Jump to content

E46: Kjente slitefeil?


S.Arnesen
 Share

Recommended Posts

Min kjære e46ci har nå rundet 105 000 :cry:

Det jeg lurte på er om det er noen kjente slite punkter på e46? som f.eks bærearmsforinger og slike ting.

Har to ulyder i understellet, en høyre foran og en høyre bak.

Har tatt en titt på for og bakstilling, men alt ser ganske så bra ut.

Derfor lurte jeg på om det var noen kjente problemer som kanskje sto for disse lydene?

Til deg med e46:

Hva byttet du når din e46 rundet 100k?

Takker for all hjelp :D

Mvh S.Arnesen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min E46 hadde en dunkelyd foran og bak når jeg bremset opp i kort fart, det var pga, demperene foran og bak var ferdige...

Hmm. Demperene mine bak begynner å bli dårlige nå (orginale m-tech demepre) Har mistenkt at det kanskje var feilen.

Var ute å kjørte nå for å lufte hodet litt. Traff ett eller annet, en isklump eller noe, smalt til som helvette og mista alt reaksjon på rattet i noen få sekunder. Dette var på e6 i gode 110-120km. Så nå er bimmern trygt parkert i garasjen for så å havne under operasjonskniven i morgen for å finne ut hva som har tatt kvelden.

Alt fungerer som vanlig, men det er ille mange stygge lyder. Høres ut som om hele forstillinga sitter løst når jeg kjører på is og snø... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke over alle muttere, skruer og foringer i morgen. Skal sjekke alt som er nevnt :D Hadde tenkt til å se på dettil helga, men etter den lille episoden istad så blir jeg tvunget til å gjøre det i morgen :cry:

Redd for hva jeg finner nå gett :(

Link to comment
Share on other sites

Min E46 hadde en dunkelyd foran og bak når jeg bremset opp i kort fart, det var pga, demperene foran og bak var ferdige...

Hmm. Demperene mine bak begynner å bli dårlige nå (orginale m-tech demepre) Har mistenkt at det kanskje var feilen.

Var ute å kjørte nå for å lufte hodet litt. Traff ett eller annet, en isklump eller noe, smalt til som helvette og mista alt reaksjon på rattet i noen få sekunder. Dette var på e6 i gode 110-120km. Så nå er bimmern trygt parkert i garasjen for så å havne under operasjonskniven i morgen for å finne ut hva som har tatt kvelden.

Alt fungerer som vanlig, men det er ille mange stygge lyder. Høres ut som om hele forstillinga sitter løst når jeg kjører på is og snø... :shock:

Etter det du sier, beskriver du nesten hvordan min bil var med ødelagte dempere. Det beste blir vel og ta de av og kjenne hvor mye repons du ka få ut av de. Mine fordempere var helt ødelagte, men bakdemperene, var ganske dårlige, men de virket hverfall, jeg byttet alle og det og kjøre bilen var som en fantastisk drøm etterpå :P

Link to comment
Share on other sites

Slitasje på min E46 turing har vært følgende.

75000km byttet foringer i bærearmer bak, samt lenkstag til torsjonsstag fremme.

100000km Slark i nedre opphengskule freme, bilen hadde en liten skjelving i ratt ved bremsing. bytta begge bærearmene med foringer til forbedret type. skjelving ble borte og ny bil følelsen var til bake.

bilen er nå kjørt ca175000km og jeg har ikke store problemer med demperene ennå. merker dog litt urolighet ved aktiv kjøring på meget svingete vei, så et sett med Sachs Advantage dempere står på ønskelista til våren.

Link to comment
Share on other sites

Hmm da er det nok muligens slark i nedre opphengskule fremme hos meg også.. Har en liten vibrasjon i rattet ved nedbremsing. Tenkte kanskje dette var bremseskivene... Skiver og klosser ble byttet på 82.000 nå er bilen gått 95.000.

Jeg kan jo si hva som trengs og har blitt gjort på min siden eierskifte på 84.000

Byttet termostat (nålen var litt under midten når bilen garantert skulle vært varm) Byttet da vannpumpen i samme slengen.. den var ikke gåen, men siden jeg først skulle skifte begge reimene også så kostet det meg 500kr.

Har sett at radiatoren min har en bananform nederst... hvor lenge den holder aner jeg ikke, men bmw sa at det snart var tid.

Bærearmsforinger er kjøpt inn da jeg tipper de begynner å bli dårlige om ikke så altfor lenge.

Veivhusventilasjon ble skiftet for ikke så lenge siden. Fant gult gugge under oljepåfyllingslokk og inni den ene slangen. Dette var visst symptomer på tett veivhusventilasjon.

Eksakt km på de forskjellige utbedringene har jeg ikke, men la oss si fra 88 og mellom 95km

Og til E46Johnny: Hvordan er det å skifte opphengskule fremme?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet begge bærearmene foran ved ca. 60000 Km, alle støtdemperne samt alle bremseskivene og bremseklossene ved ca. 100000 Km samt et styrestag ved ca. 160000 Km. I tillegg har jeg byttet eksospotten ved ca. 40000 km (garanti) og fått sveiset eksosrøret to ganger rett foran katalysatoren (garanti)... begge gangene før 100000 km. En aluminiumsplate ved høyre fordør er også skiftet pga. korrosjonsdannelser (også før 100000 Km).

Vår 2003 E46 318d Touring har nå kjørt 192500 Km og viser ikke tegn til å være spesielt slitt... alt virker som det skal og bilen kjører som den alltid har kjørt. Jeg har derfor ikke opplevd noen av de andre typiske svakhetene på E46 med M47 motoren som manglende motorkraft, turbohavari eller havari når det gjelder høytrykkspumpen.

Jeg har planer om en Tysklandstur til sommeren (hvis ikke bilen blir solgt før den tid) for en total gjennomgang av div. foringer og et skifte av hardyskiven med tilhørende støttelagre til mellomakselen. Det er en svak ulyd/brumming ved belastning rundt 2500 rpm, men intet alvorlig.

En ting som virkelig imponerer er hvor godt setene og setetrekket holder seg tiltross for at bilen snart runder 200000 Km og blir brukt til alt en aktiv familie på fire foretar seg. Stoffet på setene er ikke synlig slitt og holder seg utrolig godt i motsetning til de tilsvarende stoffsetene i f.eks E36.

Link to comment
Share on other sites

Hmm da er det nok muligens slark i nedre opphengskule fremme hos meg også.. Har en liten vibrasjon i rattet ved nedbremsing. Tenkte kanskje dette var bremseskivene... Skiver og klosser ble byttet på 82.000 nå er bilen gått 95.000.

Jeg kan jo si hva som trengs og har blitt gjort på min siden eierskifte på 84.000

Byttet termostat (nålen var litt under midten når bilen garantert skulle vært varm) Byttet da vannpumpen i samme slengen.. den var ikke gåen, men siden jeg først skulle skifte begge reimene også så kostet det meg 500kr.

Har sett at radiatoren min har en bananform nederst... hvor lenge den holder aner jeg ikke, men bmw sa at det snart var tid.

Bærearmsforinger er kjøpt inn da jeg tipper de begynner å bli dårlige om ikke så altfor lenge.

Veivhusventilasjon ble skiftet for ikke så lenge siden. Fant gult gugge under oljepåfyllingslokk og inni den ene slangen. Dette var visst symptomer på tett veivhusventilasjon.

Eksakt km på de forskjellige utbedringene har jeg ikke, men la oss si fra 88 og mellom 95km

Og til E46Johnny: Hvordan er det å skifte opphengskule fremme?

Kjøpte helt nye bære armer og foringen som sitter i bakkant, da er det stort sett grei skuring.

Du vill heller ikke trenge forstillingskontroll da delen ikke er justerbar.

Den nedre opphengskulen ligger i en gummiforing og kan gjøre det vanskelig å på vise slarken i kula hvis du bruker for mye makt.

Jeg jekka opp bilen til hjulet hang fritt og rikka forsiktig på hjulet. da kjennes slarken i kula og ikke i foringen. dette blir ofte testet med spett eller trykk/trekk utstyr på PKK og vil da lett bli oversett pga kontroløren vet at det vil bevege seg litt pga gummiforingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet begge bærearmene foran ved ca. 60000 Km, alle støtdemperne samt alle bremseskivene og bremseklossene ved ca. 100000 Km samt et styrestag ved ca. 160000 Km. I tillegg har jeg byttet eksospotten ved ca. 40000 km (garanti) og fått sveiset eksosrøret to ganger rett foran katalysatoren (garanti)... begge gangene før 100000 km. En aluminiumsplate ved høyre fordør er også skiftet pga. korrosjonsdannelser (også før 100000 Km).

Vår 2003 E46 318d Touring har nå kjørt 192500 Km og viser ikke tegn til å være spesielt slitt... alt virker som det skal og bilen kjører som den alltid har kjørt. Jeg har derfor ikke opplevd noen av de andre typiske svakhetene på E46 med M47 motoren som manglende motorkraft, turbohavari eller havari når det gjelder høytrykkspumpen.

Jeg har planer om en Tysklandstur til sommeren (hvis ikke bilen blir solgt før den tid) for en total gjennomgang av div. foringer og et skifte av hardyskiven med tilhørende støttelagre til mellomakselen. Det er en svak ulyd/brumming ved belastning rundt 2500 rpm, men intet alvorlig.

En ting som virkelig imponerer er hvor godt setene og setetrekket holder seg tiltross for at bilen snart runder 200000 Km og blir brukt til alt en aktiv familie på fire foretar seg. Stoffet på setene er ikke synlig slitt og holder seg utrolig godt i motsetning til de tilsvarende stoffsetene i f.eks E36.

Jeg har litt problem med slitasje på sidestøtten på seterygg og litt på sete pute, (gjeller sportstoene) og har sett flere biler med samme problem.

Så bytte av komplet skumkjerne og setetrekk på førerstolen er under planlegging. Men dette er kosbare saker så vil også sjekke ut recaro stoler som mulig erstatning. Sportstolene burde hatt justerbar korsryggstøtte helt fra lansering, (Kom vell som ekstrautstyr på face lift) jeg savner dette på min bil når jeg kjører langt på fine veier.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...