Jump to content

BMW 523 97mod.?


Eddy89
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en 523 97/98 mod, etter at fronten på min E36 "forsvant" etter herjing på snøføret :P

Jeg har snakket med en mekaniker jeg kjenner godt vedr. denne typen bil, men han har ikke noe særlig peiling på BMW, spørsmålet er om dette er en av de "nye" bilene, hvor du knapt kan skifte olje/oljefilter ol. selv.

Han påsto iallefall at det å eie så pass nye og store biler (selv om de er 11-12 år gamle) kan være skikkelig dyrt, da det ikke er lett å utføre servicer ol. selv på disse "store" bilene.

Alle kan skru på en E36, men kan alle skru på en 97/98. mod 523? :)

(hadde også vært greit å vite hvilke feil/mangler jeg bør se etter på denne typen bil)

takker for svar ;D

Link to comment
Share on other sites

Kan du skru E36 så kan du skru E39. Jeg er ingen mekanikker, men tar service selv. Har i tillegg skiftet diverse annet (med hjelp fra en kamerat som er mekanikker), uten at det har vært spesielt innviklet.

Har diagnoseutstyr (E-bay) som er en stor fordel. Kan da lese feilkoder, nullstille service osv. uten å levere på verksted.

Link to comment
Share on other sites

Bare å søke på Carsoft 6.5 på E-bay. Masse firma der som selger billige pakker med kabler og programvare. Jeg betalte ca. 320 kr. inkl. frakt. Dette kobles til en PC med RS-232 COM-port. Søk litt på forumet på carsoft så finner du sikkert en del info.

Ang. feil du bør se etter så er Airbaglampen en klassiker (skyldes normalt brudd i sensormatte i passasjersetet og koster fort en del å fikse), rust på bakluke (spesielt stasjonsvogn) og bak tanklokk, at det ikke er noen ulyder vibrasjoner fra hjuloppheng og drivverk og at katalysatoren ikke skrangler når du banker på den.

Pleier selv alltid å få Jæger (lokal BMW-forhandler) til å ta en kjøpstest på biler jeg kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hjelpen :D

Står mellom en slik bil og en 98mod A6 2,4L V6, men fikk inntrykket av at jeg kan skru mer selv på BWMen, så blir sannsynligvis den.

du kan jo ikke kjøpe auda!!!den v6rn sluker suppe..kjøp heller bmw.fattern har hatt 525 e39 hadde ingen prob med den på 5 år å han liker faktisk å leike nokså hardt på snøføre hehe...men jeg ville nok sett etter 525 eller 528..litt slapp den 523' :wink: n

Link to comment
Share on other sites

e39, 525 finnes kun som diesel såvidt meg bekjent. Har selv kjørt en 2000mod A6 2,4Q og denne drakk noe mindre enn min e39 520. Den føltes også kjappere fra stillestående og oppover men ikke ellers. A6 er forholdsvis dyr å eie i forhold til e39 er min erfaring. e39'en virker også mer "sammenskrudd" enn A6'en. Har lest på forumet tidligere at 523 er en god kombinasjon med tanke på motor og bil.

Jeg for min del hadde nok gått for en 525tds med chip eller helst en 530.

Link to comment
Share on other sites

e39, 525 finnes kun som diesel såvidt meg bekjent. Har selv kjørt en 2000mod A6 2,4Q og denne drakk noe mindre enn min e39 520. Den føltes også kjappere fra stillestående og oppover men ikke ellers. A6 er forholdsvis dyr å eie i forhold til e39 er min erfaring. e39'en virker også mer "sammenskrudd" enn A6'en. Har lest på forumet tidligere at 523 er en god kombinasjon med tanke på motor og bil.

Jeg for min del hadde nok gått for en 525tds med chip eller helst en 530.

Neida, finnes som 525 også, da er det M54B25 motoren som står i, de er dog noe sjeldnere enn 523 og 528

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Jeg kjører 97mod. 523ia - og er kjempefornøyd !

Den bruker ikke olje, bensinforbruk 0.8 ltr. på mila - og er bare en fornøyelse å kjøre.

Den har fått 250k på telleren nå, men jeg synes den holder seg godt.

Nå tror jeg nok at jeg fikk tak i et meget velholdt eksemplar, for det er ingen rustplager heller.

Deler er rimelige - og til og med jeg som ikke kan skru - fikser enkle ting ved hjelp av analyse (Carsoft programmet) og god hjelp her på bimmers.no :-)

Det eneste minus jeg har, er at den spiser gummi bak - selv med riktig hjulstilling, lufttrykk og pen kjøring. Mulig 265 dekk er litt for mye....

Anbefales :-)

Bow

Link to comment
Share on other sites

e39, 525 finnes kun som diesel såvidt meg bekjent. Har selv kjørt en 2000mod A6 2,4Q og denne drakk noe mindre enn min e39 520. Den føltes også kjappere fra stillestående og oppover men ikke ellers. A6 er forholdsvis dyr å eie i forhold til e39 er min erfaring. e39'en virker også mer "sammenskrudd" enn A6'en. Har lest på forumet tidligere at 523 er en god kombinasjon med tanke på motor og bil.

Jeg for min del hadde nok gått for en 525tds med chip eller helst en 530.

du får 525 bensin...å hvorfor 520 bruker mye suppe er pga tung bil å liten motor(må jo ha bånn gass hvis du feks skal kjøre forbi noen) :wink:

å audi/vw(vag) det går nok mer i stykker å er dyrere å drifte en bmw.(min erfaring av bil merkene)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hva er forskjellen på 523 og 525'ene rent motormessig?

Begge har 2,5 liters motor... og eneste som skiller er 20 hk.

Hva må til for å gjøre 523'en til en 525?

Snakker om en 97 modell E39.

Hei!

På pre-99mod E39 er forskjellen på 523i og 525i innsugsmanifolden. Denne er strupet for å få til andre avgifter og gjøre bilen billigere. Det går an å skifte til 525 innsugsmanifold, men den er ikke bolt on, det må til et ombyggingssett. En rimelig kostbar og omfattende aksjon. Fra og med 99 går ikke dette, fordi 523i kom med ny motor, M52TUBXX (med dobbeltvanos).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...