Gå til innhold

Orginal Høytaller i BMW e34


Anbefalte innlegg

Hei, er ny på forumet her.

Har en gammel bmw 520i e34, som fattern har hatt siden den var ny i 1990, som jeg har arvet som første gangs bil.

Det jeg har begynt å irritere meg over i bilen er den elendige lyden,

det første jeg gjorde var å ta ut cd-spilleren, for å se om koblingen av høytallerne var riktig, og fant ut at høytallerne forran koblet til sammen i 1 to leder og høtallerne bak var koblet sammen i 1 to leder.

Og da fattern koblet opp cd-spilleren en gang i tiden satte han forran som høyrekanal og bak som venstrekanal på cd-spilleren, som selfølgelig gir en elending lyd da jeg ikke kan bruke de bakre kanalene på cd-spilleren en 4x45w tror jeg det var.

Går fortsatt på skole, så har ikke så mye peng å rutte for :P så derfor lurte jeg på om noen hadde noen smarte DIY måter få bedre lyd ut av anglegget eventuelt oppgradere annlegget for en billig penge.

takker for alle svar :bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har jo bare 2x 2-ledere tilgjengelig som signal kabel,

hvor den ene kablen går til høytaller venstre og høyre bak og den andre kablen går til venstre og høyre forran.

synes dette var en veldig rar løsning av bmw og ikke legge egen kabel til vær høytaller, eller er det bare et rart orginal anlegg oppkoblet i min?

Kan også legge med at vi hadde et inbrudd i bilen for mange år tilbake hvor den gammle cd-spilleren blei stjålet og kablene kuttet av, men kan ikke finne noen flere signalkabler til høytallerene inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikka litt mer nå, og fant ut at høytallerne går igjennom en slags splitter vri bryter, som jeg har glømt å nevne.

Splitteren gjør at jeg kan velge mellom å bare ha lyd bak eller forran, tok et mulitmeter og fant ut at signal kablene fra cd spilleren for høtallerne går til denne splitteren, men virker ikke som om det går nok kabler ut fra splitteren til at det kan tilhøre alle høyallerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var slik fade-bryter på e30'n min også.

splitt opp ledningspølsa som går til den bryteren og se om noen av lederne er koblet sammen inni ledningspølsa.

på e30'n min er det to ledere fra hver høyttaler og fram til dashbordet, men det var altså noen av ledningene som var koblet sammen orginalt inni ledningspølsa før de gikk inn på den bryteren.

så da er det bare å klippe vekk ledningene inn til den bryteren og koble høyttalerledningene direkte på spillern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...