bmwess Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Dette kalles oljesjift! hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Jupp.. Neida, altså, det spørs jo hva slags bil det er.. Men det har faktisk skjedd opp gjennom åra at folk har løsna dritt i motoren som har gjort til at oljerør tetter seg og dermed skjært motoren.. Jeg ville hvertfall tatt forholdsregler og skal du først ta den prosessen hadde jeg likegodt dratt ned bånnpanna og renset den og filteret også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Tydeligvis fritidsproblemer og for mye penger hva er det likksom du skal opp¨å med dette da? å kjøre bilen til den har rundet 700 000km? Følger du servicen på bilen og utbedrer feil som dukker opp kjapt og i tilegg bruker motorvarmer/garasje og unngår småkjøring så holder bilen lenge likevel. Etter min mening er dette veldig overkill Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Tydeligvis fritidsproblemer og for mye penger hva er det likksom du skal opp¨å med dette da? å kjøre bilen til den har rundet 700 000km?Følger du servicen på bilen og utbedrer feil som dukker opp kjapt og i tilegg bruker motorvarmer/garasje og unngår småkjøring så holder bilen lenge likevel. Etter min mening er dette veldig overkill Det er ikke fritidsproblem, jeg selv har vurdert det flere ganger. Å gjøre det med flush flere ganger på samme tid ville jeg kanskje ikke ha gjordt,kanskje kjøre bilen 500/1000km også bytte,da bør ikke det være over kill hvis du bytter etter 500km Men jeg er jo ikke noe prof! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Bytter olje hver 5000km jeg, det får holde det, når de mener man kan kjøre 10-15 000km på ett skift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robbi3 Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Derfor tar du masse bilder for å danne og dokumentere grunnlag om det er overkill eller ei. Så deler du infoen med oss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Derfor tar du masse bilder for å danne og dokumentere grunnlag om det er overkill eller ei. Så deler du infoen med oss Den tok jeg ikke helt?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robbi3 Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Han tar bilder av oljen som han tapper ut i første omgang. Så rens bla bla bla, ny olje. Så tar han bilder når han tapper for andre omgang, for å se om det er noe stor forskjell mellom dem. Dersom oljen som kommer ut annengang også er mørk og litt klumpete så tyder det på at bilen trengte en skikkelig rens. Dersom oljen ser ganske ny ut, er det overkill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 19, 2009 Share Skrevet Februar 19, 2009 Han tar bilder av oljen som han tapper ut i første omgang. Så rens bla bla bla, ny olje.Så tar han bilder når han tapper for andre omgang, for å se om det er noe stor forskjell mellom dem. Dersom oljen som kommer ut annengang også er mørk og litt klumpete så tyder det på at bilen trengte en skikkelig rens. Dersom oljen ser ganske ny ut, er det overkill. Åh, trodde det var ment for meg, er visst ikke helt med i dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LHrightye39 Skrevet Februar 20, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2009 Blir en ny vri på dette her, kommer til å fylle 4-5 liter olje etter FØRSTE gang jeg har drenert olja, tømme dette ut igjen, og så fylle på nye olje. Kjører deretter med denne noen mil så den har fått dratt til seg all dieselen og kjører på med ny engine flush! Drenerer dette og fyller på ny olje, og skifter filter! Tenkte over at det kanskje ikke er så lurt å la dieselrester ligge i den nye olja som skal kjøres litt med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet Februar 20, 2009 Share Skrevet Februar 20, 2009 Det var bra plan! Men husk å ta bilde steg etter steg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Johnny Skrevet Februar 22, 2009 Share Skrevet Februar 22, 2009 Ville personlig heller tatt 2-3 vanlige motorrens med noen ukers mellomrom, en den kjempe jobben du vurderte først. Du vil da få en god indikator på om olja er forurenset ved å se på peilepinnen om olja har endra farge siden den ble bytta. Bruker selv tunap invendig motorrens ved hvert oljeskift, kjører da halvparten av km som er anbefalt av BMW noe som blir ved ca 12500km rest til inspektion. Bruker da Mobil 1 5w-30 eller 0W-40 olje. Som andre har nevnt her vil forhurtig oppløsing av "Blackslugg" som det kalles medføre fare for tette oljekanaler hvis dette løses som flak og ikke blir tilstrekkelig oppløst og fanga opp av oljefilteret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LHrightye39 Skrevet Februar 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 22, 2009 Jeg tror den motorolja som jeg bruker, felleskjøpet(statoil) sin 5-40w helsyntetiske olje renser meget bra og er ikke redd for sotbelegg, det jeg bil bli kvitt er all slammet som ligger i toppen og bunnpanna på motoren, tenkte å få løsnet dette med motorrensen for så deretter skylle det ut med diesel! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Johnny Skrevet Februar 24, 2009 Share Skrevet Februar 24, 2009 Jeg tror den motorolja som jeg bruker, felleskjøpet(statoil) sin 5-40w helsyntetiske olje renser meget bra og er ikke redd for sotbelegg, det jeg bil bli kvitt er all slammet som ligger i toppen og bunnpanna på motoren, tenkte å få løsnet dette med motorrensen for så deretter skylle det ut med diesel! Diesel brukes tildrivstof på diesel biler og ikke i oljesystemet på en fungerende motor. Til den jobben du ønsker å gjøre bruker som sakt jeg: TUNAP 327 Innvendig Motorrens • •Tyntflytende, høyeffektiv rensekomponent, raffinert ut fra motoroljens egne renseadditiver. Viskositetsklasse 0WX sørger for at avleiringene løser seg raskt opp, blir bundet og transportert til filteret. •Kompatibel med samtlige syntetiske og mineraloljer, uavhengig av viskositetsklasse. •Ved fjerning av gammel olje blir alt forstyrrende smuss og avleiringer effektivt fjernet til den følgende påfylling av den nye oljen. •Den ny oljen forblir ren. •Til problemløsning ved lange oljeskift •Ved misstanke om sot eller slam i oljesystemet. Dette stoffet er laget for akuratt det problemet du beskriver, en annen fordel er jo at den nye olja holder seg ren lengre. Link: http://www.tunap.no/index2.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 24, 2009 Share Skrevet Februar 24, 2009 Dette virker jo helt vanvittig... Bytter olje hver 10k km, da er olja enda brukbart blank og fin. Selvfølgelig med oljefilter. Bytter heller luftfilter litt oftere. Org-filter seff. Skal ikke ha noe åpent filter. Da slipper en å få ulumskheter inn i motoren in the first place. Sålenge en bruker skikkelig olje selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå