Gå til innhold

Filter fra Biltema - ja eller nei?

Vanilla_ninja
 Share

Anbefalte innlegg

Kullfilteret er for å fjerne urenheter som CO og gasser fra kupèluften, er det den du skal bytte?

Jeg ville ha kjøpt "orginale" filter, men det er fordi jeg alltid kjøper deler som er ment for bilen, og ikke universellt.

Du får vurdere selv hva du vil betale for - min mening er at du betaler som regel for den kvaliteten du vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe, ja.

Jeg har ikke vært mye nedi en motor, så jeg blander kanskje sammen litt.

Luftfiltrene til kupéluften sitter helt oppe ved frontruta, er det så? På hver side?

Og filteret til luftinntaket sitter omtrent midt i motorrommet?

Jeg tror jeg trenger alle uansett, for jeg har kjørt et par vintre med samme papiret over alt.

Noen som har prøvd både originalt og uoriginalt, og som kan uttale seg om det?

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kupefilter og luftfilter, og av og til oljefilter, så har eg opplevd å funne varer av samme produsent på biltema som di faktisk talt selger på bmw, og en bildeleforretning eg pleier handle hos, er mykje som faktisk talt går an å handle på biltema ja.

- Men det er ikkje dermed sagt at eg gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har no kjørt 60000km på biltemas synt 5w50 olje og innsatsfilter derfra, ikke opplevd noe form for tikking, ulyder el problemer med dette..

Innsatsfiltrene derfra er iallefall helt identisk med dem man kjøper andre steder..

Jeg har K&N luftfilter, så det er har jeg ikke prøvd hos biltema, men vil anta at papirfiltrene deres er lik alle andre slike filtre..

Ang oljefilter som sprekker, så skyldes nok dette heller en mer el mindre inkompentent person som monterer dette og gjerne drar det altfor hard til.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også på problematikken med oljefilter som sprekker.

Filterboksen står jo i motorrommet hele tiden, og så bytter man bare innsatsen. Hvis det da sprekker etter bytte er det fordi montøren har klabba det til.

Ikke så rart, egentlig, for den skal skrus til med 25Nm. En 32mm fastnøkkel er ofte ganske lang, og dermed går det glatt å dra til for hardt hvis man ikke passer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere rekamerer for at de har kjørt eks anntall km på billig olje uten at noe har skjedd. Hva forventet dere skulle skje? At motoren skar seg eller eksplodert? Det som er forkjell på billig olje kontra kvalitets olje ser man først etter 2-300000 km. Da kan motoren være like slitt som en tilsvarende motor som har gått 600000 km på kvalitets olje. Det er forskjellen på billig olje kontra kvalitets olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefilter er uansett ikke så dyrt, når det gjelder kupefilter fra Biltema så er de ikke helt like som orginale, men de passer, har prøvd uorginalt luftfilter når jeg hadde E34 samme med kupefilter, er likksom ikke helt den samme passformen som orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med olje og filter fra biltema. Men har en kommentart til de som sier de ser like ut. Filter måles micron eller my. DVS 1000 dels mm. Hvis noen tror de klarer å se det så ok. Har ingen erfaringer selv, men bestekompissen min sin 320i med vanos paia etter ca 30000km på biltema olje. Den hadde gått ca 140000km. Det er jo umulig å si om det var olja sin skyld ,men hvis man tenker å olje er motorens blod så får du Scampi vurdere selv. Jeg ville ikke kjøpt pacemaker hos biltema iallefall.

Nå skal det og sies at jeg har hatt masse biler opp gjennom og har brukt alt fra felleskjøpets diesel olje og alt mulig opp gjennom. Aldri skåret en motor av den grunn. Men det som ofte skjer med motorer som er kjørt på dårlig olje er at de ofte soter igjen innvendig. Om dette skjer med biltema olje er jo heller ikke godt å spå. Men jeg ville ikke brukt d på min motor. Men har du 115 hk og kjører rolig holder det sikkert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefilter er uansett ikke så dyrt, når det gjelder kupefilter fra Biltema så er de ikke helt like som orginale, men de passer, har prøvd uorginalt luftfilter når jeg hadde E34 samme med kupefilter, er likksom ikke helt den samme passformen som orginalt.

Kupéfilteret til E36 var rimelig likt originalt, jeg kunne ihvertfall ikke se noen forskjell.

Om det er like bra derimot...

,men hvis man tenker å olje er motorens blod så får du Scampi vurdere selv.

Ingen som sa at jeg bruker Biltemaolje?

Jeg sa jeg har brukt filter fra Biltema og jeg har heller ikke kommentert noen likhetstrekk eller kvalitet.

Touringen min går på Castrol og filter fra Hengst, samme som lokale BMW-sjappa pusher.

Forøvrig skar ikke gamle Merca mi seg heller, og den hadde visstnok gått på Biltemaolje før jeg kjøpte den, men la ikke akkurat sjela mi i den bilen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...