Wazu Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 Skjedde noe litt merkelig i går. Var på vei til en kompis, kjørte avgårde og ante fred og ingen fare. På motorveien, etter ca 20 minuters kjøring, merker jeg en svak vibrasjon i bilen, som øker i styrke. Svinger av ved første avkjørsel, og inn når jeg stopper på nærmeste parkeringsplass, ser jeg at det slpitter nye bakdekket mitt (kjøt og montert to dager før) er flatt. Banner og steiker litt, mens jeg legger på reservedekket og kommer meg videre. Men, her er det rare. Når jeg kom hjem og gikk over dekket, fant jeg ingen hull noe steder. Fyllte luft i det igjen, og hadde det i en balje vann mens jeg lette grundig etter hull, men fant ingen. Og nå har det stått siden i går, og lufttrykket er fremdeles det samme. Så jeg er jo litt forundret over hvorfor luften gikk utav det mens jeg kjørte. Noen som har oeiling på hva grunnen kan ha vært? Og tror dere det er trygt å montere det på igjen og kjøre en liten tur for å se om det skjer igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bele-Bmw Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 vis det er slange i dekket så kan d være at det har sprukket rundt ventilen(litt vanskelig å forklare)men da har d seg sånn at når du fyller på me luft igjen så blir nåkk trykk til at det presser "såret" sammen,men det vil leke pitte litt luft hele tiden helt til det ikke er nåkk trykk til at såret blir presset sammen,å da får du plutselig en "punktering".' håper du skjønner hva jeg mener:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegsir Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 sannsynligvis enten dritt i mellom felg og dekk, eller at du du rett og slett har klart å treffe en hump riktig slik at dekket har sprutte av felgen. opplevd begge deler selv. men når de spratt av så hadde jeg litt skjeve felger, og skjedde alltid i sving. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wazu Skrevet Mars 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2009 Har tenkt på det at det har "hoppet av felgen" ja. Dekket ble jo lagt på to dager før, så var vel fremdeles litt resten av det greiene de har på felgen for å få dekket lettere innpå, og var litt svinger der jeg kjørte rett før jeg "punkterte", så det er jo en god mulighet. Men er det trygt å sette på hjulet på bilen igjen, og kjøre litt med det? I værste fall skjer det igjen og jeg vet at det er noe annet gale.... eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axor Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 hør med dekksjappa hva de sier? hadde selv vært skeptisk til det... om det plutselig rev seg opp det lille såret som er.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 trur nok det er selve ventilen som har lækt litt. trykk inn ventilen å slipp den, hør om den steng seg med en gang. vist ikke så bytt ut ventilen innvedig. bare skru den rett ut å sett inn ny en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mars 21, 2009 Share Skrevet Mars 21, 2009 Hva slags dimensjon er det på dekk og felg? Har du mye dekkstrekk, så sjekk at det er innenfor produsentens grenseverdier (bredde på felg). Hvis du har kjørt på flatt dekk så blir dekksiden innvendig fort smuldret opp. Da er det ikke anbefalt å bruke det igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wazu Skrevet Mars 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 22, 2009 Er 7,5" felg og 215 dekk, så det burde ikke være noe problem. Må vel ha av dekket og sjekke om det er noe skader der da. Litt kjipt da, 2 dager gammel dekk. Men skulle fremdeles likt å vite hva som skjedde. Er det sannsynlig at dekket glippet felgen når jeg kom i godt driv i en litt krapp sving på motorveien, eller er det noe mer alvorlig kanskje? Er bare lite lysten på at at det skjer igjen blir jo litt dyrt med dekk i lengden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 22, 2009 Share Skrevet Mars 22, 2009 Tror jeg hadde sjekket ventilen først jeg, ta litt spytt på en fing å klin det på ventilen, pipler det da, er det den, bruker å få de til å bytte ventiler jeg når jeg legger om, koster ikke mange kronene en ventil og er stort sett samme pris for omlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wazu Skrevet Mars 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 22, 2009 Piplet litt fra ventilen ja, ikke mye, men antar det er nok. Er skifte ventilen noe man kan gjøre selv, eller må et dekkverksted ta seg av det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raymond Skrevet Mars 22, 2009 Share Skrevet Mars 22, 2009 viss de ventilene ikke har vært skrudd helt inn kan de og lekke, kan hende det hjelper og bare stramme ventilen litt... men, seff.. koster ikke mye for en ny.. men, dog. hvorfor reparere noe som fungerer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 22, 2009 Share Skrevet Mars 22, 2009 Piplet litt fra ventilen ja, ikke mye, men antar det er nok. Er skifte ventilen noe man kan gjøre selv, eller må et dekkverksted ta seg av det? Selve ventilmekanismen kan du skifte selv, vet ikke om du har sett sånne metallhetter med ett spor i? de kan du sette sporet nedi ventilen å skru ut den som står der. Skal du skifte hele ventilen, altså hele den gummisaken som stikker ut fra felgen så må dekket presses inn på ene siden for å komme til, går greitt sålenge du har tilgang på dekkmaskin. Tror jeg ville spurt på verkstedet som la om om de kunne gjort det kostnadsfritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mars 22, 2009 Share Skrevet Mars 22, 2009 Hvis de ikke har skifta ventilen vet de ikke hva de driver med... Tar kort tid og forhindrer evt probemer i etterkant. Å vrenge av et dekk skal litt til... Havna på tverra i ca 70 på nye delen på Vålerbanen og da vrengte jeg av dekket. Under normal kjøring skal det ikke kunne skje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wazu Skrevet Mars 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Mars 23, 2009 Skiftet ventilen i dag, så nå skal det være tett. Så får montere dekket og ta en prøvetur for å være sikker. Takk for all hjelpen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå