Odd-M Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Har et problem med Webastoen på min 99 530d. Jeg har den utvidede pakken med "axiliary heating", dvs motor- og kupèvarmer med fjernstyring. Når jeg starter Webastoen manuelt eller via timer i bilen så hører jeg en kraftig suselyd og dieselvarmeren starter. Problemet er at hverken kjølevæska eller kupè blir noe varm. Jeg kan kjenne på slangene som går ut i motorrom fra brenneren at de blir noe varmere rett etter brenner, men de blir kaldere og kaldere jo lengre bort fra brenneren man kommer. Det virker på meg som om den ikke klarer å sirkulere kjølevannet, kjører til oppgitt temperatur (70 grader?) på selve brenneren og slår seg av slik den skal. Så lenge jeg lar motoren gå virker det som om den fungerer da motoren sirkulasjonspumpe selv tar seg av jobben. Er det en form for sirkulasjonspumpe på dette systemet som kan skiftes eller snakker vi her om service/utbytting av hele systemet? Vet at selve brenneren er dyr som sat** selv...
Bonden Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Det sitter vel en egen sirkulasjonspumpe nede ved webastoen under venstre innersjærm.
Odd-M Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Skrevet Februar 9, 2009 Jepp, fant den plutselig i sprengskissene. Ikke så grusomt dyr heller men skulle gjerne visst det sikkert før jeg pløyer tusenlapper ned i bytte. Noen som har vært borti lignende problemer?
Ørjan_S Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Jeg har jobbet mest med eberspächer, men sirkulasjonspumpa bruker være en vanlig DC-drevet motor/pumpe - ergo bør det være mulig å måle med et multimeter om den får spenning.
Odd-M Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Skrevet Februar 9, 2009 Kommer man enklest til ved å ta av innerskjerm eller via motorrom?
Otis Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Vil anta hjulbue, da enheten sitter rett bak venstre fram hjul.
sondre Skrevet Februar 9, 2009 Skrevet Februar 9, 2009 Et lite tips i denne sammenheng siden jeg selv har i perioder hatt problemer med at Webasto varmeren ofte stopper etter meget kort tid er å sjekke spenningen på batteriet, er den lav så skal Webastoen stoppe. Jeg prøvde etter at den stoppet med en gang å kjøre den samtidig som jeg hadde en 5 amp lader som var koblet til og da gikk webastoen som den skulle i 30 min, og både kupe og motor ble varm. Dagen før hadde jeg satt på timeren uten at den varmet opp noe som helst, den startet og så var det stopp...
Odd-M Skrevet Februar 9, 2009 Forfatter Skrevet Februar 9, 2009 Har tenkt på det samme. Har vært litt plaget med å få start nå i kuldeperidoen så laderen har fått jobbe litt i det siste. Mistenker at batteriet har gjort sitt. Men det gjorde ikke saken noe bedre da laderen stod på over natten forleden. Skal forsøke det på nytt for å være sikker.
sondre Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Jeg hadde laderen på (3.6 amp) i to døgn uten at den klarte å fullade batteriet, vekstedet har en som er mye kraftigere og de klarte de. Prøvde nettopp en 5 amp lader og selv om varmeren fungerte samtidig som laderen var på, så greide den ikke å fullade batteriet mitt i løpet av 8-10 timer. Så prøv å ha laderen på samtidig som du setter på varmeren og se om det hjelper, funker det så er det strømmen, både enklere og billigere enn å begynne å bytte deler på varmeren...
barri Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Siden dere er inn på noe der. Kan jeg spørre om hva er timer en og hva er timer 2??
Odd-M Skrevet Februar 10, 2009 Forfatter Skrevet Februar 10, 2009 Det er bare to forskjellige timere. F.eks kan du ha timer en innstilt på å starte kl 0700 for å ha bilen varm til du skal å jobb og timer to på å starte kl 1530 slik at bilen er varm når du skal kjøre fra jobb. Skal forsøke med 7amp-laderen i kveld og la den stå på i morgen når jeg starter Webastoen. Alternativt kjøpe nytt batteri da jeg tror det er bra slitt uansett.
sondre Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Siden dere er inn på noe der. Kan jeg spørre om hva er timer en og hva er timer 2?? Slik at du kan stille inn to tidspunkter, f.eks morgen og kveld, og da slipper du å stille tiden hver gang, du bare aktiverer den med det riktige klokkelsettet, forutsetter da at du reiser til faste tider... EDIT: Odd-M slo meg gitt...
barri Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Det er bare to forskjellige timere. F.eks kan du ha timer en innstilt på å starte kl 0700 for å ha bilen varm til du skal å jobb og timer to på å starte kl 1530 slik at bilen er varm når du skal kjøre fra jobb. Skal forsøke med 7amp-laderen i kveld og la den stå på i morgen når jeg starter Webastoen. Alternativt kjøpe nytt batteri da jeg tror det er bra slitt uansett. Takk, skal prøve dette..
barri Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Siden dere er inn på noe der. Kan jeg spørre om hva er timer en og hva er timer 2?? Slik at du kan stille inn to tidspunkter, f.eks morgen og kveld, og da slipper du å stille tiden hver gang, du bare aktiverer den med det riktige klokkelsettet, forutsetter da at du reiser til faste tider... EDIT: Odd-M slo meg gitt... Her får du svaret på alt...skal teste dette idag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå