crizi Skrevet Februar 20, 2009 Forfatter Skrevet Februar 20, 2009 folk er gale.. prøvde e46'n min på vinter men var bare ploging.. den er vel omtrent like mye over bakken som csl hvis ikke høyere men hvis folk vil ødelegge fanger og understell be my guest men synd det skjer med en sjelden bil
R Andersen Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Gallardo og Porsche 4S er jo perfekte vinterbiler. 4x4 på begge to..
Kristov Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Gallardo og Porsche 4S er jo perfekte vinterbiler. 4x4 på begge to.. Den rullet vel så og si bortover på tomgang
BreitBau Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Jeg ser ikke problemet.. Kjører man på en saltet vei.. Ja, så vask den etterpå da.. Verre er det ikke.. Ja, og hvis du drar den her opp på de oversaltede veiene Hallingdal, så må jeg bare beklage og informere at det ikke finnes en eneste selvvaskehall i hele Hallingdal (om du ser bort fra statoilstasjonen i Hol som er 2 mil unna Geilo og 7 mil unna Hemsedal, så på veien tilbake igjen på hytta er bilen din mer møkkete enn den var før du vasket den.. På Rv7, blir bilene sauset inn med saltlake, og spylervæsken flyter jo i veikanten her.. Bruker 10 liter spylervæske i uka når det saltes, og jeg pendeler 9 mil hver dag.. Det blir en kvart liter spylervæske på mila også.. Så det nytter ikke å si at det ikke er skadelig for det tror jeg ikke noe på..
Snake Oil Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 en bil er til for å brukes.for de som har råd til det er en slik bil som en hvilken som helst annen bil. om noe ryker så fikser de det bare. ser ingen grunn til å ikke bruke en m3 på vinteren. den forfaller jo uansett,så hvorfor ikke bruke den imens. Hvilken rolle spiller det om du ikke har vinterkjørt bilen,men bretter den i rekkverket på sommerstid 2 år senere? Det driter høggeren og forsikringsselskapet i hvertfall.
Fredrik Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Er flere her oppe med motosykkel og sidevogn for tiden.. Tyskere.. Helt sjuke folk! I dag er det saltet og fint, men den siste uka har det vært for kaldt til salting, så de kjører altså på is og snøføre, og veihøvler eksisterer det jo ikke her lengre så.. Tyskere er merkelige folk... jeg kjørte i tett snevær forbi en slik tysk motorsykkelkolonne igår. Her må det være mange "nostalgiske" følelser... eldre BMW boxermotorsykler med sidevogn i skikkelig vintervær har jeg først og fremst sett i 66 år gamle filmer...
Superbeetle Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Om blir noe problemer, så blir vel det tatt hånd om til våren Folk som vinterlagrer 15år gamle e36 320'er som tidligere sikkert har vært kjørt både i salt og snø men hvor en ungdom har tatt over for så å spandere noen kr på litt nye deler og lakk og deretter spare på den hele vinteren, det forstår jeg meg ikke særlig på.. (satt litt på spissen, men jeg syntes biler bør brukes!)
benger Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Om man første legger så mye penger i en bil i Norge, så burde den også kunne kjøres på vinterveien uten at bilen skal falle fra hverandre, noe den ikke gjør Tror f.eks eldre E30'r sliter mer på vinterføret i her til lands. Mindre rustbeskyttet, ikkeno hjelpende elektronikk, mindre sikkerhetsutstyr osv.
Bushnell Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Biler er til for å brukes, det er fler å få kjøpt kanskje ikke så mange av den typen men men.. Jeg synes det blir litt for teit hvis en skal ha en bil men ikke kjøre den for en er redd for å ødelegge den, hva er vitsen med å ha den da? vel mulig mange liker å samle, men jeg vil ha bil for å bruke den.. men trenger selvsagt ikke bruke bilen på de værste dagene, og når veien er mest sporete
oddis Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 For alt vi vet kan han bare ha kjørt bilen ut av garasjen for å ta bilder i sollys.. CSL er sikkert en skamfet vinterbil med en eier som tørr å bruke bilens kapasiteter.
skillbill Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15673191er jo fremdeles e30' m3 som ikke er vinterkjørt men gjøken her kjører en csl utgave på vinteren Hva om eieren er bruker her inne? Tror ikke han blir så happy for måten du omtaler han på Uansett er det hans bil, og det man selv eier kan man gjøre som man vil med. At du er uenig i dette har du fullt lov til, og jeg respekterer din mening. På den annen side, de som har råd til slike biler har ofte råd til bil for vinterbruk også! Dessuten står det ikke noe om at CSL'n blir vinterkjørt. Ja den kommer med vinterfelger+dekk, og ja, bildene er tatt utendørs mens det er snø, men dette i seg selv indikerer ikke at bilen blir kjørt med!
