Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
.

morteym: Man lærer jo ikke en drit av 600,- Da tar man det bare som en del av kjøreutgiftene. Og utgiftene alle disse kontrollene ville påført norge, tror jeg også ville økt.

Kan vel legge til at får du flere bøter for trafikk forseelser i USA vil også forsikringspremien på bilen øke. Dvs at de "600" som du får ved å kjøre fort i dette tilfellet fort kan bli mye mer over en 2-3 års periode.

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det korrekte tallet er 25%, hver fjerde nordmann sier at han/hun konsekvent bryter fartsgrensene.

Oddis har hentet sine 70% fra en måling som er gjort på ring 3 under miljøfartsgrensa. Der viste det seg at 70% kjørte for fort.

I Sverige må bilister som kjører 15 kilometer for fort i en 60-sone betale 1.000 kroner i bot, og i Finland 800 kroner. I Norge koster samme fartsoverskridelse 2.900 kroner.

Skrevet

Disse fagfolkene ingard henviser til er de samme folka som først setter opp en 80 fartsgrense,for så og gjøre den om til 50 og 60 sone,så disse folka kan umulig være spesielt flinke.

Forøvrig syns ingard at du har gjort samfunnet samme urett ved å knekke nesa på en fyr,som hvis du kjører 20-25km/h over fartsgrense(merk at du ikke har gjort en flue fortred).

At norske bøtesatser hjelper tror jeg det finnes liten dekkning for.Og ingard må dessuten se ut som en engel hvis han kun har måtte vist førerkortet sitt 1 gang i løpet av 4 år,for jeg har vært borti og måtte vist det 5 ganger på samme uke(ikke en eneste trafikk kontroll),og mopedlappen 5 ganger på samme dag.Er vel sånne ting som gjør at man syns lovens lamme arm prioriterer litt feil.

Skrevet

Ingard. Jeg minner om at de tar akkurat like mange, om ikke fler- nå etter at de satt opp bøtesatsene for et par år siden.

Ellers er jeg veldig enig med niklasJa.

Problemet med de norske fartsgrensene er at de blir tredd nedover hodet våres (oss som mestrer det å kjøre bil) og de er tilpasset den svakeste sjåføren, i de svakeste bilene.

Dvs: Min bruksbil er en combo med 14" 175dekk. Når jeg kjører, kjører jeg som regel for fort (ref fartsgrensene) men i et noen lunde avslappende tempo. Jeg kutter litt svinger osv. Når jeg låner pappas a6, kjører jeg med samme kjøremønster, men pga at bilen er så mye bedre, blir listen lagt som regel 5-10kmt høyere enn hva jeg gjør med comboen- uten å stresse mer. Å kjøre i 115 i 80sonen med comboen er farlig. Jeg kjører sjelden mer enn 90-95 med den.. I a6en, hadde jeg lagt i 100-110 dersom bøtene for å bli tatt ikke var så svimlende.. Og jeg mener at den hastigheten i a6en er tryggere enn 90 i comboen. A6en har også et snillere forbruk i 100kmt enn 80, pga den har 7trinns dsg- og jeg kan ligge gjevnt på 7ende gir i 100+.

Å bli stoppet av politiet er jeg ikke redd for. Problemet er at man vet aldri hvor mye pes politiet gir deg. Noen politi er ok. Men jeg har blitt stoppet flere ganger for typisk 66kmt i 60sonen, 78 i 70 osv. På veier som er godt belyst, uten annen trafikk.. Heldigvis uten å få bøter enda.

Men at politiet er gode å ha? JA!!!

Når man treffer dem fra en riktig side. Hadde problemer med en ruset kunde som ikke ville betale for seg i taxien, da kom politiet relativt kjapt og tok hånd om ham.

Men etterforskningen er ikke mye å skryte av. Var en mann som bulket min mor sin (da) 3mnd gamle bil med flat hånd for så å stikke av. Vi tok registreringsnr, sporet nummeret til eier- og leverte anmeldelse. Saken ble henlagt.

