Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Høytrykkspumpe? Altså dieselpumpa? =P

Det er korrekt... den ene av to pumper. M47D20 motoren bare stopper, mens M47TUD20 motoren lager mye røyk og evt. en rekke andre problemer i tillegg når turboen sier takk for seg. Det er to forskjellige motorer (generasjoner) vi snakker om iom. at M47TUD20 motoren er en common-rail motor, mens M47D20 er en eldre dieselmotor uten common-rail.

Skrevet

Ah.. Jeg hadde jo en blå 320d med M47D20 motoren. Der røyk jo pumpa, kostet en god del å bytte. Men da jeg var i gang.. Så byttet jeg toppakning og glødeplugger, en del diverse pakninger og selve pumpen. Var også en del dritt i resirk systemet, så fikk dette helt rent igjen :) Men men.. Såpass? :P

Regnr er forøvrig: AJ 54867. Denne er M47D20, men hva er hovedforskjell på denne og 318d da?

Skrevet

Regnr er forøvrig: AJ 54867. Denne er M47D20, men hva er hovedforskjell på denne og 318d da?

E46 318d finnes i to utgaver... med og uten common-rail... der ingen har den samme turboen som de tilsvarende E46 320d utgavene... og ingen har de samme problemene med hhv. turboen og høytrykkspumpene. E46 318d modellene er kjent for å være meget slitesterke... de går langt uten signifikante problemer. Vår 2003 E46 318d Touring (uten common-rail) har så langt vært utrolig pålitelig... ingen vesentlige problemer i løpet av de som tiligere nevnte 192000 Km. Motoren går som den alltid har gjort og er av gjennomført skikkelig kvalitet.... heldigvis... :D

Skrevet

Er klar over turboproblemene på disse, skal helst kjøre motoren på tomgang ca 30-60sek etter en lang og hadt tur. Etter 2003 ble turboene forbedret. Har byttet og gjort rent det meste som vedrører turbo, ERG ventil osv. byttet og oppgradert innsugsmanifoil, denne har også en svakhet(flaps som kan knekke og havne i motorn)

Mye røyk er kun første sekundene til alle sylindre er tent. Når mildt vær og normal temp på motor går den som den skal, ingen tegn på at dieselpumpe skal være slitt eller gåen.

Skrevet

det kan være andre feil enn glødere og slikt ved treg start. Regner ed at dette har kommet litt gradvis eller hva??

min bil er gått 50.000km og har nå en brent motorstyring for glødesystemet, som blir byttet på garanti`n. sikkert noe slikt på din bil også.

du kan jo teste gløderne dine også selv, men da må du nok søke litt på det på nettet

Skrevet

Takker for svar.

Får sjekke dette med styring av glødeplugger samtidig bytte glødeplugger. Uansett, rart at jeg ikke får feilmelding når jeg bruker diagnoseverktøy.

Skrevet

Hei!

Kan du holde oss oppdatert på dette problemet etterhvert som du finner ut av det?

Jeg har samme med min bil, er endel eksos med kald bil fra 3-4 minus, og "går på tre syl." i ett lite sekund eller to.

Fikk feilsøkt på glødepluggene og systemet rundt når den var på service nå i desember men de kunne ikke finne noe galt på det systemet.

Snakka med BMW i tromsø, og de mente at det kunne være ett returrør (diesel) som var synderen, men jeg har ikke sjekka ut det enda.

Det skal sies at jeg syns bilen ble litt bedre, værfall på eksos etter servicen, da ble det også montert ett KN innsatsfilter.

Vet om en 320dt til som har samme problemet, han har heller ikke funnet ut av hvorfor.

Skrevet

Den er grei

I dag tidlig startet jeg bilen i -5 og det gikk uten problemer. Har googlet litt på dette og finner flere som har samme problem med kaldstart, kan virke som fenomenet som slår inn på en bestemt lav temp. Fant noe om en som mente at det kunne være et rele til en dieselpumpe(ikke hoved pumpe, om jeg husker riktig)?. Kan jo tenkes at et rele blir følsomt ved en gitt temp, samme måte som støv og skitt kan påvirke kontaktflatene på et rele(kjent fra releer til GM5 modul). Det med returslange har jeg også vært borti. Dette må sjekkes.

Skal med bilen til diagnosesjekk på torsdag. Har mest sansynlig en feil på et preheater element på vannet, gjør at jeg ikke klarer å opprettholde temp på 74 C men motor blir ikke varmere enn 50-60C i kaldt vær. Regner uansett med at denne ikke har noe med kaldstart å gjøre.

Noen tips til alle med disse motorene som begynner å få noen km.

- Sjekk/Rens ERG ventil/slanger. Samt vakum

- Innsug på turbo, slange fra bunn av filter til innsug(min var gjenntettet med sort gørr). Ikke noe særlig å få dette inn i turboen.

- Få skiftet breatherfilter til ny type.

- Rens MAF, min bil ble som ny. ingen røyk ved aks og bedre drag.

- Nullstill adaptionvalue, etter filterskift/service. Jeg gjør det etter hver tankfylling.

Skrevet
Batteriet er det første jeg sjekket. Det at kvaliteten på dielsel har noe å si for kaldstart på en"moderne" motor tviler jeg på. Da skal det være dårlig diesel, noe som jeg ikke har. Har kjørt merce i mange år, bla. en gammel Gelenderwagen fra 80tallet selv denne startet i 20minus uten problem. Bmwen vil ikke starte normalt rundt -7, så snart det er mildere starter den tvert uten å puttre eller røyklegge hele nabolaget. Rett å slett pinlig for en bil som er fra 2002.
les dette-http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105086,hadde samme feil jeg og,rektig nok på m20 bensin motor da,men det var en temp sensor i termostathuset som køddet,og det kom heller ikke opp på diagnose.fikk tips av bmw mekanikker.er garantert sånn sensor på din også for det om det er diesel.vist den tuller så sender den feil info til hjernen som igjen gir feil blandingsforhold til motor,ergo,ingen start.
Skrevet

Det skal vel være EGR, som Exhaust Gas Resurculation, som er eksos som går i retur til innsuget på motoren, får å få ned farlige avgasser ved lave turtall.

Skrevet

Fikk bilen tilbake fra verksted. De kunne ikke finne noe unormalt på diagnose men de fant en termostat som var defekt. Om denne har noe innvirkning på kaldstarten vil vise seg når det blir kandere i været. Kostet meg 3900,- :shock:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...