Gå til innhold

Statens Vegvesen vil merke nye bilførere

Share

Anbefalte innlegg

Merke bilene til de ferske bilførerne, vel og merke.

Det er kommet inn et forslag om at nybakte sjåfører i prøvetiden skal kjøre rundt med en "P" for prøvetid

Les mer her.

Forslaget er ment å skulle være et mulig tiltak for å få ned antall ungdomsulykker, der man kjører med merket bil de to første årene etter at man har tatt førerkort..

Jeg bet meg merke i denne delen av artikkelen:

Det blir også vurdert om det skal være mulig å få fritak for merking det andre året, ved å gjennomgå tilleggsopplæring.

Selv er jeg usikker på hva jeg egentlig mener om forslaget. Du vil vekke mer negativ oppmerksomhet hvis du kjører utagerende med "P" bak på bilen - samtidig kan enkelte sjåfører mangle respekt for biler med "P"-skilt. Og hvordan skal man kontrollere at ferske førere husker skiltet bak på bilen?:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Må innrømme at jeg ikke helt ser vitsen med det. Jeg kjører nok verken finere eller tryggere med en P bakpå bilen min.

Sikkert bare en måte å få inn mer penger i kassa på, koster sikkert med det første penger for skiltet ( P ) Så kommer det sikkert ei bor på 3000 kr da man glemmer å kliste den på pappas bil da vi låner den..

Tull å tøv alt sammen spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få på :)

Og mens vi er i gang, hva med å merke bilister over 65 med "G" for gamling, eventuelt "MH" for mann med hatt.

Kanskje også en "K" for kjerring?

Deretter fortsetter vi med å merke bilene etter hvor mange prikker man har på lappen.

Noen flere ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få på :)

Og mens vi er i gang, hva med å merke bilister over 65 med "G" for gamling, eventuelt "MH" for mann med hatt.

Kanskje også en "K" for kjerring?

Deretter fortsetter vi med å merke bilene etter hvor mange prikker man har på lappen.

Noen flere ideer?

V (for villmann), samt blinkende gult lys hvis man har mistet lappen siste 10 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan heller merke bilene med noen store selvlysende prikker tilsvarende antallet prikker i førerkortet, og et kryss eller firkant-merke for andre forseelser. Da hadde det nok ikke vært så kult å ragge rundt å leke verdensmester (og pappaene ville blitt mer forsiktig med å låne ut bilene sine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kunne det sikkert vært en fordel. Man lurer jo på hva som feiler folk noen ganger, kanskje de bare er ferske og uerfarne bak rattet .....

Synes ikke det er særlig strenge krav for å ta lappen. Teoriprøven f.eks. Burde ikke være godt nok med over 30 feil etter å ha nipugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kunne det sikkert vært en fordel. Man lurer jo på hva som feiler folk noen ganger, kanskje de bare er ferske og uerfarne bak rattet .....

Synes ikke det er særlig strenge krav for å ta lappen. Teoriprøven f.eks. Burde ikke være godt nok med over 30 feil etter å ha nipugget.

Er vel bare 9 feil eller noe slikt man kan ha nå? (Min søster sliter med å klare den for tiden).

Hvis de lærte seg å formulere spørsmål på en normal, forståelig måte burde det ikke være mye rom for feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...