jelpoole Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hei, da jeg skulle en tur ut med tralla i dag, så holdt jeg på å få en annen bil i sia. Jeg kjørte opp siste bakken før riksvegen, men får ikke svingt inn på busslomma eller stoppet før nåsan på bilen min stakk litt ut i veien, da kommer det en bil i en sinnsyk fart som kaster seg unna, han havner i grøfta på andre siden av veien. Vegen var ekstremt glatt og farten til bilen var garantert over 100. Ingen av bilene ble skadet, og jeg fikk en nabo med traktor til å dra opp den andre bilen. Men så vil han skrive ut skademelding... Er dette noe vits? og hvem ville vinne hvis det ble noen skader på hans bil? Han havna i en stor haug med løssnø og jeg kikka på forstilling og fanger, lykter++ og så ikke noen skader. Håper det er noen her med peiling på denne typen sak. På forhånd takk
Marius2002 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hadde han kjørt rett fram og truffet deg, så kanskje det hadde vært din skyld. Hvis ikke noen klarer å bevise at han ikke holdt fartsgrensen(om dette da stemmer). Men nå så finnes det jo ingen beviser for at du stakk nesa di ut i veien, slik at han havnet ut i grøften på andre siden. Uansett så må det ha vært litt av en unnamanøver da han klarte å havne i grøfta.
525i1991 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 tror nok ikke at du må ut med noe cash hvis han kom i høy fart bak deg når du hadde svingt ut av veien;)
Der Barockengel Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hmm, mistet kontrollen over bilen i en unnamanøver - noe som tyder på høy fart. Høres ut som den andre bilføreren ironisk nok hadde hatt en bedre sak hvis det faktisk hadde vært fysisk kontakt mellom bilene.
jelpoole Skrevet Januar 20, 2009 Forfatter Skrevet Januar 20, 2009 en norsk fører eller en som har kjørt norske veier et par år hadde ikke havnet i grøfta, han hadde god nok til til å bare legge seg ut i andre feltet og kjøre forbi meg...
Robbi3 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hans feil, du traff han jo ikke! Så med andre ord så er det HAN som kjørte ut Og i og med at han ikke klarte det der tyder på at det var han som mistet kontrollen (forsikringsselskapene ser på dette som høy fart, glatt osv?). Vegtrafikkloven viser jo til at du skal kunne kjøre såpass at du har kontroll.
tmice Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hadde noe "likens" en gang, der 3 jenter i en bil bak meg ikke klarte å stoppe etter at jeg skulle svinge til venstre med henger etter bilen, var så glatt at jeg satt blinken til høyre å stoppet, dette så ikke de, og de måtte ta en unnamanøver å hoppet laaaangt inn i skogen, heldigvis ble de ikke skadet. Men jenta ville skrive skademelding, å det sa jeg nei til for jeg hadde ikke vært borti henne. Hun sendte men kom ingen vei. Det er noe som heter du skal kunne stoppe for en hver hindring. Du skal ikke skrive skademelding det er helt sikkert! Kun hvis det er kontakt mellom bilene. Skrevet i full fart, litt dårlig formelert, men du skjønner hvor jeg vil God natt
Robbi3 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hadde noe "likens" en gang, der 3 jenter i en bil bak meg ikke klarte å stoppe etter at jeg skulle svinge til venstre med henger etter bilen, var så glatt at jeg satt blinken til høyre å stoppet, dette så ikke de, og de måtte ta en unnamanøver å hoppet laaaangt inn i skogen, heldigvis ble de ikke skadet.Men jenta ville skrive skademelding, å det sa jeg nei til for jeg hadde ikke vært borti henne. Hun sendte men kom ingen vei. Det er noe som heter du skal kunne stoppe for en hver hindring. Du skal ikke skrive skademelding det er helt sikkert! Kun hvis det er kontakt mellom bilene. Skrevet i full fart, litt dårlig formelert, men du skjønner hvor jeg vil God natt +1 Som sagt, så lenge det ikke er kontakt mellom DITT kjøretøy og MOTPARTENS skal det ike skrive skademelding. Skade på bil blir regnet ved kontakt..
Hansh Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Han skal uansett kjøre etter forholdene og kunne stoppe for evt. hindringer så at han tar seg en tur til skogs tror jeg vil stå for hans regning. Du kunne jo f. eks. nettopp ha fått motorstopp der du stod, seilt på glatten og havnet akkurat der e.l., ingen som kan klandre deg for noe slikt!
Hansh Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hadde noe "likens" en gang, der 3 jenter i en bil bak meg ikke klarte å stoppe etter at jeg skulle svinge til venstre med henger etter bilen, var så glatt at jeg satt blinken til høyre å stoppet, dette så ikke de, og de måtte ta en unnamanøver å hoppet laaaangt inn i skogen, heldigvis ble de ikke skadet.Men jenta ville skrive skademelding, å det sa jeg nei til for jeg hadde ikke vært borti henne. Hun sendte men kom ingen vei. Det er noe som heter du skal kunne stoppe for en hver hindring. Du skal ikke skrive skademelding det er helt sikkert! Kun hvis det er kontakt mellom bilene. Skrevet i full fart, litt dårlig formelert, men du skjønner hvor jeg vil God natt +1 Som sagt, så lenge det ikke er kontakt mellom DITT kjøretøy og MOTPARTENS skal det ike skrive skademelding. Skade på bil blir regnet ved kontakt.. Hvordan fungerer dette hvis det kommer en over i din kjørebane og du kaster bilen i grøften for å unngå front mot front? Anmeldelse eller noe slikt?
Robbi3 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Mhm, den andre bilen blir da pliktig til å stoppe opp og hjelpe deg. Blir regnet som sannsynlig personskade, ellers mister den andre lappen + stooor bot dersom den andre personen ikke hjelper. Men da kommer det jo mest sannsynlig politi inn i bildet og da legges det frem mest sannsynlig en anmeldelse. At den andre sjåføren kjørte på en måte som brøt med vegtrafikkloven, altså ikke etter kjøreforhold.
PIIIPower Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hvordan fungerer dette hvis det kommer en over i din kjørebane og du kaster bilen i grøften for å unngå front mot front? Anmeldelse eller noe slikt? Siden det er du som har skader på bilen ligger bevisbyrden hos deg. Du må bevise at den andre bilen lå i din kjørebane og at du ikke f.eks kunne legge deg i motsatt osv. Det er i det hele tatt noe forbanna drit å IKKE få skade på begge bilene.. egenandelen blir din billett til livet. Det er veldig mange saker som havner i eiers fang utenat det er eiers skyld, fordi det ikke er noen andre å skylde på. Sist nå var det en brøytebil som dro sia på en bil som var parkert, men siden de ikke kunne spore opp riktig sjåfør av brøytebilen satt eier igjen med regninga.
Robbi3 Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Mhm, og du kan motbevise dersom det blir vitner som kommer inn i bildet.
Hansh Skrevet Januar 20, 2009 Skrevet Januar 20, 2009 Hadde en følelse av at det var slik det fungerer ja.. Har blitt presset i grøften selv en gang av en bil som kom halvveis over i midt felt rett før vi møttes, men var heldigvis ikke verre enn en litt skeiv hjulstilling og to fort utslitte fordekk fordi vi var på ferie og ikke merket dette før vi var på grensen til Tyskland. Var ganske nært en stygg ulykke da, så mest glad for at det ikke gikk verre. Var ingen mulighet å spore opp den andre sjåføren.
Kentan-racing.com Skrevet Januar 21, 2009 Skrevet Januar 21, 2009 Har nettopp vært borti en slik sak.. men med vogntog.. Kom kjørende jeg å en kollega i en "convoy" midt i en sving møter vi bil på feil side og jeg må bare legge på skogen.. Vi fikk ikke tak i skilt nr eller noe på bilen som kommer i mot.. jeg rakk ikke og se og kollegan min holdt å på å dra av.. Vi må dekke skadene på vogntoget selv.. Men hadde jeg valgt og kjøre på bilen for så å gå på skogen hadde det blitt dekket.. skjønnt.. bilen i mot hadde troli 100+ og jeg vet selv jeg hadde opp mot 80 med 50 tonns vogntog.. Så da hadde vi troli snakket dødsulykke.. er glad jeg gjorde som jeg gjorde.. Så denne saken er enkel... Han skal kjøre så han skal kunne stoppe for hva som helst.. Samme fikk forsåvidt jeg å beskjed om etter ulykken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå