Gå til innhold

Angående runflatt dekker.


S.Arnesen
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer nye dekker til e46'n, må ha to stk i 225/40-18 og 2 stk i 255/35-18. Det jeg lurer på er hvordan blir støy forskjellen på runflat dekker kontra vanlige?

Leter etter erfaringer, da jeg har titta på litt tilfeldige runflat dekk tester på dekkonline.com, og det ser ut til å variere veldig....

Jeg har rimelig god negativ camber på sommeren, vil det gjøre noe skade på dekkene? med tanke på at dekkveggene er såppas mye stivere enn vanlige dekker :?:

Leste også at biler som benytter runflat dekker må ha en god dekklufttrykk overvåking :?:?:

Takker for alle arfaringer på forhånd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan camber vil påvirke dekkene har jeg ingen formening om. Min erfaring er at lavprofil runflat er veldig stive. Har 16" runflat på vinterhjulene og 17" på sommerhjulene. Greit at vinterhjul er en del mykere enn sommerhjul men dæven. Eneste vettuge sammenligningen jeg kan tenke på er at det er som å gå fra 3-serie til 5-serie mht kjørefølelse når man får på vinterkalosjene. Støyen har jeg lite å sammenligne med, da jeg aldri har kjørt den bilen på noe annet en runflat.

Tror kanskje 18" blir i overkant stivt og nervøst. Jeg har 225/45-17 og 255/35-17, og synes det sporer i litt mer enn hva morsomt er, og at bilen generelt er mer nervøs enn en vettskremt chihuahua.

Men, jeg er jo en "gammel" mann, så det kan godt være at du vil stortrives med et sånt oppsett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av er erfaring fra kunder som har kjøpt ny bmw og audi med runflat tires.

Så klager de på støy og at de er harde, bytter til et greit mellomklassehjul å er strålende førnøyd.

Så er du glad i komfort, ikke gjør dette.

Er det jeg har hørt endel av også. Grandahl her i byen leverte så og si alle mercedeser, bmw'er og audier med runflat dekk, men de fikk så mye klager på det at de måtte bytte på godt over halvparten av bilene de solgte... :?

Ble tilbudt runflat dekker til en veldig god pris, men tror nok det blir vanlige dekker på meg. Coupe'n er ikke den beste støyisolerte bilen fra før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje 18" blir i overkant stivt og nervøst. Jeg har 225/45-17 og 255/35-17, og synes det sporer i litt mer enn hva morsomt er, og at bilen generelt er mer nervøs enn en vettskremt chihuahua.

Men, jeg er jo en "gammel" mann, så det kan godt være at du vil stortrives med et sånt oppsett. :)

hehe er akkuratt det med stivhet og nervøsiteten jeg frykter, Ble fortalt på dekkspesialisten at runflat dekkene sporet endel i disse dimensjonene på grunn av de harde veggene.

ikke det at den dimmen jeg kjører med er den mest behagelige uansett, men det er jo greit å unngå å gjøre det værre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også at biler som benytter runflat dekker må ha en god dekklufttrykk overvåking :?:?:

Dette skyldes at du ikke vil se, eller merke på bilen at du har punktert slik som på et vanlig dekk. Og dermed vil fortsette å kjøre som vanlig mens kjøreegenskapene vil være sterkt redusert. Mister også sin funksjon som runflat uten disse sensorene, da man trolig vil fortsette å kjøre ubemerket etter punktering til dekket går i oppløsning, ca 10mil etter punktering tror jeg, og da er du like hjelpeløs som med et vanlig dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så ofte man punkterer heller vel? jeg har punktert 1 gang siden jeg begynnte å kjøre bil og jeg har kjørt bil i 12-13 år nå.

Har kjørt bil i en del år etterhvert jeg også - og i høst oppdaget jeg at det var en skrue i det ene forhjulet mitt gitt. Utrolig nok lakk det ikke, men jeg må nok på et dekkverksted før våren kommer ja. Litt kjipern akkurat det. Jobbet i et dekkfirma i mine yngre dager, men det er selvsagt lagt ned nå, så man kan ikke bare stikke oppom og låne utstyr for å fikse det sjæl heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så ofte man punkterer heller vel? jeg har punktert 1 gang siden jeg begynnte å kjøre bil og jeg har kjørt bil i 12-13 år nå.

Sant det, selv har jeg klart å punktere to ganger iløpet av mine 4 år på veien :?

Dette skyldes at du ikke vil se, eller merke på bilen at du har punktert slik som på et vanlig dekk. Og dermed vil fortsette å kjøre som vanlig mens kjøreegenskapene vil være sterkt redusert. Mister også sin funksjon som runflat uten disse sensorene, da man trolig vil fortsette å kjøre ubemerket etter punktering til dekket går i oppløsning, ca 10mil etter punktering tror jeg, og da er du like hjelpeløs som med et vanlig dekk.

Er jo veldig logisk, bare jeg som ikke tenker så langt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt min tidligere 116 m-sport med runflat som kom med bilen, 225/45-17 bak og 205/50-17 foran. Herregud det var ubehagelig!!! Støyer noe helt forferdelig, sporte sånn ar jeg tviholdt på rattet når jeg kjørte, stive på grensen til det plagsomme og ikke minst tunge dekke som ga betydelig økt bensinforbruk.

Kjører nå en mini cooper, også denne gang med runflat på sommerdekkene, også Pirelli, 205/45-17, men en annen modell. Disse er langt bedre, støyer mindre ruller lettere og sporer ikke (dette kan jo noe med dekkdimensjonen eller bilen å gjøre)

Gruet meg til å sette på piggdekkene denne vinteren pga støy, men det det bråker faktisk mindre med piggdekk enn det runflatdekkene gjør.

Jeg er på utkikk etter nye dekk til bilen denne sommeren selv om sommerdekkene med runflat kun er kjørt en sesong.

Det skal også legges til at kjøreegenskapene på våt vei er dårlig, minster veldig fort feste.

STYR UNNA RUNFLAT HVIS DU KAN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...