Gå til innhold

Anmeldelse fra utrykningskjøretøy

Share

Anbefalte innlegg

hei

lå etter en brannbil på utrykning i går. han hadde på blålys.

etter en 10 minutters tid stopper han midt i veien. han går ut å tar skiltnummer og forklarer at han skal anmelde meg til politiet. det pga at jeg visstnok skal ha ligget i 100km/t i 60 sonen. dette på bakgrunn av hans sitt speedometer. er ikke 60 sone hele veien, men oppstykket med 80 og 60 soner.

hvordan vil jeg ligge an her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøv å se på www.lovdata.no om du finner noen paragrafer på dette!

prøvde og se fort, men fant ingen ting, men det er ikke så lett å finne frem der har jeg funne ut :P

men vil heller tru at han i brannbilen vil ha et større problem da han stoppet under utrøkkning før å skrive ned skiltnummer!

da tenker jeg bare på at kansje ne person brant inne pga brannbiln var 1 min før seint!

Men så var det nu heller ikke noe sjakk trekk da heller :lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for alle svar.

hvordan bør jeg eventuelt forklare meg i et eventuelt avhør?

brannmannen som kjørte var ute på brannøvelse.

Så fremst han ikke har noen vitner eller bevis på dette så NEKTE du på ALT...

Vist du bøyer deg i støvet så sykkler du nestegang etter brannbiln :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var på øvelse hadde han vel sikkert noen vitner i bilen som kanskje kan gi deg problemer.

Har vært snakk om dette i media flere ganger, og politiet ser ikke akkurat med blide øyne på slike saker!

Kan legge til at både ambulanser og brannbiler melder fra om slik kjøring så sant de får muligheten. Fører gjerne til at politiet rykker ut og stopper vedkommende.

Kan i mange tilfeller forstå hvorfor, men er uansett ingen risk jeg synes det er verdt å ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører heller ikke særlig fort nei, iallfall ikke brannbilene (av fysiske grunner selvsagt... ).

Har ofte (faktisk nesten hver gang) over langt tid ligget foran både ambulanse og brannvesen på E6n. Så fort jeg skimter blålys i speilet legger jeg meg helt ut på veiskuldra, med ytterhjulet slipe asfaltkanten, med blinklyset på. Til stadighet (som nevnt, omtrent alltid) tar det iallefall 1,5 til 2 minutter før de kjører forbi meg, og da i 5 km/t fortere enn meg. Og da har jeg 95 i 80n, som alle andre. Jeg forstår jo at de prioriterer sikkerhet, men det får da være måte på? :?

Jeg hadde reagert kraftig på at en brannbil under uttrykning hadde stoppet foran meg (hvorfor kjørte du ikke forbi da han stoppa?) for å gi meg kjeft. Da hadde jeg heller holdt en omvent tordentale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en egen paragraf som omhandler å "utnytte" slike utrykningskjøretøy. Men det blir nok ord mot ord, som regel så blir det henlagt.

Og at han stoppet opp istedenfor å tilkalle politi, så gjorde han en feil. Politiet som skal håndheve denne loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark er det akkurat kommet en dom i en lignende sak der en privatbil kjørte forbi en sykebil under utrykning. Det er ulovlig i Danmark og dermed ble bilisten i privatbilen dømt (mistet førerkortet) på bakgrunn av en anmeldelse fra sjåføren og legen i sykebilen. Jeg er usikker på om reglene er tilsvarende i Norge, men de pleier å være ganske identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...