BreitBau Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Om blir noe problemer, så blir vel det tatt hånd om til våren Folk som vinterlagrer 15år gamle e36 320'er som tidligere sikkert har vært kjørt både i salt og snø men hvor en ungdom har tatt over for så å spandere noen kr på litt nye deler og lakk og deretter spare på den hele vinteren, det forstår jeg meg ikke særlig på.. (satt litt på spissen, men jeg syntes biler bør brukes!) Jeg føler meg ikke støtt av den kommentaren, for min bil sier det seg selv man ikke kan bruke, men jeg lurer på om DU sier det der for å trøste deg selv, eller om det bare virker slik? Kan gi deg noen tanker på akkurat dette området: 1. Mange ungdommer i dag bruker tildels store summer på å "pusse opp" bilene sine.. Med mindre du er steinrik Superbeetle, eller ikke vet verdien av 1 krone, så tror jeg du også skjønner at de aller fleste ønsker at eiendelene de har investert penger i skal vare lengst mulig.. Er det da virkelig så hardt å forstå, at man etter å ha brukt 2 månedslønner til lakkering, ikke ønsker å få ett rustproblem igjen noen få år senere? For min del her i Hallingdal, handler det om å kjøre på saltede veier så saltslafsen spruter opp i de mørkeste krokene på bilen, forså deretter like etter kjøre over på en gruset vei å få sandblåst skjørtene og skjermene på bilen.. Kanskje får du steinsprut i lakken? Kanskje denne går helt ned til metallet? Deretter skal du hjem igjen og da blir dette hakket fylt med salt det utvikler seg ett rustproblem.. Å vaske bilen er heller ikke så forbanna lett. Her er det vinter 7 mnd i året, ulikt fra Bergen der det bare er "litt kjølig" i 2 mnd.. Det er vanskelig å få vasket bilen når det er 20 minusgrader hver natt. Selvfølgelig kan man ta sine forholdsregler, men det er ikke så pokkers enkelt som å bare reise på selvvasken! Når du legger sammen risikoen for å ødelegge plastikken (i de 13 cm dype hjulsporene som er på asfalt, og det i tillegg er snøspor over dette), utsetter bilen for slitasje, ødelegger lakken og må ta hånd om ett rustproblem igjen om noen år, er det ikke vanskelig å skjønne at noen velger å ha egen bil til vinterbruk..For min del sparer jeg 6000 kroner i forikring bare på å ha bilen stående inne disse 7 månedene.. Lettere å se regnestykket når man ser det fra den "andre siden" kanskje? Enda enklere: Hvis jeg hver vår skulle kommet til deg og kakket hakk i alle de fire felgene dine til 10 000 kroner, slik at du måtte kjøpe nye, hadde ikke det da vært jævli irriterende? Vært en tullete utgiftspost det som du helst ville ungått om du kunne? Vel, det året jeg brukte min på vinteren reiv jeg både sideskjørtet og bakfangern av bilen, fordi en veghøvel hadde bestemt seg for at akkurat her midt i veien, var det passelig å legge igjen en snøklump som var fryst til is... Kostnaden på nye skjørt, bakfanger og lakk kan du regne selv, men kunne hatt en fin vinterbil det året for å si det slik om du legger til de pengene jeg hadde spart i forsikring og den generelle steinspruten og slitasjen bilen opplevde.. 2. Enkelte ønsker å ha en dønn strøken bil, og da lar det seg ikke gjøre å kjøre rundt i steinsprut halve året.. Kostnadene med å holde bilen strøken blir rett og slett for store! 3. Breitbauen går ikke an å kjøre, enkelt og greit.. Se for deg 10" breie felger med 265 piggdekk.. Å ikke fylle ut hjulbuene er så stygt at jeg heller hadde tatt bussen på jobb om jeg ikke hadde hatt råd til E30en.. Kanskje du nå forstår litt mer, at det ikke alllti er så forbaska enkelt.. Kanskje du kan tenke deg litt andre forhold enn Bergen vinterstid, med mild og kort vinter. Tenk litt lenger enn 5 mil utenfor byen! PS: Forøvrig er vi jo vant her på fjellet da, til at byfolk ikke kan tenke lengre utenfor bygrensa enn så langt kebaben kan lukte.. Ikke skal det være lov med vin i butikken selv om nærmeste pol er 5 mil unna. Ikke skal det være lov med scooterkjøring for det er så "plagsomt" for hyttefolk og dyreliv. Men det er helt greit med båter.. Båter og snekker som plager meg noe innihel**** når jeg prøver å slappe av på ett svaberg nede ved sjøen uten tuff tuff lydene og duren av en racerbåt..Her oppe skal det være saltet til hytta og her er sikkert veiene greie nok. Vi bor jo tross alt ikke mer enn 20 000 her, men de greier ikke tenke på stamveiforbindelsen, tungtransporten og turismen..
BreitBau Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Om man første legger så mye penger i en bil i Norge, så burde den også kunne kjøres på vinterveien uten at bilen skal falle fra hverandre, noe den ikke gjør Spørsmålet er vel NÅR du vil den skal falle fra hverandre? Er jo synd om den faller fra hverandre 10 år før den ellers hadde falt fra hverandre? Er det ikke? En annen faktor som jeg ikke har omtalt for sånne biler, er jo bruktprisverdien da.. En strøken en holder seg bedre i pris enn en som er sliten..
S.Arnesen Skrevet Februar 20, 2009 Skrevet Februar 20, 2009 Om man første legger så mye penger i en bil i Norge, så burde den også kunne kjøres på vinterveien uten at bilen skal falle fra hverandre, noe den ikke gjør Spørsmålet er vel NÅR du vil den skal falle fra hverandre? Er jo synd om den faller fra hverandre 10 år før den ellers hadde falt fra hverandre? Er det ikke? En annen faktor som jeg ikke har omtalt for sånne biler, er jo bruktprisverdien da.. En strøken en holder seg bedre i pris enn en som er sliten.. Nå trenger ikke en bil å være sliten fordi den har kjørt noen turer på vinteren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå