Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
er ikke det logisk at ambulansen bruker kollektiv felt der det er mulig? Gir jo ingen mening at de skal kjøre i trafikken for å skape mer kaos!!??!

Ja, men når folk ser blålys, får de panikk og legger seg automatisk til høyre.

Dette som skaper flere innt. episoder.

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Du sa at kollektiv felt var på høyre siden! Da går altså trafikken på venstre side. Hvis ambulansen ligger i høyre felt så svinger vel ikke folk over til høyre??? eller gjør de det!?!?

Skrevet
Du sa at kollektiv felt var på høyre siden! Da går altså trafikken på venstre side. Hvis ambulansen ligger i høyre felt så svinger vel ikke folk over til høyre??? eller gjør de det!?!?

Problemet ligger vel i at folk ikke rekker/orker å tenke slike tanker før de automatisk legger seg inn til en av sidene. På motorveien har vi lært at man skal kjøre forbi på venstre side og at man skal ligge til høyre når man blir forbikjørt, altså kan det for mange virke naturlig å ligge til høyre når ambulansen skal forbi. Om det er videre smart er derimot en annen sak.

;)

Skrevet

Takk Galro, ikke så lett å forstå vettu ;)

Vært greit å fått svar fra noen som kjører ambulanse, ikke masse jammen/hvis/om!?!!??!!??! osv.

Skrevet

Til trådstarter:

http://www.ambulanseforum.no/?p=1653

http://www.adressa.no/nyheter/sortronde ... 269982.ece

"En 19-åring er fratatt førerkortet etter at han skal ha holdt følge med en ambulanse under utrykning."

"- Vi hadde heldigvis flere UP-enheter i området, og kunne etter kort tid stanse føreren. Ifølge ambulansepersonellet skal han blant annet ha fulgt etter i en 50-sone hvor speedometeret til sykebilen viste rundt 100 km/t, sier operasjonsleder Leif Berglund ved Sør-Trøndelag politidistrikt."

Skrevet

Unnskyld at jeg sier det. Men jævla tyttebær polti.

Det er sannsynelig at en brannbil kan ha opp til 14 km/t missvisning på speedo. (du mister lappen i 86 km/t i 60 sone)

Vet at folk har mistet førerkortet for å ha kjørt forbi utrykningskjøretøy.

Vil uansett anbefale deg på det sterkeste å kontakte en advokat.

Vi får håpe han bare sa det for å skremme deg :)

Du skal ikke være så høy i hatten når autoriteten er på utrykkning vettu :P

Skrevet
Unnskyld at jeg sier det. Men jævla tyttebær polti.

Det er sannsynelig at en brannbil kan ha opp til 14 km/t missvisning på speedo. (du mister lappen i 86 km/t i 60 sone)

Vet at folk har mistet førerkortet for å ha kjørt forbi utrykningskjøretøy.

Vil uansett anbefale deg på det sterkeste å kontakte en advokat.

Vi får håpe han bare sa det for å skremme deg :)

Du skal ikke være så høy i hatten når autoriteten er på utrykkning vettu :P

Tviler på det er farten de tar deg på siden det ikke foreligger noen skikkelig måling, men heller uaktsomhet / risikabel kjøring.

Skrevet

Problemet ligger vel i at folk ikke rekker/orker å tenke slike tanker før de automatisk legger seg inn til en av sidene. På motorveien har vi lært at man skal kjøre forbi på venstre side og at man skal ligge til høyre når man blir forbikjørt, altså kan det for mange virke naturlig å ligge til høyre når ambulansen skal forbi. Om det er videre smart er derimot en annen sak.

;)

Dette lærer man under opplæring også. Aldri kjør forbi med mindre man er 110% sikker på at bilen har sett deg. Som det blir nevnt, når folk ser blålys legger de seg automatisk til høyre.

Skrevet

Sansynlig at branbilen har 14km missvisning. Hm Har jobbet endel med lastebil og skriverne og speedo blir sjekket på eu kontroll 1 gang i året så tviler på de har 14km missvisning i 80 km i timen. Vås. Er sånn ønsketenking d.

Skrevet

Har ihvertfall sett at politi bruker kollektivfelt.

Det jeg har reagert mest på med ambulanser er at de bruker for lite sirene eller for sent, slik at det blir et veldig overraskelsesmoment. I fullt dagslys ser man ikke alltid blålyset. Dette har spesielt vært i Fredrikstad. Ikke bare jeg har blitt overasket, men det har flere ganger blitt litt kaos før man får lagt seg inn til siden.

Å henge seg på utrykningskjøretøy sier seg selv at ikke er bra.

Og to ganger har jeg fått sirene rett inn sidevindu i byn :(

Ikke glem å lukk vinduet :P

Skrevet

Sirene er en siste utvei. Er lydforurensning og kjøre rundt med den dagen lang. Det viktiske våpene vi har er blålysene og tusenmeterne. Men den vanlige bilist ser jo aldrig i speilene sine. Noen ser ikkje ved feltskifte en gang. Mens norske trailersjofører kan du "skyte" med langlysene på gooo avstand og gli forbi på egnet sted.

Men til tråstarter grunnen til at han stopper er at oppdraget er avbrutt og er helt ening med han sjoføreren. Ka i alle dager gjør du bak der ? La mannen få jobbe ifred uten og ligge bak og forstyrre han.

Skrevet
Sansynlig at branbilen har 14km missvisning. Hm Har jobbet endel med lastebil og skriverne og speedo blir sjekket på eu kontroll 1 gang i året så tviler på de har 14km missvisning i 80 km i timen. Vås. Er sånn ønsketenking d.

De blir som du sier kalibrert vært år, og de blir kalibrert til 0 misvisning. (så godt som mulig iallefall)

Men om de er godkjent til fartskontroll er en annen sak ;)

Skrevet

Ja, de tusenmeterene er utrolig effektive har jeg merket.

Skjønner poenget med at sirenebruk er støy for omgivelsene, men jeg er iallefall sikker på at de situasjonene jeg tenker på burde sirene vært brukt.

Må vel ikke bare bruke de når de ikke blir sett, men bruke det for å varsle foranliggende trafikanter så de får mulighet til å plassere seg inn til siden i god tid? Sikkerheten må jo gå foran hensyn til støy.

Virker veldig kaotisk når det plutselig kommer en ambulanse, og jeg legger meg inn, mens bilen bak kjører forbi meg og bilen foran kjører sikk-sakk og bilen foran der igjen bremser og kjører nesten i grøfta. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...