Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens,

Fant endelig en M3 som jeg sikler på, har prøvekjørt og den virker veldig bra. eieren sier at alle servicer er fulgt og den er tatt veldig godt vare på.

2002 mod, 95000km og er veldig bra holdt.

Lurte bare på om dere gutta som har god peiling på BMW om dere hadde noen tips til hva jeg skal sjekke.

Om det er noen kjente feil, storservicer som kommer opp, kjendte problemer med SMG kassa, clutch problemer? kostnader? og andre mulige ulumskheter som hadde vert greit å sjekke før jeg eventuelt blir en BMW eier?

Har òg sett noen inlegg med diskusjon om SMG I og SMG II, hvilken som er best av disse, er ikke helt oppdatert på denne fronten, så om noen kunne forklare meg litt?

På forhånd takk

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

jonr har nettop vær gjennom samme prosessen som deg...hva skal han velge,hvorfor, hvorfor ikke osv...send en pm til han og hør...eller se hans tråd (søk jonr på forumsøk på annet).

Skrevet

Står litt her :wink:

SMG1 kom i E36 M3 og E46 325/330 og er vistnok ikke så veldig bra...

E46 M3 kom med SMG2 som er en veldig bra konstruksjon. Er folk med SMG2 som har over 600hk/900nm og det holder :shock:

E60 M5 og E63/E64 M6 har forøvrig SMG3 :wink:

Syns også du bør vurdere denne. Strøken bil som har vunnet mange priser :wink:

Skrevet

Den bilen har lagt for salgs veldig lenge, hvis ikke det er ny eier som selger denne nå. Prisen har ikke vært høy, så jeg vet ikke hva årsaken er. Personlig så synes jeg ikke noe om fargen på interiøret. Spesielt siden den også har lyse farge på dashbord og dører. Det er jo en smaksak, men det kan jo hende flere deler min mening der? Isåfall kan det bety at det vil bli vanskeligere for deg å selge den videre igjen.

Andre årsaker til at den har vært lenge ute til salgs (eller om den ble tatt bort og kom ut på nytt senere), så kan det jo være fordi den virker ganske kjip siden den er helt orginal med 18" felger.

Hvis dette er en tidlig 2002 så ville jeg sjekka at den har oppgradert motoren (rådelager). Det var en svakhet på de tidlige modellene som kunne føre til motorras. Var en garantisak, men hvis den ikke har oppgradert så hadde jeg gått for en annen.

Alle M3 E46 SMG har som sagt SMGII. Den har fått mye bedre kritikk enn forrige modellen.

Svakhet var en bug i sofwaren, som kan oppgraderes, slik at clutchen ikke slites så fort.

SMG-kassen er nok solid den, men det ligger et potensiale til å behandle den hardt, spesielt med launch controllen. Det sliter på drivverk også. Jeg har hatt m3 med SMG i snart et halvt år, og aldri prøvd LC eller maks aks fra helt stillestående :)

Mener det er en hydraulisk pumpe som har en tendens til å svikte. Vet ikke hva prisen på det er, men er man uheldig og kassa ryker så har jeg ihvertfall lest at det er dyrt. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men søker man på nettet så kommer det nok opp en del saker. Det kan da virke som at smg er noe dårlig greier, men husk at man hører bare om de tilfellene hvor det er problemer, ingen skriver om tilfeller hvor alt er bra.

Skrevet

Sett denne flere ganger på finn jeg også. Første gang denne ble lagt ut for salg var det av en privat person. Den hadde da kjørt ca. 88 000 km hvis jeg ikke husker feil. Så ble en kjøpt eller eieren hadde byttet den inn mot noe annet. Lagt ut igjen til salgs av en forhandler, men holdt samme KM-stand da. Også ble den solgt. Og nå er den på finn igjen :P

Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil har denne bilen hatt en skade, og blitt reparert hos tronrud bil i drammen. Jeg er ikke hundre prosent sikker på om det er denne bilen men det ser veldig slik ut. Mener å huske at den ble solgt brukt av autostrada i Skien for ca 2 år siden.

Selv om bilen har hatt en skade kan det godt hende den er i god stand.

Skrevet

Hva slags skade da? Det trenger ikke å bety noe som helst. For eksempel 323n min fikk jeg en sprekk i støtfangeren, men den kasta jeg og satt på m3-fanger.

Skrevet
Hva slags skade da? Det trenger ikke å bety noe som helst. For eksempel 323n min fikk jeg en sprekk i støtfangeren, men den kasta jeg og satt på m3-fanger.

