Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da fant man ut av medaljens bakside med å ha en bil som var dyr ny - men som kanskje ikke er så dyr lenger. Jeg er vant med at ligningsverdien på biler som oftest er mange ganger under det bilen faktisk er verdt... det gjelder ikke E38en min.

BMWen er 4 år eldre enn Land Roveren, og jeg regner med at jeg får kanskje 30% mer for 7eren enn LRen ved salg, allikevel har BMWen fire ganger så høy ligningsverdi! Jeg tror jeg får en seriøs baksmell i år, og får ikke vite det før til høsten. Au.

Finnes det noe tilsvarende som med hus, at ligningsverdien ikke skal være mer enn 30% av faktisk markedsverdi? Ligningsverdien er så godt som markedsverdien på 7eren.

Skrevet

Fant det her på en side, vet ikke om dette gjelder nå lenger.

Ligningsverdien på en bil tar utgangspunkt i ny bilpris og avskrives hvert år. En 2004-modell får en verdi på 75 prosent av ny bilpris ved ligningen for 2004. Tilsvarende blir eldre årsmodeller verdsatt til henholdsvis 65, 55, 45, 40, 30, 20 og 15 prosent av nypris, ifølge saksbehandler Inger-Lise Kaspersen ved Stavanger ligningskontor. Bilmodeller fra 1997 til og med 1989 får alle en verdi på 15 prosent av nypris.

Edit: Dette var postet i 2004 hehe.

Skrevet

Eg har ikkje høyrt at likningsverdien ikkje skal overstige 30% sv markedsverdien når det gjelder biler. Er det rett nypris som står i papirene dine? Det har ikkje stemt med dei køyretøya eg har (og hatt)

Det er litt surt viss du får litt formue pga av bilen!

Skrevet

Denne er for i år:

Årsmodell % av nypris

2008 75 %

2007 65 %

2006 55 %

2005 45 %

2004 40 %

2003 30 %

2002 20 %

1993-2001 15 %

1979-1992 1.000 kroner

1978 og tidligere individuelt

Dvs si at du skal ha en ligniningsverdi på 15% av nybilpris.

Nybil pris på din er vel 830.000,- i følge skatteetaten.no, så da blir det vel 124.500,- som er ligningsverdien da vil jeg tro.

Min 2001 - 320cia har en ligningsverdi på 78000,-

Skrevet
Noen som kan forklare meg hva ligningsverdi er for noe? =P

Det er en skattemessig verdi på f.eks din privatbil. Beløpet man kommer frem til blir lagt til din formue... som du igjen evt. betaler formueskatt for. Du skal imidlertid ha en nettoformue på over 350000 Kr. for å betale formueskatt. Skatten er 0,9% frem til og med 540000 Kr. og deretter 1,1%. Denne skatten er forøvrig ganske så spesiell for Norge.

Skrevet
Denne skatten er forøvrig ganske så spesiell for Norge.

Jeg ser på det som helt naturlig å betale skatt på noe man allerede har betalt latterlig mye i avgifter på.

Skrevet

Nei, man betaler skatt av eiendelene sine, eller formuen som det er definert som. Om det kun gjalp sparepengene ville det ikke vært behov for begrepet "ligningsverdi".

Skrevet

ingen ting er som å ha en gammel ombyggd bil den dagen ligningen kommer:) en gammel sierra eller e30 som er påkostet i det uendelige uten å oppnå noen særlig høyere ligningsverdi en vrakpanten;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...