Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Har for ikke så lenge siden kjøpt en BMW E34 525i, og jeg oppdaget at jeg ikke kunna ha både tåkelys og kjørelys påslått på en gang.

Regner med det er meningen at det skal være slik?!? , men er det noe man kan gjøre for å kunne ha alle lys påslått på engang??

Skrevet

Men, som todleif sier så er det ikke lov annet enn i helt ekstreme tilfeller. Respekter medtrafikanter og drit i å bruke nærlys og tåkelys samtidig.

Skrevet

Når vær og kjøreforhold er slik at sikten pga tåke eller tett snødrev, kan nærlys og tåkelys brukes sammen lovlig. Ellers bare sammen med parklys.

Skrevet
Når vær og kjøreforhold er slik at sikten pga tåke eller tett snødrev, kan nærlys og tåkelys brukes sammen lovlig.

Eh? Slår du på nærlysene går jo hele poenget med tåkelysene bort.

Skrevet

Enig. Ikke stort på E36 ihvertfall. På faderns Primera P11 derimot, lyser de overaskende kraftig ut til sidene og kan være til nytte. Baksiden er at man selvsagt blir sittende å se ut i grøfta/skogen.

Jeg skjønner ikke trådstarters problematikk egentlig.

Skrevet

For å utdype poenget..

Tåkelys brukes sammen med parklys i tett snødrev og kraftig tåke, da disse forholdene gjør at bruk av nærlys resulterer i en lysvegg foran deg som reduserer sikt.. Noen av dere har kanskje bedre kjennskap til problemet dersom man prøver å bruke fjernlys i tåke eller snødrev..

Tåkelys er for situasjoner der nærlys er "for mye" og skjer egentlig annethvert jubelår.. :P (Spørs litt hvor du bor hen)

Tåkelys sitter så lavt at det lyser "under" været, og i de tilfeller du skal bruke tåkelys, burde du egentlig bare holdt deg hjemme.. Du kan i hvertfall ikke kjøre noe særlig fortere enn 1/3 av fartsgrensa..

Skrevet

På e30en min som var solgt ny i Norge, var dette koblet om ved at en ledning fra lysbryteren (den som velger lys av, parklys eller kjørelys) var klippet av og koblet inn på en annen ledning ut fra lysbryteren ved hjelp av en strømtyv.

Denne strømtyven tok jeg bort, så skjøtet jeg ledningen med den stumpen som stakk ut av lysbryteren, og dermed kunne tåkelysene slås på sammen med parklys eller kjørelys.

Jeg er tilhenger av å ha elnettet i bilen så originalt som mulig, derfor koblet jeg om. Jeg har kjørt med tåkelys og nærlys en gang etter omkoblingen, og det var faktisk på bane. :P

Ekte mannfolk lar tåkelysene være slått av. :)

Skrevet

Her var det vel mer spørsmål om NÅR det var lovlig og bruke tåke/grøftlys sammen med nærlys. Hva lys sammensetningen i for eks tåke vil være for den enkelte er vel her uintresant.

Skrevet
Her var det vel mer spørsmål om NÅR det var lovlig og bruke tåke/grøftlys sammen med nærlys. Hva lys sammensetningen i for eks tåke vil være for den enkelte er vel her uintresant.

Kanskje lese trådstarters første post en gang til...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...