Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i familien som jobber i forsikringselskap, og jobbet 5 år i bilskade. Har da spurt om akkurat dette, og er ikke alltid parten i bil A (som ligger først) som vinner igjennom. Nevner kun dette da det var det jeg ble fortalt. Sier ikke at jeg har rett på noen måte.

Men er som du sier, loven sier en ting, men alikevel ble jeg fortalt dette.

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Påkjørsel bakfra skal være rimelig klokkerent i favør av bilen forran? Det må være snakk om særlig spesiell situasjoner.

Skrevet

Var det jeg mente og, var som sagt derfor jeg spurte. Men er tydligvis ikke slik. Vil nesten gjette på at årsaken er nettopp det vi snakker om nå. At altfor mange har brukt forklaringen "pusen i veien" i forbindelse med kraftig oppbremsing pga. irritasjon fra bilen bak.

Skrevet

Det kan jo bli et problem dersom man ikke har fungerende bremselys, som det ble nevnt i et innlegg før her. Da tror jeg nok det kan bli litt diskusjon om hvor skylden ligger...

Skrevet

Opplever dette selv mange ganger. Plutselig er bilen bak meg foran meg for så å bremse ned. Da jeg kjører forbi trur dem fleste at det er "første mann til...". Overraskende å se så mange godt voksne folk som skal yppe til dette.. Trudde dette var ett råne syndrom?

Skrevet

det med at bremselysa ikke fungerte var i forbindelse med at vi brukte henger brems.. noe som (iallefall på gamle lasterbiler) ikke gir utslap på bremse lysa. og vi forklarte at vi brukte disse samtidlig som vanlige bremser.. og da lyser ikke bremselysa på hengern :)

vi vant saken tvert ;)

Skrevet

Er stadig i tilsvarende situasjoner... var litt morro første uken, men det blir slitsomt i lengden. Nesten hver eneste tur på landevei utvikler seg til VLN på ringen om en ikke holder tilbake.

Prøver å ta det rolig og ligge rundt fartsgrensen +5, toppen.

Høyre felt om det er flerfeltsvei. Men nei..

Blir det for gale, så bare slipper jeg dem forbi.

Spesielt opp og ned fanafjellet(for de som ikke er lokalkjent, 80-sone og flere seksjoner der det akkurat er plass til to biler og ikke mye mer).. her er det folk, både med og uten hylende konemor/unger, stortsett i lat audi stasjonsvogn, med diesel type liten... som på død og liv enten skal kjøre fra meg, eller legge seg kliss i ræven hele strekket.

Hjelper ikke om hastigheten er langt over 100 eller i noenlunde mer sikker fart.. like mye virker det som om personen i den andre bilen er midt i et WTCC/STCC/WRC løp! :roll:

Dette skjer kun i 530'en.. i pajeroen får jeg nesten bare fred og ro.

Litt av grunnen til at jeg kun kjører bimmeren til jobb når jeg har dårlig tid. :wink:

Skrevet

Det som er mest morsomt er når lokale helter i supra, 200sx eller M3'r med noen stormanns gale folk skal dra forbi en volvo 240 i området her, Helt standard utapå, er vel kun senka og stiva opp i understellet...

Kommer helværste gatebiler som skal kjøre i fra to ungdommer i en nesten "standard" volvo 240, blir en del lange masker når han clutcher den ut i 180kmt med blårøyk fra hjulhusa bak og den gamle bestefars-volvoen parkerer dem totalt.... en titt under panseret hadde gjort sitt, da 650hk i en 8v-motor gir den nok krutt til å parkere det meste etter veien ja;) Det er det beste han veit, parkere volvo-hatere.. hehe

Skrevet

Med 530i begynner det å hjelpe! Hehe.. Da skal ikke den normale "motstander" ha mye å stille opp med.

Skrevet

Merker selv at det er en del som alltid legger seg oppi ræva på meg, jævlig irriterende, som regel så kjører jeg fra de, men må liksom alltid sjekke at det ikke er sivilpurk først.

Skrevet

Her i Norge holder det ofte bra med 530i ja.. nesten alt en møter på veiene er jo så undermotorisert i dette avgiftshelvete av et land.

Men dra forbi skal folk, og tyner sine avgiftsvennlige biler til det hinsidige.

Ellers har vi jo folk med åpent luftfilter og japsevinge som plutselig kjører racerbil.. ja for da får en jo lett 100 gamp mer da vettu. Jo mer lyd, jo mer fart! Riiiiktig du... jada.. :roll:

Er nesten ikke morro lenger.. litt trist egentlig.

Folk har et sånt ekstremt ønske om å kjøre alt av BMW og andre "litt-over-snittet" merker i senk, bare for å fremheve seg selv og eget kjøretøy.

Det blir fort farlig, spesielt når de møter på løse kanoner som meg :twisted:

Skrevet

kjørte senest i sta på vei med 80 sone. jeg kjørte da forbi en bil fordi den lå i 65-70. og når jeg kom forbi satt idioten å blinka med fjernlysene på meg. skjønner ikke vitsen måd å kjøre sakte å bli sur på folk som kjører forbi.

Skrevet
Det kan jo bli et problem dersom man ikke har fungerende bremselys, som det ble nevnt i et innlegg før her. Da tror jeg nok det kan bli litt diskusjon om hvor skylden ligger...

man kan jo si bilen som traff deg bak ødela bremselysene da :P men da bør de være knust da :P

Skrevet
Spesielt opp og ned fanafjellet(for de som ikke er lokalkjent, 80-sone og flere seksjoner der det akkurat er plass til to biler og ikke mye mer).. her er det folk, både med og uten hylende konemor/unger, stortsett i lat audi stasjonsvogn, med diesel type liten... som på død og liv enten skal kjøre fra meg, eller legge seg kliss i ræven hele strekket.

Hjelper ikke om hastigheten er langt over 100 eller i noenlunde mer sikker fart.. like mye virker det som om personen i den andre bilen er midt i et WTCC/STCC/WRC løp! :roll:

Har ligget oppover fanafjellet i 80 endel ganger. Kjører stort sett den veien to ganger daglig. Greien er stresset med å ta igjen folk som ikke kan veien. Er utrolig frustrerende å ligge bak folk som ikke kjenner strekningen og som ligger i 40 - 50 fordi det er ukjent og vanskelig strekning. Når jeg kommer opp i stussen på de i en mye høyere fart (i allefall i bunn av fjellet) så hadde det vært greit å komme forbi. Er ingen plass å kjøre forbi på forsvarlig måte oppover, så da kan man blinke til siden der det er plass. Så får de et kjappt høre/venstre blink i retur som takk. Taper faktisk nærmere ti minutter på å ligge bak noen i 40 framfor å få kjøre i mitt tempo på vei til jobb.

Men skulle egentlig fotelle en historie her. :)

Havnet bak en Merce SLK på vei oppover der. Tror det var en 230 kompressor. Låg og luntet i 50 - 60 når jeg tok den igjen. Sjåføren likte visst ikke å bli tatt igjen, og ga på noe innfernalsk oppover. Jeg la meg etter, men holdt avstand, og kjørte så fort som jeg følte var forsvarlig. På det verste var det vel nærmere 110. Vesenet drog fra på strekningene, men møtte litt trafikk og roet det ned, så jeg klarte forsåvidt å holde følge. Kom over toppen og på vei ned igjen på Fana siden med god fart. Når vi kom til Fana kirke kjørte bilen inn på plassen ved pikkdekkoblatautomaten. Jeg kastet et blikk til siden og såg en likblek kjerring i 40 årene.. :) Siste type menneske jeg hadde forventet å se etter den turen gitt. :P

Skrevet
Nåja Stephan. Loven er nå slik, at det er bakenkjørende som er pliktet til å kunne stoppe om den som kjører først må bråbremse. Ser du da en "pusekatt" eller "rådyr", så må du selvsagt bråbremse, og klarer ikke den bak følge med, så er det han (hans forsikringsselskap) som må ta støyten.

Blir jo helt feil å bremse hardt for å skremme bilen bak. Er jo idiotisk oppførsel, hva om bilen bak ikke får det med seg fordi det blir en "unaturlig" oppbremsing. Smeller inn i bilen "din" å sender deg over i motgående kjørebane.... Ja da er det kjekt at du ikke får skylden når bilen ble totalvrak fordi bussen kom motsatt vei for eks.

Satte det litt på spissen her, men har NULL forståelse for "bremse hardt fordi bilen bak ligger nærme" kjøring i trafikken. Om det plager deg så mye kan du ikke bare slippe bilen forbi? Finnes nok av tullinger som skal ligge 1 meter bak, men har endra mindre forståelse for bremse taktikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...