Gå til innhold

Hva kan forårsake vibrasjon i rattet ved nedbremsing?


bad_ip
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en svak vibrasjon ved nedbremsing. Merker det når jeg bremser ned fra 50 og oppover. Kjører jeg rolig i 20-30 så er det helt fint.

Jeg tviler veldig sterkt på at det er bremseskivene da de kun er litt over 10' km gamle. Hadde også bilen på eu-kontroll i går med 0 feil... trodde kanskje de ville kommentere hva denne vibrasjonen var for noe.

Mener å huske at jeg om en annen her inne med e46 som hadde vibrasjon i rattet ved nedbremsing... og da var det indre bærekulene foran som var gåen. Bilen min har forresten gått 96'

Er det noe annet enn bremseskiver, indre bærekuler eller nedre bærearmskuler litt usikker på hva det heter.... som kan være årsak til slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss bilen var på Eu så ville de nok ha bemerka dårlige foringer eller kuler osv.

Kan være kast i skivene,eller dårlig rengjort anleggsflate på navet mot skiva.

Ikke nødvendigvis, har hatt biler på EU selv hvor de har oversett ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss bilen var på Eu så ville de nok ha bemerka dårlige foringer eller kuler osv.

Kan være kast i skivene,eller dårlig rengjort anleggsflate på navet mot skiva.

Ikke nødvendigvis, har hatt biler på EU selv hvor de har oversett ting.

Vil anta de har gjort jobben sin,men er du skeptisk må du eller andre sjekke bilen på nytt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jo de også om alt av understellsdeler ble sjekket osv.. "Jada.. er noe dårlig ser vi det"

Jeg tipper han kun har tatt en bremsetest, sjekket at den bremser rett og at de funker bra.. ferdig med det. Men synes iallefall at det burde merkes på eu kontroll viss skivene e skeiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jo de også om alt av understellsdeler ble sjekket osv.. "Jada.. er noe dårlig ser vi det"

Jeg tipper han kun har tatt en bremsetest, sjekket at den bremser rett og at de funker bra.. ferdig med det. Men synes iallefall at det burde merkes på eu kontroll viss skivene e skeiv.

EU er kun Visuell kontroll, er vanskelig å se at det er noen hundre deler kast i en bremseskive, dessuten er vel ikke risting i rattet noe de bemerker på EU kontroll, for alt de vet kan det jo være dårlig balanserte dekk, men hadde jeg sjekket en bil hvor det var risting i rattet hadde jeg nok gått ganske grundig over bilen ja.

Det er heller ikke alle verksted som vet fremgangsmåten for å sjekke opphengskuler og/eller styrekuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jo de også om alt av understellsdeler ble sjekket osv.. "Jada.. er noe dårlig ser vi det"

Jeg tipper han kun har tatt en bremsetest, sjekket at den bremser rett og at de funker bra.. ferdig med det. Men synes iallefall at det burde merkes på eu kontroll viss skivene e skeiv.

EU er kun Visuell kontroll, er vanskelig å se at det er noen hundre deler kast i en bremseskive, dessuten er vel ikke risting i rattet noe de bemerker på EU kontroll, for alt de vet kan det jo være dårlig balanserte dekk, men hadde jeg sjekket en bil hvor det var risting i rattet hadde jeg nok gått ganske grundig over bilen ja.

Det er heller ikke alle verksted som vet fremgangsmåten for å sjekke opphengskuler og/eller styrekuler.

Dragonlove er inne på noe her. Risting i rattet er ikke en mangel som fører til anmerkning på en EU-kontroll. Foringer o.l. sjekker de heller ikke grundig, hvis de i det hele tatt gidder å sjekke dette.

Jeg har også opplevd at NAF ikke viste hvordan de sjekket noen av foringene i hjuloppheng på en driftstest. (De fikk låne bilen min med til Jæger for å lære seg dette, så nå kan de det i Bergen. (tror jeg) :D

Angående vibrasjon ved bremsing så var det bytte av casterstagsforinger som gjorde susen på min e39. Ville fått sjekket diverse foringer siden skivene dine er så nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jo de også om alt av understellsdeler ble sjekket osv.. "Jada.. er noe dårlig ser vi det"

Jeg tipper han kun har tatt en bremsetest, sjekket at den bremser rett og at de funker bra.. ferdig med det. Men synes iallefall at det burde merkes på eu kontroll viss skivene e skeiv.

EU er kun Visuell kontroll, er vanskelig å se at det er noen hundre deler kast i en bremseskive, dessuten er vel ikke risting i rattet noe de bemerker på EU kontroll, for alt de vet kan det jo være dårlig balanserte dekk, men hadde jeg sjekket en bil hvor det var risting i rattet hadde jeg nok gått ganske grundig over bilen ja.

Det er heller ikke alle verksted som vet fremgangsmåten for å sjekke opphengskuler og/eller styrekuler.

Dragonlove er inne på noe her. Risting i rattet er ikke en mangel som fører til anmerkning på en EU-kontroll. Foringer o.l. sjekker de heller ikke grundig, hvis de i det hele tatt gidder å sjekke dette.

Jeg har også opplevd at NAF ikke viste hvordan de sjekket noen av foringene i hjuloppheng på en driftstest. (De fikk låne bilen min med til Jæger for å lære seg dette, så nå kan de det i Bergen. (tror jeg) :D

Angående vibrasjon ved bremsing så var det bytte av casterstagsforinger som gjorde susen på min e39. Ville fått sjekket diverse foringer siden skivene dine er så nye.

Derfor leverer jeg alltid "ny" BMW til Jæger og ikke NAF for kjøpstest!!

Vår E39 hadde litt vibrasjon under nedbremsing da vi kjøpte den og de som eide bilen da hadde fått vite at kaliperen måtte skiftes. Var ikke veldig mye så stresset ikke med dette og prøvde heller å ta noen harde nedbremsinger og så det litt an når bilen ble brukt litt (hadde stått lengre omtrent ubrukt da vi kjøpte den), og dette kom seg 100%. Ikke skiftet kaliper nå, 2 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen blir testet i forbindelse med PKK brukes ofte et lite spett eller utstyr som setter foringene under strekk/press.

Denne måten blir for grov for å finne ut om eks nedre opphengskule begynner å bli litt slitt.

Problemet ligger i at kula ligger i en gummiforing og di fleste testere hvet at det punktet flekser på alle nyere BMW.

Hadde samme problem med vibrasjon i bremser som beskrevet her og fikk testa opphenget for slark hos NAF i Stavanger.

Ved kontroll med spett og det trykkluftdrevne trekk/trykk apparatet ble det påstått at opphenget var tight og fint, men jeg sa at bilen rista litt når jeg bremsa og fikk testeren til å sjekke bærekulene på gammlemåten med hjulet hengende fritt og å bevege hjulet frem og tilbake med håndgrep kl 12 og 6. ved denne testen kunne vi finne at det var en liten slark i høyre nedre bærekule, komplette bære armer ble byttet og all vibrasjon forsvant. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eller rettere sagt har akkurat samme greia på min e36. Rister i nedbremsing med nye skiver.

Har fått diverse verksted til å se på det blant annet bavaria i stavanger. Skiftet ei opphengskule men er akkurat lik ennå. Ble skikkelig skuffa da jeg trodde de hadde peiling på det. Virker som det er vanskelig å finne ut akkurat hvor det er.....

Akkurat når jeg bremser er det som rattet nykker litt til høyre. Virker som rattet følger med litt. Utrolig irriterende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eller rettere sagt har akkurat samme greia på min e36. Rister i nedbremsing med nye skiver.

Har fått diverse verksted til å se på det blant annet bavaria i stavanger. Skiftet ei opphengskule men er akkurat lik ennå. Ble skikkelig skuffa da jeg trodde de hadde peiling på det. Virker som det er vanskelig å finne ut akkurat hvor det er.....

Akkurat når jeg bremser er det som rattet nykker litt til høyre. Virker som rattet følger med litt. Utrolig irriterende

Kan være at du har en bremse kalipper som henger siden bilen bremser mer på ene siden, og eller at klossene henger i klossholderen, dette vill vanligvis medføre at bare den ene klossen slites.

Flytende bremse kalippere er ofte plaget med dette når di er blitt noen år.

Er selv notorisk nøye med å skrape,børste og pusse rent glide flatene til både bremseklossene og glide boltene til bremse kalipperen. samt å smøre disse glide flatene med egnet bremse fett.

I noen tilfeller er glide styringen i kalipperen slitt slik at bolten glir greit ved prøve, men ved bremse belastning er det nokk slark i styringen til at glidingen biter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...