Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det med at nøkkelen er plassert i midtkonsollen, hadde/har vel med sikkerhet å gjøre, skal forhindre i en evt. kollisjon at kneet blir most i tenningslåsen/nøkkelen.

Jeg er litt usikker, men jeg tror faktisk ikke at akkurat det er årsaken til at tenningslåsen ble plassert i midtkonsollen på en SAAB. Såvidt jeg husker har ikke tidligere SAAB´er en rattlås, men derimot en gearlås (aktivert når gearet er plassert i revers og nøkkelen ute av tenningslåsen)... og i den sammenhengen er det mer logisk at tenningslåsen er plassert i midtkonsollen enn i rattstammen... :wink:

• Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Noen som har prøvd å nappe i brekket med en Saab 99 på vinteren? :roll:

kan ikke si jeg har prøvd det gett, men jeg har prøvd i en 08mod 9-3 da :)

Hehe... Poenget er at brekket tar ikke der du forventer det skal ta...

Skrevet
Det med at nøkkelen er plassert i midtkonsollen, hadde/har vel med sikkerhet å gjøre, skal forhindre i en evt. kollisjon at kneet blir most i tenningslåsen/nøkkelen.

Jeg er litt usikker, men jeg tror faktisk ikke at akkurat det er årsaken til at tenningslåsen ble plassert i midtkonsollen på en SAAB. Såvidt jeg husker har ikke tidligere SAAB´er en rattlås, men derimot en gearlås (aktivert når gearet er plassert i revers og nøkkelen ute av tenningslåsen)... og i den sammenhengen er det mer logisk at tenningslåsen er plassert i midtkonsollen enn i rattstammen... :wink:

Fra "www.saabterms.com" (Måtte bare finne ut av det..) :lol:

Saab Innovations

Saab drivers tend to take many Saab innovations for granted. The ignition key placement and heated seats are perfect examples.

Ignition Key

The ignition has been between the two front seats since 1968 when it was realised that it was a safer position. It's also logical, ergonomic thinking when you consider the process of starting the engine, engaging gear and releasing the handbrake.

Så, litt rett hadde jeg.. :wink:

Skrevet

Med tenningslåsen mellom setene laget saab et lite problem di raskt måtte løse ,katalysatoren ble så varm på saab 900 modellen at den smeltet bakstykket på tenningslåsen og bilen rygget fint ut av garasjen på egenhånd.(USA fenomen )

Skrevet
Huh?

Låser den seg på forhjula?

Kjapp du :roll: En av mange sære ting ved Saab (som kanskje gjør at de sliter med salget?)

Skrevet
Bensinturboene fram til 2001 (tror jeg det var) må man bytte olje på hver 10 000 hvis ikke ryker kjede og/eller turboen og tar gjerne med seg resten av motoren...

Understellet er på ingen måte avstemt med de tildels store kreftene i motoren og blir revet/vridd i filler... :roll:

Ehh.. Nå er jeg i det hele tatt nysgjerrig på hvordan det er mulig. Hvis turboen ryker, så må hele motoren byttes? Hva slags motor er det?

..og, jeg har aldri hørt om drivverk problemer generellt sett, med saab. Tverimot, jeg har hørt bare skryt om saab.

Er snakk om bensinturboen på 2.0 og 2.3 liter som sitter i 90% av Saabene (føltes ihvertfall sånn...)

Når turboen totalhavarerer (ikke alle som stopper selv om det kommer litt uyder fra motorrommet...) kommer gjerne olje og/eller metallblader inn i forbrenningskammeret og tar livet f.eks ventiler, stempler, råder og blokk noe som er... uheldig :roll:

Nå vet jeg ikke hvordan Saaber du har vært borti men en 9-3/9-5 med turbo og 200-300 hk er ikke veldig heldig sammen med et Opel-understell som er beregna for halvparten.

God natt :wink::wink:

Skrevet
[q

Nå vet jeg ikke hvordan Saaber du har vært borti men en 9-3/9-5 med turbo og 200-300 hk er ikke veldig heldig sammen med et Opel-understell som er beregna for halvparten.

Det er først og fremst den andre generasjonen av 900 Turbo fra perioden 1994-98 som har et problem med at chassiset ikke kan håndtere motorkreftene. På 9-3 og 9-5 er dette problemet mindre påtrengende.

Vedr. tenningslåsen på rattstammen eller ikke tviler jeg på at dette hadde et sikkerhetsmessig fokus allerede i 1978 da 900 modellen kom på markedet, men jeg kan selvfølegelig ta feil.

Skrevet

Jeg ser jeg må rette på meg selv. Tenningen mellom setene var tydeligvis å finne i 99, men poenget om at de eldste Saab-ene ikke har det står fortsatt. Her er bilder av interiøret til en eldre 99 - så kan man se om det er så stygt som enkelte skal ha til og.

rhvu9gp18woq55k1j180.jpg

b7tvnp79najx9ppjmdnx.jpg

jd3noh8nuu05sdi8gaam.jpg

efvxj3n8t6okzatqavvb.jpg

mx4ylu0fgbe8022sc1xc.jpg

30v3ys27jozbz11c71u5.jpg

... Og siden jeg har en stor fascinasjon for eldre håndbøker til biler:

nzgapzlpi5v6x8id9iyz.jpg

aha, brekke er vel på forhjulene?

På enkelte eldre engelske folkebiler fulgte brekket med i plastpose ved siden av. I hvert fall så var det intrykket jeg satt igjen med etter et uheldig møte med en Marina.

:P

Skrevet

OK... jeg trodde tenningslåsen mellom forsetene kom med 900 modellen i 1978, men nå vet vi at den iallefall kom så tidlig som i 1968 da 99 modellen kom på markedet. Jeg tviler sterkt på om dette fenomenet ble innført av sikkerhetsmessige årsaker f.eks i forbindelse med å forhindre kneskader etter kollisjoner etc. Låsen kunne ellers bare ha blitt flyttet opp til selve dashboardet a la Porsche 911... så den direkte årsaken var nok i forbindelse med gearlåsen.

Skrevet
OK... jeg trodde tenningslåsen mellom forsetene kom med 900 modellen i 1978, men nå vet vi at den iallefall kom så tidlig som i 1968

Ikke nødvendigvis. 99 gjennomgikk flere oppdateringer gjennom perioden den ble bygd. Støtfangerne du ser bilen på bildet har (de ikledd gummi) kom først i 1972. Saab ga bilen og nye instrumentpanel innemellom, så det kan være nøkkelen ble flyttet ned med dette. Ikke vet jeg.

:)

Skrevet
[q

Det er først og fremst den andre generasjonen av 900 Turbo fra perioden 1994-98 som har et problem med at chassiset ikke kan håndtere motorkreftene. På 9-3 og 9-5 er dette problemet mindre påtrengende.

Den også... Har både kjørt endel spreke Saab og de føles ikke mye bra ut når svingene kommer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...