Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne har jeg klippet ut fra gårdagens nettutgave av Harstad Tidende

-Har du hjulene feil vei?

Av Knut Aune

-I så fall er du ikke alene.

w4crhit3lpe6yedsx5a8.jpg

Foto : Kjell M Kaasa/Newswire

-Mange kjører med dekkene bak fram og dette reduserer kjøreegenskapene.

For det er mange som kjører med dekkene bak fram. Det reduserer kjøreegenskapene.

– De fleste bildekk har piler som viser hvilken vei de skal monteres. Men ikke alle legger merke til pilene og setter dekkene feil vei, sier John Dokken i Falck til Nyhetsbyrået Newswire.

Det betyr at bilens kjøreegenskaper blir dårligere

– Hjul som står bak fram mister evnen til å lede slaps og snø ut til kantene. Faren for vannplaning er også større, fordi dekkmønsteret er laget for å drenere vannet unna, sier Dokken.

Pilene er vanligere på vinterdekk enn sommerdekk. Og du må se godt etter for å få øye dem. Andre typer retningsbestemte dekk har ikke piler, men er merket med påskriften ’’This side out’’. Slike dekk har som regel et asymmetrisk mønster.

Ser et mønster

Bilbergerne i Falck har inntrykk av at biler med dekkene feil vei er mer utsatt enn andre på glatt underlag.

– Når vi hjelper bilister som står fast i oppoverbakke, ser vi ofte at hulene er montert feil. Det samme er tilfelle med biler som litt uforklarlig har havet i grøfta, sier bilberger Petter Werner i Falck.

Mange setter bort de årlige dekkskiftene til verksteder, bensinstasjoner eller dekkforhandlere. Men byttesesongen vinterstid kommer gjerne plutselig, og også proffene risikerer å sette på hjulet feil vei i kampens hete. Det fritar likevel ikke deg for ansvar.

– Det er sjåførens ansvar at hjulene står riktig vei, samt at de mutrene ettertrekkes etter at du har kjørt en stund, sier Petter Werner.

Det er også bileierens ansvar å få på hjulmutterne riktig vei. Falcks folk ser at en del skrur dem på med den flate siden inn, som innebærer økt risiko for at mutterne løsner.

Publisert: 19.01.2009 - 11:28 Oppdatert: 19.01.2009 - 19:29

--------------------------------------------------------------------------------

Skrevet
Håper man er ganske alene på Bimmers ihvertfall hvis man har hjulene feil vei da..

Håper også man er ganske alene på Bimmers hvis man har hjulmutterene feil vei::P

Det er også bileierens ansvar å få på hjulmutterne riktig vei. Falcks folk ser at en del skrur dem på med den flate siden inn, som innebærer økt risiko for at mutterne løsner.
Skrevet

Mulig jeg virker dum nå, men jeg skjønner ikke helt hva som menes med hjulmuttere feil vei. De fleste hjulmuttere jeg har hatt, må du drille hull i om du ønsker å sette dem på feil vei. Ingen som går til så drastiske steg for å gjøre ting feil?

wheel_nuts_acorn.jpg

:?:

Skrevet
Mulig jeg virker dum nå, men jeg skjønner ikke helt hva som menes med hjulmuttere feil vei.

Du la sikkert merke til bruk av smiley. :)

Ja, det begynner å bli ganske lenge siden jeg var borte i hjulmuttere som kan settes på feil vei. Med hjulbolter er problemet ennå mindre.;)

Skrevet

på hjul jeg har montert sjekker jeg alltid, men jeg bytta ikke på min denne gangen da det ble fikset på verksted med andre ting så jeg får sjekke seinere:P

Skrevet

Finnes det noen tester hvor de har testet ut dette? Det er jo enkelte som har testet å kjøre med sommerdekkene feil vei under banekjøring (regn), og de har ikke merket noe som helst i negativ retning.

Skrevet
Finnes det noen tester hvor de har testet ut dette? Det er jo enkelte som har testet å kjøre med sommerdekkene feil vei under banekjøring (regn), og de har ikke merket noe som helst i negativ retning.

kjørelærenern min hadde visst vert med på ein test ang rett og feil vei på MC dekk

og visst du satt det feilvei (pila i mot rulleretningen) så fekk du meir aks og lengre bremselegde

hadde du det rett så var det kort bremselende og litt seiner aks

kor stor forskjel det var på aksen aner eg ikkje, men tviler på at det var så masse

Skrevet

Ser masse feilmonterte hjul på jobb... Montert feil vei, mutter montert feil vei, muttere/bolter ikke dratt til og/eller mangler. Fikk inn en Audi S6 (300hk) i dag med 2 fingerstramme bolter pr hjul foran. :shock:

On topic: Ja hjulene mine står rett vei :wink:

Skrevet
Når vi hjelper bilister som står fast i oppoverbakke, ser vi ofte at hulene er montert feil. Det samme er tilfelle med biler som litt uforklarlig har havet i grøfta, sier bilberger Petter Werner i Falck.

Jeg tipper at de som monterer dekka feil vei heller ikke er verdens beste sjåfører..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...