt større når man tar i betraktning at bensinbilen ikke når maks moment før ca rundt 4.000 o/m, men den har forstatt nok moment på 2000 o/m til at diffferansen er godt under de 60% som skiller det to motorene på svinghjulet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Jeg hadde en leiebil e90 med 2liter som en helg, og giret vel mere på den helga enn jeg gjør med e46 320d på 14 dager. så det der er bare tullprat. Dieselen min er sterk og morsom å kjøre mellom 1800-4000rpm. Men til banebil ville jeg selvfølgelig ikke valgt diesel, til det har man jo bensin med overlading Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hetland Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 poenget er vel at du girer vekk hele dreiemomentet fordi du har et veldig begrenset turtallsområde å bruke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 men se nå litt på forbruket da. en nyere TD bruker ~0,5-0.6 på mila. Prøv det med en 2liter bensin turbo.. De nyere diesel bilene er greit drøye på gira. Regn også litt på moment/forbruk så skjønner man hvorfor diesel er populært. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmito Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Er en grunn til at de fleste lastebilene går på diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Det er jo ikke snakk om effekttap i drivlinjen. En dieselbil har gjerne annen utveksling på drivlinjen enn en bensinbil, mye tyngre utveksling for å utnytte fordelen med masse dreiemoment tidlig på registeret og for å eliminere bakdelen med kortere register. En kan likevel ikke si at den dieselmotor har betydelig kortere register enn en bensiner. Ta man hensyn til den samme utvekslingsforskjellen vil dette reelt sett bety at dieselen har enda lengre registert relativt målt mot en bensiner som drar mer turtall. F.eks: En dieselmotor topper 4000 rpm, hvorav en bensiner topper på 6000 rpm. Hvis vi sier at begge står i et bestemt gir, hvorav begge gjør samme fart på tomgang og på tenningskutt i det giret (en ganske reell situasjon), så vil det bety at dieselen relativt sett målt mot bensineren har et 50% lengre effektregister enn hva papirene egentlig viser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 18, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2009 at dieselmotoren egentlig har 50% lengre register må du forklare nærmere. Det er vel neppe en tilfedlighet at 6 trinns girkasser først begynte å dukke opp sammen med moderne dieselmotorer. Jeg tipper det er fordi man trenger flere gir grunnet det korte registeret... Og hvilket gir ville du brukt i dieselbil om du f.eks ønsket å akselerere fra 30-130km/t??? Jeg har tilgode å kjøre en dieselbil som har et slikt gir. Det alle fleste biler med bensinmotor på ca 2liter klarer dette uten problem. Grunnet at alle lastebiler har turbodiesel motorer skyldes ikke at turbodiesel motoren har så mye dreiemoment, det skyldes det mye lavere forbruket, og det er ikke det denne diskusjonen handler om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Det korte registeret til en turbodiesel gjør at man konstant sitter med hånda på girspaken. Unntaket må være langkjøring i konstant hastighet. Vet ikke hva slags dieselbil du har vært ute å kjørt, men kan ikke si at jeg sliter med akkurat dette....selv om jeg er en av fåtallet som kjører 530d med manuellgir. Mulig dette er noe de driver med, de som kjører 54 hesters golf diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Som jeg skrev har den i mitt eksempel relativt sett 50% lengre register enn det relle på motoren. Dette etter at en har tatt hensyn til den forskjellige utvekslingen, akkurat det samme som du sier i ditt første innlegg. Mitt regneeksempel er jo selvsagt ikke 100% reelt, men jeg gjorde det så enkelt for å kunne demonstrere poenget enklest mulig. Min egen 530d drar som et lokomotiv fra 30 km/t på tredjegiret. Husker ikke hvor mye fart den gjør på tredje men tror ikke 120-130 er så langt fra sannheten. Jeg vil faktisk tro jeg har nærmere 100 km/t før du passerer 60 km/t med din 520i, selv om dette ikke er en spesielt fair sammenligning motorvolumet tatt i betraktning. Det er jo nettopp i slike elastitestøvelser en moderne turbodiesel er fullstendig overlegen en selvpustende bensiner. Og JO det er mye pga dreiemomentet de bruker turbodiesel i nesten alle lastebiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B3KK15 Skrevet Januar 18, 2009 Share Skrevet Januar 18, 2009 Har kjørt 2 stykk diesel volvoer, den ene en 07 v70 2,4 og en 08 S80 2.0 skjønner ikke helt det "store" med diesel momentet når 520'n virker sterkere enn begge de to Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå