MortenK Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Er du konsekvent for alle tiltak som kan redde ett liv? Jeg kan iallefall si at jeg ikke er det. Med så få ulykker som det faktisk er her i landet blir det helt feil å prøve få det enda mer ned. Få opp trafikkflyten heller (bedre veier) og problemet vil i stor grad løse seg selv. At enkelte stryker med er bare sånn det er. Folk dør av de rareste ting, kan ikke hindre alt. Kan si meg ganske enig. Er selvfølgerlig trist at folk dør, men som regel ved de fleste som ferdes i trafikken at det er en hvis rissiko å ferdes i trafikken. Bare det å gå på fortauet er farlig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Jeg kan iallefall si at jeg ikke er det. Med så få ulykker som det faktisk er her i landet blir det helt feil å prøve få det enda mer ned. Få opp trafikkflyten heller (bedre veier) og problemet vil i stor grad løse seg selv. At enkelte stryker med er bare sånn det er. Folk dør av de rareste ting, kan ikke hindre alt. Jeg er enig i deg her. Det jeg reagerte på var hvordan det å spare ett liv ble brukt som argument for ordningen, siden en logisk konsekvens av dette må bli å innføre alt som muligens kan spare et liv. Vi vet at Audier og Bmwer har eiere som er blant de som blir tatt for å kjøre fortest [1]. Vi vet og at om man kjører i 100 er det større sjanse for dø/få varige skader om det skulle skje noe, enn om man ligger i f.eks. 70 på samme strekningen. Kan man forsvare det å forby Audier og Bmwer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Du kjører ofte med ukjente folk i bilen eller? siden passasjerene dine ikke vet hvor gammel du er? Nei ikke nå mer, men gjorde mye dumt når jeg var ung og dum og tilbrakte mye tid i bygdenorge hvor daværende kjæresten min bodde . Nekter plent å tro jeg var eneste som hoppet inn i første og beste cossie som skulle vise kidsa hvor fet bilen var. Smart? Neppe. Hadde en "NEWBIE" sticker bak på bilen hjulpet? Sannsynligvis ikke, men kanskje ? Er du konsekvent for alle tiltak som kan redde ett liv? Hehe, nei absolutt ikke. Ganske langt derifra faktisk. Dagens samfunn overbeskytter alle innbyggerene slik at vi ikke får en naturlig utvelgelse og genepoolen vår morkner jo til av mennesker som strengt tatt burde fått lov til å slikke på ostehøvelen til det ikke var mer igjen av dem... Men jeg synes ærlig talt ikke et magnetmerke eller whatever bak på en bil direkte kan samenlignes med å forby bmw og audi. Det er å dra det hele litt langt og et slikt klistremerke / magnetmerke / whatevermerke krever ikke akkurat kjempemye administrasjon eller økonomiske investeringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Bare å sette i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Hadde en "NEWBIE" sticker bak på bilen hjulpet? Sannsynligvis ikke, men kanskje ? Men hjelper det noe? Men jeg synes ærlig talt ikke et magnetmerke eller whatever bak på en bil direkte kan samenlignes med å forby bmw og audi. Det er å dra det hele litt langt og et slikt klistremerke / magnetmerke / whatevermerke krever ikke akkurat kjempemye administrasjon eller økonomiske investeringer. Du har fullstendig rett i at det er visse forskjeller mellom forslaget mitt og Statens Vegvesen sitt, men jeg bygde mitt forslag på prinsippet om å spare noen liv - akkurat som det ble argumentert for med "p"-en. Muligens dro jeg'n litt langt, men ingen har vondt av en overdrivelse en gang i blant. Er du derimot for merking av bilmodeller som skiller seg ut på skadestatestikken eller andre lignende forslag? Problemet ligger i at man stigmatiserer en gruppe på bakgrunn av statistikk. Når man har fått lappen skal man kunne kjøre såpass godt at mangel på erfaring ikke skal være til noe hinder i vanlig trafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Absolutt ikke for å merke "farlige" biler nei . Jeg har ikke så store problemer med å stigmatisere nye sjåfører rett og slett fordi majoriteten av dem rett og slett ikke er så flinke. Teknisk er man kanskje ok, men man har ikke full kontroll på å lese trafikkbilder og man er fortsatt såpass ung at ikke alt henger helt på greip i hodet; man synes f.eks 200km/t ut av Stryn sentrum er kult selv om man noen år senere innser at det er det glade vanvidd. Så kortversjonen er at jeg ikke er enig i at det er problematisk å stigmatisere de nye sjåførene fordi jeg mener de rett og slett ikke er like oppegående som en erfaren sjårfør. Det at man har fått sertifikatet betyr ikke at man har akkumulert tusenvis av km med kjøring og erfaring . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viplash Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Da vil jeg ha PW (Pussy Wagon) ..hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 9, 2009 Share Skrevet Februar 9, 2009 Da vil jeg ha PW (Pussy Wagon) ..hehe.. http://bumperstickers.cafepress.com/ite ... /126596384 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viplash Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 JA!! Der er'n. hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 gud de fleste som har runda 40 og er i mitt livs krisa kjøper seg en litt hissig bil og durer rundt i den. jeg har ikke lappen en gang. noen ganger jeg får helt sjokk av åssen folk kan kjøre! ble forbi kjørt i 30 sona i går av en ganske ny audi med en gubbe på over 40 i vertfall. da syntes jeg like så godt alle kan ha et sånn tall bakpå bilen som står hvor lenge du har hat lappen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 viss vi alle gir de 30-40 kr det koster for en sånn P til de som trenger det neddi land som det er dårlig stelt med hadde vi sikkert redda flere liv:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christian Nyegaard Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 viss vi alle gir de 30-40 kr det koster for en sånn P til de som trenger det neddi land som det er dårlig stelt med hadde vi sikkert redda flere liv:) Det verste med det der er jo hvor sant det faktisk er.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jay-O Skrevet Februar 10, 2009 Share Skrevet Februar 10, 2009 Nå er det forskjell på bane og vei, men er det ikke slik i motorsport (ihvertfall Le Mans) at newbier har et sort kryss i en firkant bakpå bilen bare så folk er mer obs når de skal kjøre forbi? Jeg kommer til å ha det på banebilen min ihvertfall... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå