NiklasJa Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 At det kan virke litt patetisk å syte over fartgrenser i norge, når værre ting skjær i verden kan jeg lett se. Men dette er viktig for min rettsoppfattelse! Det er "værre" i lovens øyne (mtp. straff) å kjøre 20 over i 80 sona enn å banke en random kar på byen. Jeg har vært offer for blind vold en gang. Blitt forsøkt ranet to ganger. Begge ganger av en gjeng med unggutter mens jeg var på byn i Oslo. Hvorfor ikke legge litt ressurser i dette? Det eneste politiet i Oslo gjør er å sitte på ræva si, mellom egertorget og østbanehallen. Og rykker raskt ut om en eller annen full tulling ikke viser dem den respekten de mener de fortjener. Kjenner meg igjen i alt det Hawkon88 skriver. Og er 100% enig med Oddis. Når det var debatt om å utvide fartsgrensene til 100 km/t så sto tildligere regionssjef i Statens Veivesen i media og uttalte at det norske folk aldri kunne kjøre i 100 km/t. Fordi vi ikke var vant til det og det var alt for store hastigheter bla bla bla. Han ble konfrontert med sine uttalelser, når det viste seg at å sette opp fartsgrensa bidro til å senke antall ulykker! Hvor han svarte at 100 km/t var så fort at man blir mer fokusert på kjøringa. Det har han helt rett i. Hvis jeg får holde meg i mitt tempo har jeg klart å kjøre 160 mil på en dag. Men hvis jeg havner i litt trafikk og det går for sakte, blir jeg uoppmerksom, trøtt, uengasjert og en dårlig sjåfør. Hvis noen skal rase forbi meg i 140 km/t, er jeg flink til å sleppe forbi. Stopper i busslommer o.l. om det er stor trafikk. Kjører noen 10-20 under, blinker feil i rundkjøringer eller ligger i feil felt blir jeg mektig forbannet. Jeg følger fartsgrenesene i 30-50 soner og noen 60 (vurderes) ellers ligger jeg konstant litt over. 85 i 60 sona, 105 i 70 sona, 115 i 80 sona, 125 i 90 sona. I motorvei klasse A 90 og 100 sone ligger jeg alltid 40 over, på cruise controll. Det er min plikt å bryte denne regelen. (satt litt på spissen) Sivil ulydighet er en nødvendighet og plikt når ting blir for jævelig!
oddis Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Det er min plikt å bryte denne regelen. (satt litt på spissen) Sivil ulydighet er en nødvendighet og plikt når ting blir for jævelig! + 1! Problemet er bare at politiet og barnehagemødrene på suppetinget ser på det som "hasardiøs kjøring som må fåes bukt med". Fordi ingen sier ifra at det er med fullt overlegg. Skulle vært virkelig moro å fått med mange stortingspolitikere i passasjersete både på biltreff og en vanlig A-B handletur til nabobygda en lørdag formiddag... tror jeg kunne endra en god del oppfatninger.
Hyggmaister Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Jeg følger fartsgrenesene i 30-50 soner og noen 60 (vurderes) ellers ligger jeg konstant litt over. 85 i 60 sona, 105 i 70 sona, 115 i 80 sona, 125 i 90 sona. I motorvei klasse A 90 og 100 sone ligger jeg alltid 40 over, på cruise controll. Det er min plikt å bryte denne regelen. (satt litt på spissen) Sivil ulydighet er en nødvendighet og plikt når ting blir for jævelig! Fornuftig å oppfordre til slik kjøring NOT!!
oddis Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Oppfordrer han!? Du vet at fundamentale endringer i et samfunn ikke skjer via demokratiske kanaler? Nå er det oftest venstresida som har tydd til denne type virkemidler i dagens samfunn, men nå er det snart på tiden at vi på andre siden tar fram storslegga også som har ligget på hylla i mange tiår (hundreår?). Men vi skal ikke stå å kaste brostein på den Israelske ambasasde med grass i blodet, vi får heller blokkere hele veinettet, slik de gjør i andre land. Så slipper vi iallefall bøter for å kjøre for fort... *oppgitt*
Christian Nyegaard Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Største problemet er jo at fartsgrensene ofte er politisk bestemt, enten av misforståtte sikkerhetstiltak (les: finnes mange ræva veier hvor 60 er helt nødvendig, ikke de jeg snakker om), misforståtte og feilslåtte miljøtiltak eller bare ren og skjær uvitenhet og uvilje. Fartsgrensen på ring3 i oslo som normalt er på 80 henger for så vidt helt på greip og er noe jeg kan overholde +/- 10km/t. Hadde vært alt for hurtig med 100 km/t der. Når denne veien plutselig er 60km/t for å redde miljøet og hindre svevestøv (som er betydlig redusert av andre årsaker, minimalt pga hastighetsendringen) skjønner man dog at den politiske makten bruker fartsgrensene til noe annet enn hva de bør brukes til. Man mister da respekten for fartsgrensen og det er livsfarlig (se: tidligere nevnte elendige veier) fordi man plutselig må bedømme om fartsgrensen er satt ut i fra realistisk kapasitet på veien eller ut ifra en eller annen raddis sin vrangforestilling.
NiklasJa Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Skulle delt opp det siste avsnittet jeg skrev i to avsnitt. Prøver ikke å oppfordre folk til å kjøre som meg. Men siden (som nevnt i tråden) langt over halvparten av Norges bilister bryter fartsgrensene hver gang de er ute å kjører er det to ting som kan være feil. 1. Folk har feil holdning. 2. Folk har ikke respekt for fartsgrensene. Jeg tipper nr 2. En annen ting som man ikke har tenkt på er at folk har forskjellige ferdigheter til ting. Ikke alle kan spille fotball. Ikke alle er god i hoderegning. Ikke alle har like god hukommelse. IKKE ALLE KAN BLI LIKE GODE BILISTER! Fartsgrensene i norge er nok ikke satt for tørre sommerveier, heller ikke mtp at alle har like mange km på telleren eller at alle bilister kan reagere like fort. Jeg synes fartsgrensene i Norge er alt for lave. Men nå som frustrasjonen, sinne og fortvilelsen har lagt seg. Forstår jeg at kansje ikke alle ser det slikt. Dagens ordning er kansje urettferdig for de som er flinke til å kjøre bil (ble veldig narsisstisk nå, kom å ta meg med janteloven!). Jeg kommer ikke på noen gode forslag i farta. Men ett som jeg tenker veldig mye på er å ha forskjellige fartsgrenser til forskjellige tider/føre. F. eks. Sette opp alle fartsgrenser 60+ med 20 kmt/t. Er det under 3 grader/snø på bakken gå ned 20 km/t. Er det mellom 18.00 og 07.00 er det lov til å 20 km/t fortere (tot 40 km/t over dagens). Dette krever bare en brøkdel av teori. Og er billig/lett å implementere. På motorveier skulle det vært vikeplikt for de som kjører fortere. Gi egne fartsgrenser til egne felt på de største motorveiene. Av bøtesatser skulle man doblet bøtene for de som kjører i feil felt. Og de som bruker feil lys signal (ingen lyssignal) i rundkjøringer. Ellers skulle man gått ned på dansk bøtenivå/strafferamme.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Må si meg helt enig med NiklasJa! Hadde folk lært seg å bruke riktig lyssignal i rundkjøringer/kryss osv, så hadde vi oppnådd en mye større flyt i trafikken, for ikke å snakke om den som legger seg i venstrefila uten egentlig å ha grunn for det.. for så ligge under fartsgrensa..... Jeg karakteriserer meg med de som betsnadi ligger litt over fartsgrensa, unntatt 30-40 soner! Dagtid ligger jeg ca 10 km/h over og nattetid opp mot 20-30 km/h alt ettersom om det er <70 sone eller 70> sone.. Selv benytter jeg cruise kontroll for å få gjevn kjøring, noe ikke alle i dette langstrakte land klarer.. Så kjører jeg konsekvent forbi biler jeg rekker igjen så fort muligheten tilater det... Liker mye bedre å være fremst med mine gode langlys, for ikke å snakke om å slippe all veisalte opp i ruta Ut over for fortkjøring benytter jeg riktig lyskombinasjon etter loven... og benytter BESTANDIG blinkelys, også i god tid før jeg skal svinge. Vil også karakterisere meg som en myk trafikkant iom at jeg bestandi stopper før fotgjengeroverganger og slikt....
Christian Nyegaard Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Som Niklasja har vært inne på er det også ekstremt problematisk at trafikkforseelser slås ned på hardt og fort og nådeløst mens innbrudd, biltyveri, ran, grov vold osv gang på gang forblir uoppklart. Nesten så man skulle tro det var noe i teorien om at politiet får en bedre hverdag ved å stoppe normale folk i trafikken enn ved å forholde seg til harde kriminelle dagen lang.......
NiklasJa Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Mistenker mange av de som prioriterer politiests ressursbruk for å tenke antall kr tilbake til statskassa. Hadde politiet bestemt dette selv hadde nok prioriterigene vært annerledes. Jeg ser også at politiet er den offentlige etaten som skulle hatt mer ressurser (penger). Hadde det vært opp til meg hadde jeg flyttet ressureser fra nav til politiet/rettsvesen. LETT!
Christian Nyegaard Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Bare å kutte "litt" overflødige folk i stat og kommune så hadde vi hatt nok til et skikkelig politivesen... Byråkratiet i norge er hinsides en hver fatteevne.
Hansh Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Her er hva politiet gjør med ruspåvirkede sjåfører, og det når de får de servert på sølvfat: http://www.bt.no/lokallokal/osogfusa/ra ... 789847.ece Ang. denne satsingen de neste fire årene så vil jeg tro, med bakgrunn i bemanningsproblemene politiet har og at dette bla. har ført til at antall kontroller gikk ned i 2008, at skremselspropagandaen er en viktig del av satsingen (uten at den nødvenigvis blir fulgt opp med særlig mer handling). Er enig i at mange fartsgrenser er diskutable i Norge, men det er tross alt et poeng at risikoen for å overleve hvis noe uventet skjer (enkelte verdensmestre, særlig de som nekter å bruke belte, virker som de tror at slikt ikke kan skje dem) er betylig større opp til en viss hastighet. Det finnes i mine øyne hovedsaklig forsvarlig og uforsvarlig kjøring! - Og til slutt: Alle som er evneveike/tror de er alene på veien/tror de er mer verdt enn alle andre og derfor ikke klarer å bruke blinklys kan gjerne miste lappen på livstid for min del! Har mye mer på hjertet i denne diskusjonen, men det kan få vente.
Alex88 Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Kjenner jeg blir så provosert av å lese dette. Nei nå går jeg og legger meg! Møkkaland. hehe, fra nå av må du kjøre pent i sinsenkrysset
Der Barockengel Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Nå veit jeg ikke om dette er ett sitat eller noe journalisten har funnet på selv, menDessuten må du selvsagt være edru, uthvilt, holde fartsgrensene, følge reglene, la være å fingre med mobil- eller CD-spiller og være konsentrert om bilkjøringen. Velg den tryggeste veien, det beste tidspunktet (unngå rushtrafikk om du kan) og velg en trafikksikker bil som har fem stjerner i EURON-Capsertifiseringsordningen. Og der vil jeg bare minne om at kjøp av ny bil med fem N-Cap stjerner, genererer et seks-sifret beløp i inntekt til staten. I artikler som den henvist til her, gjengir som regel journalisten budskapet politiet ønsker å formidle. Det er litt vanskelig å si hvor stor og omfattende denne aksjonen er, men på meg virker det som å ønsket ligger i å sette fokus på respekt for fartsgrensen på nedskiltede strekninger: Dersom gjennomsnittsbilisten tidligere kjørte i 90 i en 80-sone som nå har blitt 70-sone, er det lite ønskelig for myndighetene dersom trafikkstrømmen fortsatt går i 90km/t. Selv lurer jeg litt på om den sterke fokusen på hvor mye tryggere man er hvis man senker farten, kan inspirere noen til å velge å kjøre i 70 i en 80-sone - sånn for sikkerhets skyld. Jeg er litt redd for at det kan føre til noen farlige situasjoner...
morteym Skrevet Februar 10, 2009 Skrevet Februar 10, 2009 Jeg har vel holdt fartsgrensa en gang i mitt liv, og det var da politi lå bak meg helt fra moss til fredrikstad Fikk min første fartsbot i USA i høst. Sykt mye snut i Miami. Folk blir stoppa i ett sett. Jeg kjørte 27km for fort i 80-sona på vei ut mot key west. Lang lang slette med vann på begge sider. Sivilpolitimannen satt farta til 9miles (ca 14km/t) for fort og ga meg 106 USD i bot. 600 NOK med dagens kurs. Slik burde det vært i Norge også. At vi hadde blitt stoppa ofte hvis vi ikke fulgte med, og fått en lav bot. Så hadde vi lært. Må heller ha mer politi på veiene, ikke bli satt i fengsel og ruinert økonomisk når virkeligheten innhenter oss og det som vi ikke trodde kunne skje, skjer (å tatt for å kjøre for fort). Burde vært mye mer politi, og lavere bøter. Dessuten ville de luka ut mange pillefjerne og rusa folk fra trafikken. Risikoen for å bli tatt i Norge er ingenting sammenligna med i usa (miami iallefall). Det er også en grunn til at bøtene er skyhøye her. Der borte er det en uniformert politibil i hvert kvartal. Alle snutene har hver sin bil.
ingard Skrevet Februar 11, 2009 Skrevet Februar 11, 2009 At det er tullinger i trafikken er det ingen som benekter. Men når 70 % av den norske befolkning ligger over fartsgrensen BØR det ringe ei klokke angående fartsgrenser.Man må ikke bare sitte å nikke annerkjennede som alle andre nordmenn gjør da det innføres (settes ned) lavere fartsgrenser. Jeg er sterkt uenig i over halvparten av norges trafikkforskrifter og lover, og det burde ikke si så rent lite. Straffeloven i Norge er ting som 12 åringer kunne utformet bedre. Hvor får du statestikken din fra? Folk ligger som oftest over fordi de ikke vet nok om konsekvensen ved å ligge i hastigheter som ikke står i stil til verken veistandard eller hvordan veien er formet. De er fagfolk som setter fartsgrenser og bøter. La oss ikke få en veisystem som er fritt fram for en hver idiot som har lyst å kjøre som en racerbilsjåfør på e6'en. Når man blir tatt, skal de svi. morteym: Man lærer jo ikke en drit av 600,- Da tar man det bare som en del av kjøreutgiftene. Og utgiftene alle disse kontrollene ville påført norge, tror jeg også ville økt. Og til de fleste; selv om det er en del innbrudd for tida, kan man ikke kutte fullstendig ned på veikontrollene. Det er noe som må ordnes utenom. Og tenk at jeg bare har vist sertifikatet mitt 1 gang de siste 4 årene. Det kryr ikke av politi langs veiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå