Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Helt enig med Espen her.

Ville heller ikke satset på en 330d som kun er priset til 10.000EUR, men heller opp mot 15-18.000EUR. Skal man ta inn en fin 330d idag koster den fort mer enn denne som er priset til 240' på finn. Tror prisen fort bikker 300k for å importere en fin 330d idag.

Skrevet
Enig med Hagenisse.

Men er det bare meg eller virker det som om den solfilmen på den bilen ikke er satt skikkelig i?

Det ser ut til at bilen er nyvasket, så det er nok bare vann som skaper merkelige refleksjoner på vinduene.

Er litt skeptisk til hva man får av denne bilen her, ingenting som er for godt til å være sant i allefall!

Hvis man ser på hvordan vannet ligger som små innsjøer på bilen så ser det ikke akkurat ut som den er nypolert...

Skrevet

var hos forhandler og gikk en runde rundt bilen idag,såg bra ut den,men var overrasket over hvor slitt førersetet var,mulig dette er en e46 ting,for på e39 skal de se ut som nytt med den km standen

Skrevet

Fint å høre litt om bilen fra folk som har tatt en titt.

Det med slitt førersete tror jeg er en "E46 med sportsseter" ting ja! Har ikke sett mange med over 100.000km som ikke har sår i venstre sidepute.

Skrevet

Har kikket litt på denne selv, ligger jo 2 annonser, hvor det står 2003 på ene, og 2002 på den andre..

At det er prisforskjell på de 2 annonsene kan jo forsvares med nedsatt pris så den er grei!

Regnet også litt på prisen å importere en slik, og tviler på du kommer noe billigere ut når alt er tatt med i regnestykket!

Greit nok, ved import kan man få en strøken bil, lav km og topp utstyr, men du har jo null garanti( ved privat import hvertfall) så plutselig triller det inn en oppbrukt hjelrustet bil med km tilbakeskrudd flere hundre tusen km til en mye høyere pris..

Sier ikke at det er fasiten, har aldri importert selv men har da skjønt såpass at det er en viss fare ved det der...

Uansett, bilen er fin, bare så synd det er 8 timers kjøretur herfra.. sybns det blir litt langt for å "bare" se på en bil i første omgang...

Skrevet
bilen står hos forhandler,men selges for kunde,så er vell dårlig med garanti der også?

Kan vel få med noe garanti, men uansett så har man i det minste mulighet til å beskue bilen før kjøp her..

Et litt verre å sende en bil tilbake til feks tyskland etter den er sendt til norge, fordi du ikke var helt fornøyd...

Skrevet
Er det så voksen km stand da? 6-7 år gammel bil da:)

Nei, du sier noe... 25000 km i året blir fort 150000 Km etter 6 år og jeg tror heller ikke at f.eks 150000 Km generelt er noe å bekymre seg over på biler som dette. Utfordringen er at man ikke vet hvordan bilen har blitt brukt i løpet av disse 6-7 årene.

Jeg har normalt byttet bil når kilometerstanden har rundet 120-140000 Km, men med vår nåværende 2003 E46 318d Touring så jeg meg tvunget til å gjøre et unntak. Årsaken til dette var at det viste seg umulig å få en fornuftig pris for bilen... så istedenfor å selge bilen for småpenger overbeviste jeg meg selv om at det var en bedre økonomi i å kjøre videre med bilen. Mellomlegget for en ny E91 Touring er i størrelsesorden 200000 Kr... og man kan reparere mye bil for disse pengene. Betingelsen er selvfølgelig at jeg har pengene og at jeg ellers er tilfreds med BMW´en jeg har... pengene har jeg og så lenge bilen kjører som den skal klager jeg ikke.

Nå har vår E46 318d Touring kjørt godt og vel 200000 Km og det har så langt kun vært helt minimale problemer med bilen (type: ABS sensor måtte skiftes). Jeg har fulgt alle servicer og skiftet slitedeler som f.eks støtdempere, bremseskiver og bremseklosser. Bilen virker ikke slitt og bl.a setestoffet er praktisk talt like fint som da bilen var ny... litt falmet i fargen, men stoffet viser ikke synlig tegn til slitasje. Et mye omtalt problem med E46 er rustdannelser, men heller ikke dette er påvist på min bil. Jeg har hatt den til kontroll to ganger... hos BMW og hos et firma som legger på understelsbehandling.

Dette viser at E46 generelt holder en svært høy kvalitet med det rette vedlikeholdet og ettersynet. Poenget er imidlertid at man må vite hvordan bilen er kjørt og behandlet for å hele tiden være på forkant med de problemene som dukker opp... og dette er vanskelig med en bil man ikke kjenner 100%.

Det er derfor alltid en stor risiko å kjøpe en bruktbil, men en skikkelig garanti fra en seriøs forhandler reduserer den økonomiske risikoen betydelig. Den praktiske og følelsesmessige risikoen kan man imidlertid ikke redusere med en skikkelig garanti... det er dessverre utvilsomt slitsomt mentalt at bilen må gjentatte ganger på verksted selvom man ikke betaler selv.

Skrevet
Mellomlegget for en ny E91 Touring er i størrelsesorden 200000 Kr... og man kan reparere mye bil for disse pengene.

