Fredrik Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Man skal ikke plage andre med sin egen kunnskapsløshet, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man mene hva man vil om HK og Nm. Kardemommeloven lett omskrevet for anledningen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmice Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Man skal ikke plage andre med sin egen kunnskapsløshet, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man mene hva man vil om HK og Nm.Kardemommeloven lett omskrevet for anledningen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2009 For å sitere diverse andre forum på nettet. "Det er bedre å ha nm på høyt turtall enn på lavt fordi da kan man utnytte effekten av høy numerisk utveksling. Dersom du har 2 motorer den ene har 150 nm og den andre har 300. Den ene motoren har 150 nm ved 4000 o/m, den andre har 300 ved 2000 o/m. Begge motorene utvikler 84 hk ved henholdsvis 4000 og 2000 o/M Motoren med bare 150 nm går dobbelt så fort rundt som den med 300. Man kan derfor tillate dobbelt så høy utveksling som motoren med 300 nm. Så kobler man en girkasse til de to motorene. Girkassen til motoren med 150 nm har en utveskling på 2:1 Girkassen til motoren med 300 har en utveksling på 1:1 Utgående askling på de to girkassene rotere begge med 2000 o/m Og på BEGGE akslingene er det 300nm Da forstår man (hvertfall noen av oss) at man ikke kan direkte sammenligne og si at motoren med 300 nm er dobbelt så "sterk". Ja den er det målt på svinghjulet, men dette har ingen praktisk betydning. Hvor mye dreiemoment 2 motorer utvikler har overhodet ingen betydning så lenge de utvikler likt antall hk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Hvor mye dreiemoment 2 motorer utvikler har overhodet ingen betydning så lenge de utvikler likt antall hk. Sett bort i fra forbruk, støy, slitasje og slike ting... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2009 Hvor mye dreiemoment 2 motorer utvikler har overhodet ingen betydning så lenge de utvikler likt antall hk. Sett bort i fra forbruk, støy, slitasje og slike ting... Selvsagt. Personlig oppveies de negative egenskapene til en sugebensin som dårlig bunndrag og høyt forbruk, av de positive som mer behagelig gange, lydbilde og bredere register. Det blir spennende å se hvordan det går i fremtiden når det kommer flere små og effektive bensinturboer. Jeg tror dieselmotor vil være "ut" om 5-10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Hvor mye dreiemoment 2 motorer utvikler har overhodet ingen betydning så lenge de utvikler likt antall hk. Slik er det... gitt at man har en hensiktsmessig utveksling på gearene til disposisjon (ref: eksempelet med en F1 motor i en lastebil). I tillegg kommer en ikke uvesentlig detalje... nemlig drivstofforbruket... og ikke minst kostnaden på drivstoffet... som jo var årsaken til at man utviklet dieselmotoren i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Januar 21, 2009 Share Skrevet Januar 21, 2009 Hæ? Så lenge du har hestekreftene er jo alt bra. Men nå gir jeg opp. Snakker du "vanskelig", eller mener du ærlig talt at du driter i hvor mye nm en motor utvikler, så lenge den utvikler hk nok for deg? Mao, at du like gjerne velger en motor med 200 hk og 100 NM fremfor en motor med 200 hk og 500 NM?? For å understreke poenget kan man gjerne si at begge bilene skal ha samme vekt, brukes til samme formål og ha samme gear og utveksling. Jeg har egentlig alltid sett på deg som fornuftig, men begynner jo å lure på om du bare er ute på f her...(no offence om du ikke er) Hadde satt pris på om du kunne svart meg rett ut på spm ang motorene ovenfor, og gjerne grunngi svaret ditt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet Januar 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2009 Hæ? Så lenge du har hestekreftene er jo alt bra. Men nå gir jeg opp. Snakker du "vanskelig", eller mener du ærlig talt at du driter i hvor mye nm en motor utvikler, så lenge den utvikler hk nok for deg? Mao, at du like gjerne velger en motor med 200 hk og 100 NM fremfor en motor med 200 hk og 500 NM?? For å understreke poenget kan man gjerne si at begge bilene skal ha samme vekt, brukes til samme formål og ha samme gear og utveksling. Jeg har egentlig alltid sett på deg som fornuftig, men begynner jo å lure på om du bare er ute på f her...(no offence om du ikke er) Hadde satt pris på om du kunne svart meg rett ut på spm ang motorene ovenfor, og gjerne grunngi svaret ditt... De to motoren som du nevner over vil ikke fungere med samme girutveksling. Det er jo nettopp det som er poenget med hele tråden her. Forskjellige motorer MÅ HA FORSKJELLIG GIR UTVEKSLING!!! Edit: Ved hvilke turtall har de to motorene sine 100 og 500 nm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Snakker du "vanskelig", eller mener du ærlig talt at du driter i hvor mye nm en motor utvikler, så lenge den utvikler hk nok for deg? Mao, at du like gjerne velger en motor med 200 hk og 100 NM fremfor en motor med 200 hk og 500 NM?? For å understreke poenget kan man gjerne si at begge bilene skal ha samme vekt, brukes til samme formål og ha samme gear og utveksling. Jeg har egentlig alltid sett på deg som fornuftig, men begynner jo å lure på om du bare er ute på f her...(no offence om du ikke er) Hadde satt pris på om du kunne svart meg rett ut på spm ang motorene ovenfor, og gjerne grunngi svaret ditt... Ditt eksempel er som bcrazy påpeker helt idiotisk i praksis... du har faktisk ikke helt forstått at fysikkens regler er de samme uansett hvor mange Newtonmeter du varter opp med. Man kan lett få en 116i til å gå som en 335d bare man har lav nok utveksling på gearene, mange nok gear og samtidig klarer å gire hurtig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Hetland Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Man kan lett få en 116i til å gå som en 335d bare man har lav nok utveksling på gearene, mange nok gear og samtidig klarer å gire hurtig nok. Nå tror jeg du er litt på tynn is, det finnes nok ikke en så perfekt gearkasse at den kan gjøre 116i like sprek som en 335d desverre, men det skulle kunne være mulig å ødelegge utvekslingen på 335d nok til at 116i kunne henge på en stund, men det er jo ikke poenget her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Nå tror jeg du er litt på tynn is, det finnes nok ikke en så perfekt gearkasse at den kan gjøre 116i like sprek som en 335d desverre, men det skulle kunne være mulig å ødelegge utvekslingen på 335d nok til at 116i kunne henge på en stund, men det er jo ikke poenget her. I praksis er jeg på tynn is... nettopp (som bcrazy påpeker) fordi en slik 116i blir en helt meningsløs konstruksjon (like meningsløs som en lastebil med en F1 motor), men i teorien er slikt mulig... og da vil konstruksjonen pga. fysikkens lover virke. Poenget som mange glemmer når de sammenligner bensin og dieselmotorer er (også som bcrazy påpeker) bilenes forskjellige utveksling på drivverkene. For alminnelige biler er den valgte utvekslingen et kompromis mellom flere faktorer... der økonomi og bilens kjørbarhet i vanlig trafikk er de viktigste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tmice Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Hvor mye dreiemoment 2 motorer utvikler har overhodet ingen betydning så lenge de utvikler likt antall hk. Må være noen her inne som har overtatt fra han forrige som vart kasta på hodet ut her ifra, dette må jo være for å fyre opp igjen. Skjønner ikke hvorfor man skal sammenligne bensinmotor og dieselmotor i det hele tatt, det er jo 2 motorer som er helt forskjellige, å krever forskjelligt for å fungere. Hvorfor ikke sammenligne Bensinmotor og Elektromotorer da? SÅ blir det en ny diskusjon, for denne har vært her x antall ganger før.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Mao, at du like gjerne velger en motor med 200 hk og 100 NM fremfor en motor med 200 hk og 500 NM?? For å understreke poenget kan man gjerne si at begge bilene skal ha samme vekt, brukes til samme formål og ha samme gear og utveksling. I en vanlig bil? Selvsagt ikke. Motor nr. 2 vil være overlegent best. I en bil med den tidligere omtalte super-cvt-girkassen? Et fett, de går like bra... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MPowered Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Man skal ikke plage andre med sin egen kunnskapsløshet, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man mene hva man vil om HK og Nm.Kardemommeloven lett omskrevet for anledningen... Hvorfor har jeg feil? Jeg tenker ikke på gir og hjul, men at man tar ut motoren og driver rett på veivakslingen. Nm må være den påførte kraften per omdreining motoren gjør, og effekten maks av det motoren klare å pøse ut på maks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Har 200nm før jeg har ladetrykk ved ca 2500o min så skjønner ikke helt det utsagnet Jeg skjønner godt hvorfor hvermansen, og forsåvidt entusiaster velger diesel. Bilene føles relativt kjappe pga turboen og har et lavt forbruk. En person som er vant med en moderne turbodiesel ville nok fått sjokk om han hadde prøvd f.eks bilen min med M20B25 eller en annen eldre BMW med sekser... Skjer absolutt ingenting under 4000rpm før det skjer en del... Mange ville nok karaktirisert motoren som håpløs, jeg synes det er gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå