Gå til innhold

M50B25 eller M20B25 i min e30?  

67 stemmer

1. 1. M50B25 eller M20B25 i min e30?

• M50
      40
    • M20
      29

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er vektfordeling oppskrytt!!

Ironi.

Dessuten er det ikke nødvnedig med optimal vektfordeling for å gjøre det godt i motorsport, selv om det hjelper mye. Shelby viste det med sin versjon av Ac Ace, Porsche har vist det og sannelig kjøres det ikke noen Tatraer i "Vintage Rally" nå. Slike biler krever sin mann, men om den finner ham kan det utrettes vidundere. Selv har jeg alltid hatt sansen for småe - typisk britiske - åpne biler, hvor det puttes inn en v8 forran og vektfordelingen tas ut. Litt farlig og veldig morro.

Optimal vektfordeling er kun ett av hjelpemidlene til en god karriere innenfor motorsport, mens andre er passelig med krefter, god aerodynamikk, god sjafør, lett og relativt holdbar teknikk.

:)

Trenger ikke strørst motor heller får å gjøre det bra, men er et veldig bra hjelpemiddel.

Porsche er litt baktung, men får en veldig fin vektfordeling i innbremsinger.

BMW har kjørt med straffevekt i STCC noen år nå.

De gadde heller ikke satse med E36 når den kom side de ikke fikk lov å sette motoren så langt bak og ned som de ønsket for å få vektfordelingen de ønsket.

Selvfølgelig er vektfordelingen et hjelpemiddel.. Er jo kobinasjon av allt som gjør bilen bra og vektfordelingen spillere en stor rolle.

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
M20 er en gammel dritt motor.. Gå for M50, en nyere og mye bedre konstuksjon.

Kan du begrunne den påstanden?

Det er ikke uten grunn at M20 var i produksjon i nesten 20 år.

M20en er lettere også. ;)

Jeg foretrekker ivertfall lyd, driftsikkerhet og respons forran dobbelmassesvinghjul og hydrauliske ventilløftere.

I mine øyne er det to motorer som hører hjemme i en e30. M20 og S50.

Enkelt:

Den er en GAMMEL kostruksjon.

Det er m50 også.

Den har register REIM som må byttes OFTE.

Reima er billig, lett å skifte, og lager ikke lyd (støy).

Den har fordeler.

Den har mange fordeler. :)

Seperate koiler

Dyrere vedlikehold

Register KJEDE som ikke trengs å byttes hver 60000km...

Dyrt å skifte. Rasler fælt når den har gått ett stykke. (som nesten alle m50 har gjort.) Sliter selv med en m50 som rasler fælt i registerkjedet.

Reim er billig, og bråker ikke. Lett å bytte er den også.

Lyden er fin i M50 også hvis man bare gjør tingene riktig.

Hva må man gjøre for å få dette til?

Dobbelmasse svinghjul er jo en veldig enkel sak å bytte hvis det er så ille.

Lettere svinghjul er dyrt, og jeg går utifra at vi diskuterer motorene i original stand.

M20 er ikke mange kiloene lettere.. Tror nesten du får de kiloene på en hånd.

Har du 19 fingre på en hånd?

Tviler på at den ble prousert i 20 år fordi at den var bedre enn M50... Tror heller ikke at BMW lager en motor som er dårligere enn forgjengeren.

Det jeg prøvde å si, er at jeg tviler på at BMW produserer en drittmotor i 20 år.

Skrevet

Nå prøvde jeg å påpeke at førsteposten min var ironisk ment, men jeg er litt usikker på hvor godt det kom frem?

Trenger ikke strørst motor heller får å gjøre det bra, men er et veldig bra hjelpemiddel.

Det har jeg heller aldri påstått. Motor med krefter (ikke nødvendigvis det samme som stor motor) er et godt middel for å vinne, men det er blant flere.

Selvfølgelig er vektfordelingen et hjelpemiddel.. Er jo kobinasjon av allt som gjør bilen bra og vektfordelingen spillere en stor rolle.

Ja, selvfølgelig. Noe annet har jeg heller ikke påstått - annet enn i en ironisk kommentar i bildeposten min på forrige side.

:wink:

Skrevet

Jeg foretrekker ivertfall lyd, driftsikkerhet og respons forran dobbelmassesvinghjul og hydrauliske ventilløftere.

Enkelt:

Det er m50 også.

Den har fordeler.

Seperate koiler

Dyrere vedlikehold

Dyrt å skifte. Rasler fælt når den har gått ett stykke. (som nesten alle m50 har gjort.) Sliter selv med en m50 som rasler fælt i registerkjedet.

Lettere svinghjul er dyrt, og jeg går utifra at vi diskuterer motorene i original stand.

Tviler på at den ble prousert i 20 år fordi at den var bedre enn M50... Tror heller ikke at BMW lager en motor som er dårligere enn forgjengeren.

Det jeg prøvde å si, er at jeg tviler på at BMW produserer en drittmotor i 20 år.

Skjønner du er veldig glad i M20en din og ikke vill innse at det finnes noe som er bedre.

Har vel aldri skrevet at M50 er en NY konstuksjon.. Du må lese beder.. Jeg skrev at den er en NYERE!!!! konstuksjon enn M20.

De som har M20 bør være flinke til å bytte reg reim så ofte som den må byttes, så jeg skjønner jo hvorfor du mener det er lite jobb.

Seperater koiler får man en mere nøyaktig tenning av. Om de er dyerer å vedlikeholde så veier de opp mot alle de gangene du må bytte regreim på M20en.

Har du satt en M20 med gir på en vekt og sammenlignet med en M50?

En S14 veie hele 240kg med gir, oljekjøler, olje og alle komponenter på. Tviler på M20 er lettere en en S14.

Mens en like komp. s50 b32 med carbon innsug og 6-trinns kasse veide 267kg..

Jeg har aldri veid M20 elle M50.

Skrevet

Enkelt:

Det er m50 også.

Den har fordeler.

Seperate koiler

Dyrere vedlikehold

Skjønner du er veldig glad i M20en din og ikke vill innse at det finnes noe som er bedre.

Har vel aldri skrevet at M50 er en NY konstuksjon.. Du må lese beder.. Jeg skrev at den er en NYERE!!!! konstuksjon enn M20.

De som har M20 bør være flinke til å bytte reg reim så ofte som den må byttes, så jeg skjønner jo hvorfor du mener det er lite jobb.

Seperater koiler får man en mere nøyaktig tenning av. Om de er dyerer å vedlikeholde så veier de opp mot alle de gangene du må bytte regreim på M20en.

Har du satt en M20 med gir på en vekt og sammenlignet med en M50?

En S14 veie hele 240kg med gir, oljekjøler, olje og alle komponenter på. Tviler på M20 er lettere en en S14.

Mens en like komp. s50 b32 med carbon innsug og 6-trinns kasse veide 267kg..

Jeg har aldri veid M20 elle M50.

Siden jeg daglig kjører en bil med M50-motor, burde jeg jo være frelst for lenge siden hvis den var så bra.

Hver dag sitter jeg å biter meg i leppa over tikking ved kaldstart, skrangling i kjedet, sløv respons, for tungt svinghjul. I tillegg liker den å mellomgasse av seg selv når man tråkker inn clutchen på lavt turtall.

Feks ved kjøkjøring i 1. gir. Slurer lett bortover og må stoppe igjen, tråkker inn clutchen og turtallet stiger.

På denne arbeidsbilen gikk jeg fra 520i m20 til 520i m50. Den ekstra effekten i m50en er IKKE verdt alle ulempene.

Thermostathus og vannpumpeimpeller i plast er ikke det smarteste jeg har vært borti ivertfall.

Så opplevde jeg at den begynte å tikke vilt i noen minutter etter en rolig runde på autoslalom. De hydrauliske løfterene er ikke en god kombinasjon med svingkjøring.

men men, hver sin smak.

Skrevet

Venligst henvis til en snutt der m20 har fin lyd, har fremdeles til gode å høre en m20 som høres bedre ut enn en m50/m52.

S50B32 har jo den aller fineste lyden.

Skal innrømme jeg ikke er noen fan av dobbeltmassesvinghjul, foretrekker heller e30en i køkjøring en e36en, akkurat som om 328 motoren sliter på 6-700rpm må sitte å slure cluch ellers så kveles nesten motoren som har mye mer moment enn 2L m20en.

Skrevet

s50b32 har en nydelig lyd ja..

Mange forskjellige meninger her..

Jeg syns m20 virker sintere enn m50.. Selv om den ikke nødvendigvis er det..

Har vel nesten ikke prøvd en helt orginal m20..

Men husker det var gromt når jeg var 18 år å kjørte rundt med en trimma m20.. Husker jeg syns det sparka godt i fra da ihvertfall :D

Skrevet

Gå for M50, M20-toppen er jo utslitt etter 200kkm. Vil tro deletilgangen vil være bedre for M50.

Skrevet
Venligst henvis til en snutt der m20 har fin lyd, har fremdeles til gode å høre en m20 som høres bedre ut enn en m50/m52.

S50B32 har jo den aller fineste lyden.

Skal innrømme jeg ikke er noen fan av dobbeltmassesvinghjul, foretrekker heller e30en i køkjøring en e36en, akkurat som om 328 motoren sliter på 6-700rpm må sitte å slure cluch ellers så kveles nesten motoren som har mye mer moment enn 2L m20en.

m50 høres litt piglete ut i forhold til m20 ;) mere symaskinaktig 50`n..

Skrevet

m/ turbo blir det ikke akkurat direkte sammenlignbart da :roll:

Men må fremdels si jeg liker m50 turbo fremfor m20 turbo :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...