Noe av de 200.000,- får man igjen ved salg, man får en nyere og forhåpentligvis enda mer problemfritt bilhold (hva det er verdt er jo opp til hver enkelt), og ikke minst så får man sannsynligvis en sikrere bil. Hva sikkerhet for familien er verdt er også opp til hver enkelt, men regnestykket er ikke så enkelt som bare det man må punge ut kontra vedlikehold på eksisterende kjøretøy, ihvertfall ikke for meg.

Skrevet

Noe av de 200.000,- får man igjen ved salg, man får en nyere og forhåpentligvis enda mer problemfritt bilhold (hva det er verdt er jo opp til hver enkelt), og ikke minst så får man sannsynligvis en sikrere bil. Hva sikkerhet for familien er verdt er også opp til hver enkelt, men regnestykket er ikke så enkelt som bare det man må punge ut kontra vedlikehold på eksisterende kjøretøy, ihvertfall ikke for meg.

Akkurat argumentet om ekstra sikkerhet ved en nyere bil er jeg selvfølgelig helt enig i... og det bør ikke undervurderes, men et forsøk på å kjøpe seg opp til et problemfritt bilhold tror jeg ikke man konsekvent bør satse på. Det kan selvfølgelig la seg gjøre, men min erfaring er dessverre at det ikke er en direkte sammenheng mellom bilenes nypris og et problemfritt bilhold såfremt man unngår de aller billigste bilmodellene (med brukte biler stiller saken seg selvfølgelig annerledes).

En annen sak er følgende:

Hvis man kjøpte en mer eller mindre ny E46 318d Touring til la oss si 360000 kr. i 2004 er den verdt rundt 140000 idag. Dette gir et verditap på rundt 220000 kr. (dog ikke medregnet en tilbakediskontert kroneverdi.. noe som vil gjøre verditapet større). Hvis man aksepterer verditapet og selger til 140000 Kr. samt legger nye 200000 kr. på bordet for en ny bil vil verditapet ganske sikkert være det samme i årene fremover. Dette betyr at 340000 kr. trolig er verdt 120000 kroner om noen få år... altså et nytt verditap på 220000 Kr. uten hensyn til en tilbakediskontert kroneverdi. Et verditap på minst 440000 Kr. i løpet av 8-9 år er mye penger... faktisk over 50000 Kr. pr. år... eller ca. 4200 Kr. pr. måned.

Hvis man i tillegg skal låne disse pengene (noe jeg ikke skal) blir regnskapet helt grusomt... og så kommer service & deler... drivstoff... og for ikke å snakke om styling, felger og annet gadgets som mange finner absolut nødvendig for at bilen skal tilfredstille deres behov. Dette er også en stor kostnad, men verditapet er uten tvil den største kostnaden.

Mot disse argumentene står som du er inne på sikkerhetsaspektet, men det er egentlig en evig runddans som ikke fører til et mål... utover at man selvfølgelig hele tiden kan kjøpe den mest sikre bilen på markedet.

E46 er idag en eldre konstruksjon som hovedsakelig ble utviklet i perioden 1995-96. Modellen kom på markedet i 1998, men bilprodusentene bruker 1-2 år på å sette opp produksjonslinjen samt sikre deler fra underleverandører. Dette betyr at selv E90/91 idag er en 6 år gammel konstruksjon... tiden går fort og mye teknisk/sikkerhetsmessig utvikling har skjedd i løpet av den tiden. Min konklusjon er derfor at med mindre bilen sikkerhetsmessig er direkte utdatert (f.eks mangler airbags) eller f.eks er skadet pga. alvorlige rustdannelser/mangel på vedlikehold bør man med rimelig god samvittighet kunne kjøre med den.

Når dette er nevnt kan man selvfølgelig argumentere for at f.eks en stor E38 latent bør være en mer sikker bil enn en mindre E46... selvom den er en 4-5 år eldre konstruksjon. Jeg tror dette generelt er korrekt, men som eksempelet fra f.eks programmet Fifth Gear viser (der en Volvo 940 stasjonsvogn blir smadret mot en Renault Modus) er det dessverre slettes ikke sikkert at teorien alltid stemmer.

Skrevet

Selv om det blir en liten avsporing fra trådens opprinnelige tema, bet jeg meg merke ved følgende kommentar:

Men det som er mest interessant, er at Folksam mener å kunne dokumentere at små biler relativt sett har fått enda større utbytte av sikkerhetsrevolusjonen enn større biler.

Når man foretar slike sammenligner, tar det også høyde for at det mindre biler og har blitt mye større. Mens en småbil typisk veide 800-900 kg på 80-tallet, veier dagens versjoner nærmere 1200-13000 (slik som den i eksempelet). Jeg vil tørre å påstå at småbiler er en utdøende rase.

Dessuten, så lurer jeg litt på hvem som synes resultatet var oppsiktsvekkende. Det er få - om noen - som hevder at alle store biler er sikrere enn små. Faktisk er artikkelen det første stedet jeg har sett en slik uttalse. At det er lettere å lage en stor bil sikker enn en liten en hører jeg derimot ofte, noe som resultatene heller ikke motbeviser.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...