Nå er jeg ikke sikker på om dette er denne bilen, men skaden var ganske omfattende. Den var ikke kondemnert, men det var ikke så langt ifra. Var imidlertid gjort en god jobb på bilen. Eneste jeg la merke til var et panel gap mellom bakskjerm og karosseri (på høyre side). Ellers så bilen meget fin ut

Skrevet

Hei igjen.

Tusen takk for informative svar.

Har tenkt litt på den bilen serru, den skal vist ikke være skada(noen måte å finne ut det på eller må man bare stole på selgeren?), men kan selvsagt ta en kikk i vognkoret og i serviceheftet mtp om alle servicer er fulgt(er det noen spesielle noen jeg bør merke meg?)

Mtp det problemet med rådelagrene, kan jeg bare ringe merkeverksted og forhøre meg? Samme med den buggen i SMG programvaren? :?

Testet bilene og det virket ikke som om clutchen var slitt, men mulig jeg tar feil siden dette er den første jeg ser på.

Har òg tenkt å forhøre meg mtp en mulig storservice på 100k? :o

Problemet med at det er orginale felger stående på er kun en bagatell spør du meg, felger finnes det nok av.

Er det noen som har noe pruteforslag til meg? Mtp at den har stått lenge som dere sier.

Må si meg enig med interiørfargen, men alle andre har enten vanlig manuell kasse eller så har de gått 40k mer og koster 40k mer, men gråfargen på intriøret plager meg ikke nevneverdig. skulle gjerne hatt alt i sort men man kan ikke få i pose og sekk :wink:

Jeg planlegger ikke å bruke denne bilen hver dag, er ute å reiser halve året med jobben så bilen blir eventuelt kun brukt til kosekjøring eller til kjøring til og fra venner på besøk.

Gjerne kom med andre anbefalinger og sjekkpunkter for meg.

Setter veldig stor pris på dette folkens!! :D

Skrevet

Jo, du kan få i pose og sekk, men da må du være litt heldig eller vente til rette kjøpet dukker opp :)

Du kan ringe til forhandleren som har tatt service på den og høre hva de har gjort. Det bør ligge i databasen.

Jeg vet ikke hvordan man merker at clutchen er slitt på en SMG, men...

Storservice (Insp II) koster vel over 10k, så det er jo en et godt argument for å prute. I tillegg kan du spørre om å få den inkl reg. Jeg hadde bare gått rett på sak og sagt at jeg tar den for x pris.

Skrevet

Hei igjen.

Er ganske usikker på hvordan man kjenner at clutchen er slitt på SMG kassa jeg òg, men selgeren sa at han hadde prøvd 2 biler hvor begge var slitt clutch på, og den bruka merverdig mere tid på å gire i automat eller noe sånt.

Er ganske usikker på bilen, men som sagt så er ikke interiørfargen noe stort poeng for meg, syns den er helt grei, har vert borti værre tilfeller med stoffinlegg i midtseksjonen av setet, DET er uaktuelt.

Man kan jo selvsagt få i pose og sekk, men da må man henge over finn.no og kun lete etter DEN spesielle bilen, og de koster vanligshvis mer enn det man håper. dessuten så er jeg utenlands halve året så det blir litt vanskelig.

Er det noen som veit noe om når storservicen skal tas da?

Tenkte å ringe selgeren i morra å høre litt, med tanke på skade og tidligere eiere, han sa noe om at tidligere eier var en kamerat av han som var mekaniker, så deretter høre med verkstedet om diverse skader og oppgraderinger på enten lager eller SW.

Når man ser på en bil som dette er det jo legg å glemme alle sjekkpunktene som man lager for seg selv før man møter selgeren.

Noen tips om djekkpunkter som folk herhar opparbeidet seg av erfaring på E46 eller M# for den saks skyld..

Tusen takk hittil

Skrevet
Muligens noen har skrevet dette tidligere i tråden, men du bør absolutt ta bilen til en BMW-ekspert og få han til å se over bilen.

Eventuelt kan du ta den på en NAF-test.

Personlig hadde jeg nok gjort begge deler siden bilen selges privat, og siden det er en så spesiell bil.

Dette er jeg 110% enig i, men det ville jeg ha vært selvom den aktuelle bilen hadde vært en 2003 E46 318d Touring. Forskjellen er kun antall festblanketter bilen koster... og dermed er innsatsen/risikoen høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...