Fredrik Skrevet Mars 17, 2009 Skrevet Mars 17, 2009 Store biler har jo også blitt større og tyngre med årene, men jeg gir deg rett i at forskjellen når det gjelder vekt idag er tildels betydelig mindre enn for 20 år siden. Jeg har et par eksempler: Peugeot 205 var en meget artig småbil gjennom hele 80-tallet og den veide sånn ca. 800 kg med 1.4 liter motor. Tilsvarende veide en Volvo 240 stasjonsvogn med 2.3 liter motor ca. 1400 Kg. Dette var to av Norges mest populære bilmodeller på denne tiden og forskjellen når det gjelder vekten var som du ser ca. 600 Kg. Idag er Golf V en populær småbil og den veier med 1.6 liter motor ca. 1300 Kg. Tilsvarende veier en Audi A6 Avant med 2.0 TDI motoren (ikke Quattro) ca. 1600 Kg... begge bilmodellene selges i bøtter og spann - spesielt brukte. Poenget i denne sammenhengen tror jeg må være at den signifikante forskjellen på ca. 500 Kg i vekt når det gjelder Peugeot´en og Golfen er det som gjør den største forskjellen. Når Golfen idag veier nesten like mye som den nevnte Volvo´en er det naturligvis samtidig betydelig lettere for Volkswagen å bygge en nogenlunde sikker bil... noe en Peugeot 205 absolut ikke var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå