Gå til innhold

Anmeldelse fra utrykningskjøretøy

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører også utrykning (ambulanse) og ser frustrasjonen til brannbilen. Mange som henger på undre utrykning og mange lurer på hva som er så farlig med det. Jo det skal jeg fortelle dere!

Når "vi" kjører blått kaster biler foran seg ut og mange av disse kaster seg inn igjen etter vi har passert uten å se i speilet hvor det da ligger en som følger etter. Sett MANGE nesten-ulykker pga dette. Det som også kan være veldig farlig er at noen ganger blir det bråbrems (oss) eller at vi må kaste oss unna noe som da følgebilen ikke ser. Dette har jeg også sett mange ganger.

Og at utrykningsbiler noen ganger kjører sakte? Nå kan jeg bare svare for ambulansen her men det har sine grunner stort sett. Det kan være at makker gjør noe med pasienten som feks sette nåler, glatt på veien, mye biler- mange er utrolige vimsete når dem ser blålys, fotgjengere,barn, osv osv. det er ikke om å gjøre å kjøre fortest men å ha fri veibane og gjøre andre bevisste på at vi kommer. Et eksempel: Intensivambulansen med spedbarn i kuvøse som skal flyttes til annet sykehus kan bruke blålys selv om han ikke kjører stort fortere enn tillatt km/h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er ledig kollektivfelt når vi i ambulansen kjører utrykning, så benytter vi selvfølgelig det. Det gjør at vi også kommer raskere frem til ulykkesstedet. Men det er mange faktorer som vi må ta hensyn til når vi kjører der også. Men helt klart, ledig kollektivfelt gjør kjøringen vår, spesielt i rush tidene på døgnet, mye enklere og raskere for oss.

Og bare for og legge til en kommentar på han som fulgte en ambulanse i utrykning, det er ikke spesielt lurt og gjøre. Du bryter fartsgrensen, noe som i seg selv er straffbart. Også kan det være fare for andre, og deg selv, og følge en ambulanse eller annet utryknings kjøretøy i utrykning. Det er en grunn til at vi har de kjøre kursene vi har under utdannelsen vår :)

Ellers så henger jeg meg på det Monica sier i innlegget over meg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til at utrykningskjøretøy kan oppfattes som de kjører sakte, er at man lettere blir sett av andre trafikkanter. Spespeilt inn mot rundkjøringer. Lettere å bli sett om man glir inn mot rundkjøringen og får klar bane enn å komme som et lyn, bråbremse og "presse" seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det var smart, men det er jo åpenbart at det er som er grunnen til at folk gjør det. Med mindre de blir tiltrukket av blåe, blinkende lys. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke kjører slikt.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke noe lurt gjort...nei, ung og dum. :?

kontaktet advokat her om dagen. han sa at så lenge man ikke har noe ordentlig måling av farten, så er ikke bevisene i saken sterke nok. han tvilte også på at jeg ville bli innkalt til avhør, mye pga bevisene i saken.

har ikke hørt noe fra politiet ennå. skjedde tirsdagskveld. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at utrykningsbiler noen ganger kjører sakte? Nå kan jeg bare svare for ambulansen her men det har sine grunner stort sett. Det kan være at makker gjør noe med pasienten som feks sette nåler, glatt på veien, mye biler- mange er utrolige vimsete når dem ser blålys, fotgjengere,barn, osv osv. det er ikke om å gjøre å kjøre fortest men å ha fri veibane og gjøre andre bevisste på at vi kommer. Et eksempel: Intensivambulansen med spedbarn i kuvøse som skal flyttes til annet sykehus kan bruke blålys selv om han ikke kjører stort fortere enn tillatt km/h.

Joda, men det er stor forskjell på en ambulanse med som har en ratio krefter/vekt og manøvrerbarhet tilnærmet en vanlig personbil og en brannbil som er noe mer kronglete å manøvrere. Brannbilene må kjører mye mer aktsomt pga størrelse (bremselengde, reaksjonsradius) osv. Personbil sjåfører vil derfor henge seg opp i at de kjører "sakte". Har vært med brannbil i 120km\t (nei, de har ikke fartssperre) og man får da respekt for sjåførene til disse bilene. "plutslig ytre påvirkning" er noe man unngår for enhver pris.

En annen ting som er verdt å merke seg er at utrykningskjøretøyer er like ansvarlig for sine handlinger som deg og meg og har ikke påkjørsrett. Dette går direkte på sjåfør og er ett ytterligere stressmoment vi som normale trafikanter bør ha i bakhode. Disse jobber faktisk ræva av seg for å redde oss og våre verdier. ( Selv om flere her mener politiet burde ha blitt fratatt blålysa :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...