Man kan godt ha mer kontroller, men trenger ikke å være 90% laser.. Å gå offensivt ut med promilletesting, kan være lurt. Nå husker ikke jeg prosentandelen, men det er vist sinnsykt mange av dem som krasjer som er ruset. Man klarer ikke å ta alle, men en del er mulig. Det er ikke dem som kjører i 100 i 80sonen som utgjør noen fare- de er dem som ligger i 140+ i tillegg til de som er ruset. Politiet burde heller konsentrere seg om dem, 100% og ikke la hvermansen som tøyer strikken littegrann inni mellom oppta størsteparten av resursene. Det er vel ikke slik at politiet MÅ bøtelegge for å sikre videre resurser? Man skulle nesten tro det er slik.

Skrevet
Det er vel ikke slik at politiet MÅ bøtelegge for å sikre videre resurser? Man skulle nesten tro det er slik.

Jo, det er jo slik det er! Dette fikk jeg direkte ut fra kjeften fra en politibetjent i nabobygda som ble så forbanna at han sa opp. De får direktivet ovenifra (som skal generere inntekter).

De på toppen i suppetinget tror at staten skal tjene i alle ledd. Offentlige serviceyrker har fått mer og mer økonomiansvar.

ingard: Kildene mine kommer fra tre steder, ring 3 diskusjonen, lokale trafikkontroller som er oppe i lokalavisen og mine egen erfaringer langs veiene. Alltid ligger vi 4-5 biler i følge i 10-15 over fartsgrensen, inntil vi tar igjen en (alltid en) bil som holder 5 under. Jeg pendler mye og ser dette fenomentet svært ofte. Det verste av alt er at jo fler bakveier jeg kjører (øde og litt kronglete veier), jo fortere kommer jeg fram til destinasjonen, enda det gjerne totalt sammenfatter en ekstravei på 1,4 mil.

At du har blitt stoppa så få ganger er enten griseflaks, lite kjøring eller lite snut i den kanten av landet. I 2004 var jeg i ca 25 kontroller, i 2005 var rekordåret med ca 40, 2006 ca 20, 2007, ca 30, men i 2008 la jeg om tenkemønsteret mitt HELT, og begynte å kjøre KUN bakveier overalt, og kjørte på en mer utspekulert måte forbi potensielle kontrollpunkter, og jeg endte opp med å bli stoppet 4 ganger på et år. I 2008 ble jeg stoppet en eneste gang den gangen jeg ikke kjørte bakveien pga av dårlig tid (!). Har ikke blitt stoppa så langt i 2009 heller. Men jeg kjøre bakveier i ett sett, og rent overslag tisier det ca 4000km med omveier i året for å slippe å bli stoppa av Statens endetarm som alltid skal plukke på småting.

Skrevet
Disse fagfolkene ingard henviser til er de samme folka som først setter opp en 80 fartsgrense,for så og gjøre den om til 50 og 60 sone,så disse folka kan umulig være spesielt flinke.

Forøvrig syns ingard at du har gjort samfunnet samme urett ved å knekke nesa på en fyr,som hvis du kjører 20-25km/h over fartsgrense(merk at du ikke har gjort en flue fortred).

At norske bøtesatser hjelper tror jeg det finnes liten dekkning for.Og ingard må dessuten se ut som en engel hvis han kun har måtte vist førerkortet sitt 1 gang i løpet av 4 år,for jeg har vært borti og måtte vist det 5 ganger på samme uke(ikke en eneste trafikk kontroll),og mopedlappen 5 ganger på samme dag.Er vel sånne ting som gjør at man syns lovens lamme arm prioriterer litt feil.

Uten å være frekk må vel kanskje spørsmålet være hvordan du/kjøretøyet ditt ser ut/fremstår i trafikken?

Skjer kanskje en gang i året at jeg viser førerkortet til politiet. Jeg kjører en god del, og ser mange politibiler og kontroller i løpet av ett år.

Skrevet

I Oslo og Follo politidistrikt er det vanlig prosedyre og alltid spørre om førerkort når politiet stopper folk.

Trodde dette gjaldt over hele landet?

De kan være litt slappe med vognkort. Men alltid førerkort.

Skrevet

Tror jeg har vist førerkortet 1 gang siste 5 åra, og da ble jeg tatt av sivil bil i forbikjøring hehe så fikk jeg en liten bonus samtidig.

Merkelig nok har jeg aldri møtt på noen andre kontroller siste åra.

Mulig jeg har vært heldig.

Skrevet

Jeg har kun blitt stoppet fre/lør etter kl 23.00. Dette har skjedd hvertfall 5 ganger. Men ser på det som positivt, er vel på denne tiden av døgnet at flest kjører i rus og/eller alkohol påvirket tilstand.

Skrevet

er ikke dette det samme som går år etter år? husker på vår-parten ifjor at politiet skulle ha så mange fartskontroller.. har ikke sett en eneste kontroll det siste året langs veien :? (skal ikke klage av den grunn)

Skrevet

De særnorsk høye bøtesatsene er nok noe jeg tviler på vi blir kvitt - også med en regjering av partier som er motstandere av nivået på bøtene.

Jeg ser også litt mørkt på at man vil bygge ut et adekvat veinett i stedet for å sette ned fartsgrensene på gammelt, underdimensjonert veinett.

Begge disse punktene har nok deler av sin årsak i at bilistene ikke har noen slagkraftig interesseorganisasjon som kan stille krav til myndighetene.

Skrevet

Uten å være frekk må vel kanskje spørsmålet være hvordan du/kjøretøyet ditt ser ut/fremstår i trafikken?

Skjer kanskje en gang i året at jeg viser førerkortet til politiet. Jeg kjører en god del, og ser mange politibiler og kontroller i løpet av ett år.

Var vel mest en heksejakt dewt var snakk om,og måtte til slutt fremlegge at jeg ville blit nød til å legge inn en anmeldelse for trakasering hvis de ikke holdt opp.

Med moped ble vi alltid stoppet omtrent,kun for at de skulle spørre om mopedlappen,og om mopeden var trimma(men opp til 5 ganger om dagen,og ofte av samme tjenestemenn??),og med bil skal det sies at en t-gul e30 325 med 80/60 vekker litt oppsikt.

Men det som var overraskene er at jeg kun,og alltid bare ble stoppet av de lokale politimennene,og aldri når jeg var utenby`s.

Uansett,så var dette på den tiden da dop florerte,og liksom ble inn,så at politiet brukte ressursene feil må man vel bare innse.

Skrevet

Uten å ha som mål å provosere noen her, så lyser subjektiviteten din litt igjennom her...

Bøtene jeg har prestert å pådra meg, har blakka meg fullstendig, og det er også bevisstheten at dette ville skje om jeg ble tatt, som har fått meg til å holde meg innenfor visse hastighetsovertredelser de 4 årene jeg har vært på norske veier med bil og mc. Hadde bøtesatsene vært av dansk eller svensk standard, hadde jeg neppe vært like redd for å bryte litt grenser...

336 mik: Du gjennomfører en vellykket kjøretur i 85 km/t gjennom den lokale 60-sonen, og setter bilen fra deg hjemme - nei, du har ikke gjort en flue fortred!

Neste morgen skal du på jobb igjen. Bak den ene busken står lille Jens på 7 og vinker til pappa i kjøkkenvinduet, før han skal krysse veien over til bussholdeplassen. Desverre kommer en bilist kjørende, men han oppdager Jens akkurat i det han stikker foten ut i veien - 60 meter foran ham. Han holder imidlertid 85 km/t, rundt 25 meter i sekundet. Et halvt sekund går med på å observere, ett sekund går med på å reagere og i det bremsepedalen tråkkes inn er bilisten 25 meter fra Jens. Heldigvis er det tørt og bilen har gode bremser - den stopper etter 35 meter...jens slipper unna med brukne ben og forslått kropp.

Det ER en grunn til de aller fleste 60- og 70-soner, selv om det kan virke kjedelig å kjøre dem. En "miljø-60sone" er jo noe helt annet, og 80 kmt/t på 4-felts motorvei kan jeg også være med på å diskutere - disse sonene holder i mange tilfeller ikke mål!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...